خلاصه اي از سخنراني آية الله امامي کاشاني در مسجد جمکران




 
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم

بسم الله الرحمن الرحيم

قال العظيم: «هو الذي ارسل رسوله بالهدي و دين الحق ليظهره علي الدين کله و لو کره الکافرون »

ولادت محبوب انسانهاي حقجو رابه شما عزيزان تهنيت عرض مي کنم، به ارادتمنداني که در اين مسجد گرانقدر(مسجد جمکران) در اين شب عزيز،گرد هم آمده ايد بحثي که امشب فکرکرده ام حضور شما عرض کنم معناي لغت «مهدي » در احاديث است. البته مهدي در لغت به معني هدايت شده است. ولي بحث اين است که چرا امام عصر ما، ارواح العالمين فداه، را مهدي گفته اند؟ در کتب اهل سنت بحث ازوجود اقدس حضرت مهدي، عليه السلام، زياد مطرح شده است آنچه بنده احصا کرده ام در اين کتب حدودشصت و يک عنوان در اين زمينه آمده است. يکي از آنها عبارتست از اينکه «لم سمي المهدي مهديا چرا مهدي را مهدي ناميده اند» ابن حماد مروزي در کتاب «فتن » و همينطور ساير علماي اهل سنت در کتابهاي خود حديثي را نقل مي کنند مبني بر اينکه او را مهدي ناميده اند چون هدايت مي شود به خفاياو پنهانيها و رواياتي ديگر از اهل سنت نقل شده است که وي الواح موسي،عليه السلام، را که وحي در آن نوشته شده از محلي که در آن پنهان است بيرون مي آورد و به وسيله آن با اهل تورات احتجاج مي کند همينطور انجيل و زبور را بيرون مي آورد و با آنهانصارا و اهل زبور را مجاب نموده پيروخود مي سازد. خلاصه همانطور که درروايات ما (شيعه) هم آمده است گنجهارا از زمين خارج مي کند. .. خداوند او رابه رموز و اسرار عالم هستي هدايت مي کند.

در دعاي مخصوص شب نيمه شعبان خوانده ايد که:

اللهم بحق ليلتنا هذه و مولودها... فتمت کلمة ربک صدقاو عدلا. کلمه تو اي خدا، امشب پايان نپذيرفت »

يعني انساني که به همه اسرار عالم اطلاع پيدا مي کند قدم به هستي نهاد.

نکته اينجاست که چرا اين بزرگواراينطور است؟ چون هدف خلقت همين است، خداوند عالم را بر اساس هدفي آفريد، هدف را همه انبيا بيان کردند وهمه گفتند اين هدف وقتي کامل مي شودکه آخرين کلمه هستي تحقق پيدا کند وآن وجود اقدس حضرت مهدي،عليه السلام، است، همه بشارت داده اندکه او مي آيد و نهان ها را آشکار مي کند وبشر را به حقيقت رهنمون مي شود.

از آن حضرت دو خطبه نقل شده است يک خطبه وقتي است که حضرت مسيح، عليه السلام، به محضر امام زمان، عليه السلام، وارد مي شود درحاليکه آن حضرت وضو گرفته اند وآب وضو از محاسن مبارکشان مي چکد و به کعبه تکيه مي دهد. مسيح دست مصافحه در دست او مي گذارد،امام، عليه السلام، خطاب به حضرت مسيح مي فرمايند: «تقدم نصلي بک »يعني در جلو بايست تا به تو اقتدا کنيم.حضرت مسيح در جواب عرض مي کند:اين حق توست که نماز بخواني و ما به تو اقتدا کنيم و بدين ترتيب حضرت مسيح به آن حضرت اقتدا مي کند. اين خطبه را اهل سنت در کتابهاي خود نقل کرده اند اينجا مناسب است که اين نکته را متذکر شوم که اين مطالب جاي ترديدي ندارد. با بعضي از فلاسفه مسيحي در اروپا صحبت مي کرديم آنها دو نکته را مي گفتند که به آن اعتقادکامل هم داشتند چراکه اين دو نکته برايشان مستند و مستدل بود يک نکته اينکه مي گويند: مسيح زنده است دوهزار سال است که در آسمانهاست ودر زندگي ما حضور دارد يعني رفتارو کردار ما را مي بيند. نکته دوم که جالبتر است اينکه مي گويند زندگي ما به يمن حيات اوست يعني مسيح،عليه السلام، از خداي، جل و علا، فيض وجود و کمال را دريافت مي کند و به بشر مي دهد او واسطه فيض است...بنابراين جايي براي شک و بحث ازاينکه يک نفر چطور مي تواند چند قرن زندگي کند باقي نمي ماند... اين خطابه در کتاب «فتن » ابن حماد مروزي (که درعصر عسکريين، عليه السلام، زندگي مي کرد) به سند صحيح آمده است واينگونه شروع مي شود:

حدثنا سعيد بن عثمان عن جابر [جابر جعفي] عن ابي جعفر[امام باقر، عليه السلام]... ثم يظهرالمهدي بمکة عند العشاء و معه رايت رسول الله، صلي الله عليه وآله وسلم، و قميصه وسيفه.

