تشرف حاج سيد عبداللّه ملايري


حـاج سـيـد ابوالقاسم ملايرى , كه از علماى مشهد مقدس است , از مرحوم پدرشان آقاى حاج سيد عبداللّه ملايرى (ره ), كه داراى همتى عالى بود, نقل فرمودند:
هنگامى كه براى تحصيل علم قصد كردم به خراسان بروم , از تمامى وابستگيهاى دنيوى صرف نظر
نموده و پياده براه افتادم .
مقدارى از مسير را كه طى كردم , به يكى ازآشنايان خود برخورد نمودم ,
كـه سـابـقا داراى منصبى در ارتش بود, عده اى هم همراه او بودند.
ايشان مرا احترام كرده و تا قم
رساند.

در قـم عالم جليل آقاى حاج سيد جواد قمى را, كه از بزرگان علماى آن جا بود زيارت كردم .
بين
من و ايشان مذاكراتى واقع شد, به طورى كه از من خوشش آمد و در وقت خداحافظى هزينه سفر
تا تهران را به من دادند.
در راه , با يكى از اهل تهران برخوردكردم .
ايشان از من درخواست نمود كه
در آن جا ميهمان او باشم و نزد ديگرى نروم ,لذا در تهران ميهمان ايشان بودم .

او هـر روز مـرا بيشتر از قبل گرامى مى داشت .
بحدى كه از كثرت احترام او خجل شدم .
از طرفى
جـاى ديگرى هم كه نمى توانستم ميهمان شوم , لذا به خانه اميركبير, يعنى صدر اعظم ميرزا على
اصغرخان , رفتم كه وضعم را اصلاح كند و هزينه سفر تاخراسان تهيه شود.

در بـيرونى خانه او نشسته و منتظر بودم كه از اندرونى خارج شود.
وقتى ظهر شد,مؤذن روى بام
رفـت تـا اذان بگويد.
با خود گفتم : اين مؤذن جز به دستور صدراعظم براى اذان روى بام خانه او
نـمـى رود, و او هـم چـنين دستورى نمى دهد, مگر براى آن كه خودش را در نزد مردم , متعهد به
اسـلام جـلـوه دهد, لذا به خود نهيب زدم و گفتم :كسانى كه از اغيارند, خود را با نسبت دادن به
اسلام نزد مردم بالا مى برند و تو با اين كه به خاطر انتساب به اهل بيت نبوت (ع ) محترمى , به خانه
اغيار آمده اى و از آنان توقع كمك دارى !
بـعـد از ايـن فـكـر بـا خـود قـرار گذاشتم كه اظهار حالم را نزد صدراعظم ننمايم و از اوچيزى
درخـواسـت نـكـنـم .
پـس از ايـن معاهده قلبى , اميركبير به بيرونى آمد و همه مردم به احترام او
برخاستند.
من در كنار مجلس نشسته بودم و برنخاستم .
او به سمت من نظر انداخت و نزديك من
آمـد, امـا مـن اعـتـنـايى به او ننمودم .
دو يا سه مرتبه رفت و آمدكرد, اما من به حال خود بودم و
اعتنايى نمى كردم .

وقـتـى ديـدم مـكـرر آمد و برگشت , خجالت كشيدم و با خود گفتم : شايسته نيست كه اين مرد
بزرگ به من توجه بنمايد ولى اعتنايى به او نكنم , لذا در مرتبه آخر به احترام اوبرخاستم .

ايشان گفت : آقا فرمايشى داريد؟ گفتم : نه عرضى ندارم .

گفت : ممكن نيست و حتما بايد تقاضاى خود را بگوييد.
گفتم : تقاضايى ندارم .

گفت : بايد هر امرى داشته باشيد آن را حتما بفرماييد.

چـون ديدم دست بر نمى دارد, آنچه در ذهن داشتم اظهار نكردم و فقط گفتم : قصدمن , اشتغال
بـه تـحـصـيـل در مـدرسه است , حال اگر امر بفرماييد كه يك حجره درمدرسه اى كه كنار حرم
حضرت عبدالعظيم (ع ) است به من بدهند, ممنون خواهم شد.

به كاتبش گفت : براى صدر الحفاظ, - كه رياست مدرسه به دست او بود - بنويس :اين آقا ميهمان
عزيز ماست , حجره اى براى ايشان معين نماييد.
بعد از اين مذاكرات بااصرار مرا با خود به اتاقى كه
در آن تـرتيب غذا و نهار داده شده بود, برد.
بعد از صرف نهار, به خادمش امر كرد كه مقدارى پول
بـيـاورد و سـر جـيب مرا گرفت و پولها را در آن ريخت .
من چون تصرف در آنها را خالى از اشكال
نمى دانستم , پولها را نزد شخصى به امانت گذاشتم و به حرم حضرت عبدالعظيم (ع ) مشرف شدم .

بعدا از آن وجهى كه آقاى حاج سيد جواد قمى داده بود مصرف مى نمودم , تا آن كه پول ايشان تمام
شد.

يـك روز صـبـح ديـدم حـتى پول خريد نان را ندارم .
گفتم : ديگر با اين حال اشكالى ندارداز پول
اميركبير مصرف كنم , اما كسى را كه برود و آن وجه را بياورد, نيافتم .

