مهدي، در کتاب و سنت -1



يهوديان معتقدند که در آخر الزمان منجي و رهاننده اي به نام "ماشيح" ظهور خواهد کرد که او را از نسل حضرت داوود ـ علي نبينا و آله و عليه السلام ـ مي شمارند. لازم به تذکر است که موعود مسلمانان، حضرت مهدي ـ عليهالسلام ـ نيز از طرف مادرشان به حضرت داوود ـ علي نبينا و آله و عليه السلام ـ مي رسند! زبور در زبور حضرت داوود ـ علي نبينا و آله و عليه السلام ـ که تحت عنوان " مزامير " در کتاب عهد عتيق آمده است، نويدهايي در مورد ظهور حضرت مهدي ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ داده شده است...

تا جايي که مي توان گفت ، در هر بخش زبور اشاره اي به ظهور آن حضرت و نويدي از پيروزي صالحان بر شريران، و تشکيل حکومت واحد جهاني و تبديل اديان و مذاهب مختلف به يک دين محکم و آيين مستقيم موجود است. جالب توجه اينکه مطالبي که قرآن کريم پيرامون ظهور حضرت مهدي ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ از زبور نقل کرده، در زبور فعلي عيناً موجود است، و از تحريف مصون مانده است. قرآن کريم چنين مي فرمايد: " و لقد کتبنا في الزبور من بعد الذکر ان الارض يرثها عبادي الصالحون ." " همانا بعد از ذکر در زبور نوشتيم: زمين به صالحان به ارث خواهد رسيد. " طبق روايات متواتر اسلامي، اين آيه مربوط به ظهور حضرت مهدي ـ عليهالسلام ـ مي باشد.

1 ـ " زيرا شريران منقطع خواهند شد، و اما منتظران خداوند، وارث زمين خواهند شد. هان بعد از اندک زماني شرير نخواهد بود، در مکانش تأمل خواهي کرد و نخواهد بود. و اما حليمان وارث زمين خواهند شد زيرا که بازوان شرير شکسته خواهد شد و اما صالحان را خداوند تأييد مي کند، خداوند روزهاي کاملان را مي داند و ميراث آنها خواهد بود تا ابدالآباد. "

2 ـ " قومها را به انصاف داوري خواهد کرد. آسمان شادي کند و زمين مسرور گردد صحرا و هرچه در آن است به وجد آيد. آنگاه تمام درختان جنگل ترنم خواهند نمود، به حضور خداوند، زيرا که مي آيد. زيرا که براي داوري جهان مي آيد. ربع مسکون را به انصاف داوري خواهد کرد و قومها را به امانت خود. " تورات در سفر پيدايش چنين مي خوانيم: " نام تو ابراهيم خواهد بود اما در خصوص اسماعيل تو را اجابت فرمودم ، اينک او را برکت داده بارور گردانم، و او را بسيار کثير گردانم، دوازده رئيس از وي پديد آيند و امتي عظيم از وي بوجود آورم از ابراهيم امتي بزرگ و زورآور پديد خواهد آمد و جمع امتهاي جهان از او برکت خواهند يافت. " نکته: از نسل حضرت اسماعيل ـ علي نبينا و آله و عليه السلام ـ تنها يک پيامبر يعني وجود مقدس پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله ـ به رسالت برگزيده شدند. به علاوه تمامي جانشينان آن حضرت نيز از نسل حضرت اسماعيل ـ علي نبينا و آله و عليه السلام ـ مي باشند.

3 ـ " نهالي از تن ه " يسي " بيرون آمده، شاخه اي از ريشه هايش قد خواهد کشيد و روح خدا بر او قرار خواهد گرفت مسکينان را به عدالت داوري خواهد کرد و به جهت مظلومان، زمين را به راستي حکم خواهد نمود گرگ با بره سکونت خواهد داشت و پلنگ با بزغاله خواهد خوابيد و گوساله و شير پرواري با هم و طفل کوچک آنها را خواهد راند و در تمامي کوه مقدس من، ضرر و فسادي نخواهند کرد. زيرا که جهان از معرفت خداوند پر خواهد بود مثل آبهايي که دريا را مي پوشاند ." " يسي " (در بعضي نسخ " يشي " آمده است) به معني " قوي " نام پدر حضرت داوود ـ علي نبينا و آله و عليه السلام ـ است و چنانکه ذکر شد موعود ما حضرت مهدي ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ از طرف مادر به او مي رسند .

4 ـ " و بسياري از آناني که در خاک زمين خوابيده اند، بيدار خواهند شد و آنان که بسياري را به عدالت رهبري مي نمايند مانند ستارگان خواهند بود تا ابدالآباد. اما تو اي دانيال کلام را مخفي دار و کتاب را تا آن زمان مهر کن خوشا به حال آنان که انتظار کشند. "

5 ـ " اگرچه تأخير نمايد، برايش منتظر باش، زيرا که البته خواهد آمد و درنگ نخواهد کرد بلکه جميع امتها را در نزد خود جمع مي کند و تمامي قومها را براي خويشتن فراهم مي آورد ."

6 ـ " و در ايام آخر واقع خواهد شد جميع امتها به سوي او روان خواهند شد او امتها را داوري خواهد نمود امتي بر امتي شمشير نخواهد کشيد و بار ديگر جنگ را نخواهند افرو خت. "

7 ـ " آنگاه انصاف در بيابان ساکن خواهد شد، و عدالت در بوستان مقيم خواهد گرديد، و عمل عدالت ، سلامتي و نتيجه عدالت ، آرامي و اطمينان خواهد بود تا ا ب دالآباد و قوم من در مسکن سلامتي و در مساکن مطمئن و در منزلهاي آرامي ساکن خواهند شد. " براي توضيح بيشتر مي توان در " عهد عتيق " به کتابهاي اشعيا نبي (فصل 1 و 45) ، ذکريا نبي (فصل 14) ، صفنياء نبي (فصل 3) ، سليمان نبي (فصل 2) ، حجي نبي (فصل 2) ، اول سموئيل (فصل 2) ، دوم سموئيل (ف ص ل 12 و 23) و حزقيال نبي (فصل 21) مراجعه نمود