و هنگام نماز عشا در مکه ظهورمي کند در حاليکه پرچم رسول خدا دردست او و پيراهنش بر تن او و شمشيرش بر کمر اوست.



قابل تذکر است که در روايات شيعه وارد شده است که پرچم و پيراهن وعمامه پيامبر، صلي الله عليه وآله، وشمشير اميرالمؤمنين، عليه السلام، بااوست اين اختلاف جزيي مهم نيست اصل مساله را فريقين (شيعه و سني) هر دو بيان کرده اند. در ادامه آن خطبه هست که او داراي علامتهاي خاصي است:

فاذا صلي العشا نادي باعلي صوت اذکرکم الله ايها الناس مقامکم بين يدي ربکم...

وقتي نماز عشا را تمام کند با صداي بلند ندا سر مي دهد که اي مردم! شما راتوجه مي دهم به جايگاهتان در نزدپروردگار يعني شما در محضر خداوندقرار گرفته ايد.

در بعضي روايات هست که «يسمعون کلامه و يرون مقامه و هوفي مکانه »... يعني در حاليکه آن حضرت در کنار کعبه هستند مردم جهان سخن او را مي شنوند و او را درهمان جايي که هست مي بينند،مي فرمايد خداوند پيامبران را فرستادو کتاب نازل کرد و به شما دستور دادکه چيزي را شريک براي خدا قرارندهيد.

و ان تحافظوا علي طاعته وطاعة رسوله و ان تحيوا ما احيي القرآن و تميتوا ما امات...

وظيفه شما اين است که همواره ازخدا و رسولش اطاعت کنيد و آنچه را که قرآن زنده کرده است زنده کنيد و آنچه راکه قرآن از بين برده است از بين ببريد...

فکونوا اعوانا علي الهدي و وزراء علي التقوي

پشتيبان هدايت و وزيران تقواباشيد.

بعد مي فرمايد: فيظهر في ثلاثماة و ثلاثة عشر رجاء

پس با سيصد و سيزده نفر ظهور مي کند.

آنها معرفت ولايت را چشيده اند،شبها براي عبادت بيدارند و روزها دربرابر دشمنان جق چون شير ايستادگي مي کنند بعد ادامه داد که: يخرج من کان في السجن من بني هاشم

افرادي از بني هاشم را که در زندان گرفتارند نجات مي دهد و....

يک خطابه ديگري هم حضرت دارند که در آن مي فرمايند:

... يا اهل العالم من اراد ان ينصر آدم و شيث ها انا آدم وشيث...

هر کس مي خواهد آدم و شيث را ياري کند منم آدم، منم شيث...

يک نکته اينکه مي گويند: بابعضي از فلاسفه مسيحي در اروپا صحبت مي کرديم آنها دو نکته را مي گفتند که به آن اعتقاد کامل هم داشتند مسيح زنده است دو هزار سال است که درآسمانهاست و در زندگي ما حضور دارد يعني رفتار و کردار ما را مي بيند.نکته دوم که جالبتر است اينکه مي گويند زندگي مابه يمن حيات اوست حب مهدي را نوشيدن غيرحب او داشتن است، اين نمي شود مگر با ورع، باتقوا، تنها راه و جاده باز که ما را به آن حضرت مي رساند راه تقواست وتنها دره اي که ما را ساقطمي کند و از رسيدن به اوباز مي دارد دره و پرتگاه گناه است.



و به اين ترتيب همه انبيا و اوليا را ذکر مي کند.

در احاديث اهل سنت چنين آمده است: در حاليکه 313 نفر در گرد وي جمع شده اند «يقول للناس الذين يشربون حبه ولا يذکرون غيره »حضرت با مردم سخن مي گويد کدام مردم؟ به آنهايي که حب مهدي رانوشيده اند اينها غير از 313 نفرند چون آنها وزيرانند اين عبارت مي گويدمردمي پيرو حضرت خواهند شد که حب او را نوشيده باشند حالا ببينيم مااز آن گروه هستيم؟ آيا يک جرعه اي ازحب او نوشيده ايم؟ در اين شب ولادت آن حضرت به خود نگاه کنيم ببينيم آياحب مهدي در دل ما هست؟ ببينيم درمقايسه بين رضاي خدا و رضاي هواي نفس، کدام را اختيار مي کنيم؟ عنان زندگي را به دست خدا مي دهيم ياشيطان؟ اينجاست که چون وي «يهدي الي امر خفي » است، از اعماق دل ماخبر دارد که آيا حب او را نوشيده ايم يانه؟ اگر فکر گناه ذهن ما را به سوي خود ببرد و زندگي آلوده ما را به خودجذب کند آيا مي شود گفت حب امام عصر، عليه السلام، با ماست؟ عشق به او بايد نشانه داشته باشد ببينيم در ماآن نشانه ها هست؟