پـس داخـل حـجـره ام شـدم و نفس خويش را مخاطب ساخته و گفتم : اى بنده خدا از توسؤالى
مـى نمايم در حالى كه در حجره غير از خودت كسى نيست .
بگو آيا به خدامعتقد هستى يا نه ؟ اگر
بـه خـدا معتقد نيستى , پس معنى اشكال در مصرف كردن پول اميركبير چيست ؟ و اگر معتقد به
خدا هستى , بگو ببينم خدا را با چه اوصافى مى شناسى ؟
در جـواب خود گفتم : من معتقد به خداى تعالى هستم و او را مسبب الاسباب مى دانم ,بدون آن
كـه حـتـى هـيـچ وسـيله اى وجود داشته باشد.
و مفتح الابواب به هر طورى كه خودش مى داند,
مى شناسم , بنابراين از حجره بيرون نيا, چون آنچه مقدر شده كه واقع بشود, همان خواهد شد.

در حـجـره را بـه روى خـود بـسـتـم و هـمـان جا ماندم .
حجره هيچ منفذى حتى به قدراين كه
گـنجشكى وارد شود نداشت .
تا روز سوم هنگام ظهر همان جا بودم , اما فرجى نشد.
روز سوم نماز
ظهر و عصر را بجا آوردم و بعد از نماز سجده شكر كردم كه اگربميرم , با حال عزت از دنيا رفته ام .

وقـتـى بـه سـجده رفتم , حالت غشى پيدا كردم ومشخص است كسى كه از گرسنگى غش كند,
حالش خوب نمى شود مگر بعد از آن كه غذايى به او برسد.

نـاگـاه خود را نشسته ديدم و متوجه شدم شخص جليلى مقابل من ايستاده است .
به دراتاق نگاه
كـردم , ديـدم بـسته است .
آن شخص در من تصرف كرده بود, به طورى كه قدرت تكلم نداشتم و
فـرمـود: فـلانـى , مردى از تجار تهران كه اسمش ابراهيم است ,ورشكسته شده و در حرم حضرت
عـبـدالـعـظـيم (ع ) متحصن گشته , اسم رفيقش هم سليمان است .
اين دو نفر در حجره ات نهار
مى خورند.
تو با آنها غذا بخور.
سه روزديگر تجارى از تهران مى آيند و كار او را اصلاح مى كنند.

بـعد از اين كه اين مطلب را فرمود, احساس كردم تمام وجودم چشم شده و به او نظرمى كنند, اما
نـاگهان او را نديدم و از نظرم ناپديد شد, به طورى كه ندانستم آيا به آسمان بالا رفت , يا به زمين
فـرو رفـت و يـا اين كه از ديوار خارج گشت .
پس دست خود را ازحسرت به دست ديگر مى زدم و
مـى گـفـتم : مطلوب به دست من آمد, ولى از دستم رفت .
اما فايده اى در حسرت خوردن نبود و
چون حالت غشى پيدا كرده بودم , گفتم :از حجره بيرون مى روم تا تجديد وضو كنم .

حـالـى مـثـل آدمهاى مست داشتم و به هيچ چيز نگاه نمى كردم .
از حجره بيرون آمدم تابه وس
ط مـدرسـه رسـيدم , بر سكويى كه روى آن چاى مى فروختند, شخصى نشسته بود.
وقتى خواستم از
كنار او بگذرم , گفت : آقا بفرماييد چاى بخوريد.
گفتم : مناسب من نيست كه اين جا چاى بخورم .

اگر ميل داريد, بياييد در حجره چاى بخوريم .
چون خودم مقدارى قند و چاى داشتم .

گـفـت : اجـازه مى دهيد نزد شما نهار بخوريم .
گفتم : اگر تو ابراهيم هستى و نمى پرسى كه چه
كـسـى اسـم تو را به من گفته است , اجازه دارى والا نه .
اسم رفيقش را هم كه آن جا حاضر نبود,
بـردم و گـفتم : اگر اسم او سليمان است و باز سؤال نمى كنيد, كه چه كسى اين مطلب را به من
گـفـتـه , اجـازه دارى به حجره ام بيايى .
باز گفتم : اگر آمدن تو به اين جا, به دليل اين است كه
ورشكست شده اى , مى توانى بيايى وگرنه مجاز نيستى .
تعجبش زياد شد و نزد رفيقش رفت و به او
گـفـت : اين آقا از غيب خبر مى دهد.
اگربراى مشكل ما راه حلى وجود داشته باشد, به دست اين
سيد است .

نـان و كبابى خريدند و به حجره ام آمدند و نهار خوردند.
من هم با آنها غذا خوردم وچون چند روز
بـود كـه از شـدت گرسنگى , خواب درستى نداشتم , بعد از صرف غذاخوابيدم .
وقتى بيدار شدم ,
ديـدم چاى درست كرده اند.
چاى را كه خوردند, سؤال كردند و اصرار داشتند كه به آنها بگويم در
چـه زمـانـى كـارشـان اصلاح مى شود.
گفتم :سه روز ديگر تجار تهران مى آيند و مشكل شما حل
مى شود.

بعد از سه روز تجارى از تهران آمدند و كار ايشان را اصلاح كردند و باز گشتند.

آن دو نـفـر, ايـن مـطلب را براى مردم ذكر نمودند.
مردم به حجره من آمده و مرا به تهران بردند.

ديـدم رفـتار آنها نسبت به قبل عوض شده است , به طورى كه حتى پاشنه در رامى بوسند و با من
معامله مريد و مراد را دارند.
وقتى اين وضع را ديدم , از بين آنهاخارج شده و به طرف خراسان براه
افتادم