البته من اميدوارم اين جوانهاي ماکه به مسجد جمکران مي آيند و اينگونه نماز مي خوانند و توجه به امام زمان دارند همين عزيزان هستند که «يشربون حبه » ولي بايد مغرورنشويم بلکه برگرديم به خودمان که اگرحب او را نوشيده باشيم آن ما رامي سازد، عدالت و تقوا به ما مي دهدالبته حب مهدي را نوشيدن غير حب اوداشتن است، اين نمي شود مگر با ورع،با تقوا، تنها راه و جاده باز که ما را به آن حضرت مي رساند راه تقواست و تنهادره اي که ما را ساقط مي کند و ازرسيدن به او باز مي دارد دره و پرتگاه گناه است. با نماز درست، نماز اول وقت، نمازجماعت و نماز نافله شب و راز ونياز و استغفار مي شود حب او را نوشيد.

حضرت امام هشتم، عليه السلام،فرمودند هر کس در نماز وتر هفتادمرتبه ذکر «استغفر الله و اتوب اليه » را بگويد خداوند او را از«مستغفرين بالاسحار» قرار مي دهد،بياييم از استغفار کنندگان درسحرگاهان باشيم از او استمداد کنيم،چون او راه را باز مي کند مشکلات رابرطرف مي کند، نظام ما را حفظ مي کندو آن را به نظام خود آن حضرت وصل مي کند... بشر خود را فراموش کرده است دنيا در ياس و اضطراب و دلهره و... به سر مي برد.

خداوند در هر مقطعي که بشر به اين نقطه رسيده انسانهاي کاملي رافرستاده حالا يک دست است که دست خداست و آن دست امام عصر،عليه السلام، است، دست ديگري نيست اگر توسل هست به اوست اگر درمسجدالحرام پرده کعبه را مي گيريم بايد بگوييم يا مهدي، در حرم پيامبر،صلي الله عليه وآله، در کنار قبر زهرا، عليهاالسلام، در مقابل اميرالمؤمنين،عليه السلام، و... بايد بگوييم يا حجة بن الحسن العسکري، چون خود انبيا واولياي ما را به او ارجاع داده اند...

اين عرض ارادتي بود به تو در اين پايگاهي که مورد لطف توست در کنارانسانهايي که ان شاء الله حب تو رانوشيده اند تو به اينجا عنايت داري اين عرض ارادت را از همه ما بپذير...

خدايا به حقيقت امام عصر،عليه السلام،... قسمت مي دهيم ظهورش را نزديک بفرما به ما توفيق خدمت به آن حضرت را مرحمت بفرما... والسلام بخشي از کتابهاي منتشر شده توسط انتشارات مسجد مقدس جمکران درباره امام زمان، عليه السلام، که به اهتمام و کوشش واحد تحقيقات و مرکز مطالعات صاحب الزمان، عليه السلام، تهيه، تاليف، ترجمه و تنظيم شده است:

1. نجم الثاقب تاليف: مرحوم حاج ميرزا حسن طبرسي نوري

2. عقد الدرر في اخبار المنتظر تاليف: يوسف بن يحيي علي بن عبد العزيز المقدسي الشافعي السلمي

3. مهدي موعود ترجمه جلد سيزدهم بحار - تاليف: مرحوم علامه مجلسي

4. در جستجوي قائم، عليه السلام تاليف: سيد مجيد پورطباطبايي

5. ياد مهدي تاليف محمد خادمي شيرازي

6. در جستجوي نور تهيه و تنظيم: واحد تحقيقات مسجد مقدس جمکران

7. غيبت، ظهور و امامت تاليف: واحد تحقيقات مسجد مقدس جمکران

8. حضرت مهدي فروغ تابان ولايت تاليف: محمد محمدي اشتهاردي

9. کرامات المهدي گردآورنده: واحد تحقيقات مسجد مقدس جمکران

10. ناپيدا ولي با ما تاليف: واحد تحقيقات مسجد مقدس جمکران



11. انتظار بهار و باران تاليف: واحد تحقيقات مسجد مقدس جمکران

12. امامت و غيبت از ديدگاه علم و کلام تاليف: سيد مرتضي علم الهدي ترجمه: واحد تحقيقات مسجد مقدس جمکران

13. خوشه هاي طلايي به اهتمام: محمدعلي مجاهدي (پروانه)

14. تاريخچه مسجد مقدس جمکران (به 4 زبان) به اهتمام: واحد تحقيقات مسجد مقدس جمکران

15. مهدي موعود (ترجمه جلد 13 بحار الانوار) ترجمه، محمد ولي اروميه اي

16. لقمان مهدويت تاليف: آية الله صافي گلپايگاني

17. ... و آن که ديرتر آمد تاليف: الهه بهشتي

18. سرود سرخ انار تاليف: الهه بهشتي

19. مفرد مذکر غايب تاليف: علي مؤذني

20. انتظار و انسان معاصر تاليف، حجة الاسلام عزيزالله حيدري

21. سيماي امام مهدي، عليه السلام، درآيينه شعر عربي تاليف: دکتر محمود عبدالهي