پرسش و پاسخ درباره عصر ظهور و حکومت جهاني حضرت مهدي(ع)


گفت وگو با حجت الاسلام والمسلمين علي کوراني

حکومت جهاني حضرت چه هنگام محقق مي شود؟

ما از اين که درباره تحقق زمان ظهور به طور قطع سخن بگوييم نهي شده ايم ولي در نزد شيعه علاماتي براي ظهور است که پيامبر اکرم(ص) و ائمه(ع) آنها را ذکر کرده اند، آنطور که ما فهميديم اين علامات نزديک هستند، و الان ما در عصر ظهور هستيم اما تعيين وقت ظهور ممکن نيست.

منظورم توقيت نيست، منظورم اين است که در چه برهه اي از تاريخ و در چه شرايطي خاص ظهور انجام مي گيرد.

منظورتان حوادث و اتفاقات سال ظهور است؟

بله، دقيقاً.

جريانات زيادي به وقوع مي پيوندد، من معتقدم، تمرکز سياست جهاني در عراق مسئله مهمي است، عصر ما با هر عصري فرق مي کند؛ چرا که انقلاب ايران پرونده شيعه در جهان امروزي را باز کرده و نشان داده است که در سياست جهاني چيز جديدي است، حوادث و اتفاقاتي که در اين عصر افتاده است نزد شيعه از علامات ظهور است. از ماه رجب تا محرم حوادثي پيش مي آيد (6 ماه قبل از ظهور) ما رواياتي هم در اين زمينه داريم، که مثلاً در رجب يماني و سفياني مي آيد يا اينکه خداوند متعال در يک شب امرش را ظاهر مي کند و همچنين داريم که ايشان در هشت ماه به طور خيلي سريع، بر مناطق اسلامي جهان تسلط مي يابد، و همچنين از عقايد شيعه است که اتفاقاتي مي افتد که شهرها و حکومتهاي اسلامي طي آن حوادث به بن بست مي رسند، اين بن بست و گره فقط به دست حضرت(ع) باز مي شود، پس حوادثي که منجر به ظهور حضرت مي شوند زياد هستند مثلاً در تفاسير ذيل آيه »سنريهم آياتنا في آفاق و في انفسهم« آمده است که ممکن است منظور از »آياتنا في آفاق« علاماتي مختلف مثل باد و... باشد، همچنين در شهرها حکامي وجود دارند که از اطاعت حضرت سرباز مي زنند.

ويژگيها و خصائص حکومت جهاني حضرت چيست؟

البته محدود کردن ويژگيها و خصائص حکومت حضرت سخت است اما آنچه که هست اين است که همه چيز جديد است، همه حکومت حضرت جديد است، من معتقدم که حکومت، دنيا، زندگي، شناخت، و نظام، همه چيز جديد است، همه حکومت حضرت جديد است، ما به هيچ عنوان نمي توانيم حکومت حضرت را با آن چيزي که الان از حکومتها مي دانيم مقايسه کنيم و حتي نمي توانيم حکومت حضرت را توصيف کنيم. براي مثال: قوانين، وزارت داخلي، وزارت خارجي، آزادي، همه اينها در حکومت حضرت به طور ديگري هستند. مثلاً وضع اقتصادي کاملاً فرق مي کند، تعاملات، فهم مردم، شناختشان، همه اينها، همه اين ها جديدند.

اگر بخواهيم مصداقي بحث کنيم، مثلاً ويژگيهاي اقتصادي زندگي در آن دوران را بفرمائيد؟

ما نمي توانيم اقتصاد الان را با اقتصاد حکومت حضرت مقايسه کنيم، ببينيد، مثلاً داريم که در آن زمان زمين هر چه دارد بيرون مي ريزد، طلاها و گنجها از زمين خارج مي شوند ديگر در زمين نباتاتي وجود ندارد، وضع اقتصادي، علمي، رفت و آمد در زيرزمين و در آسمانها همه چيز جديد است. مثلاً داريم که در راه بين عراق و حجاز رودها و سرسبزيهايي است ولي الان صحراست، من از عراق به حجاز رفتم با يک ماشين، 7 روز طول کشيد، سه روزش را فقط تيمم مي کرديم براي نماز، چگونه نهرها و سبزه هايي وجود خواهد داشت؟ همه چيز عوض مي شود، همه چيز.

دوران قبل از ظهور علائم چگونه است؟

دقيقاً مثل الان. ان شاءاللَّه، گفتم، مسلمانها به يک راه بسته مي رسند، نظامهاي جهاني همه شان شفاف مي شوند، زمين پر از ظلم و جور مي شود حتي ظلم و ستم آمريکا را در خانه هايمان حس مي کنيم. مردم از دين فرار مي کنند و در اينجاست که يک توجه عميقي به دين مي شود و مردم پيوسته نام حضرت را مي برند و نام او را به نيکي ياد مي کنند.

چطور در آن فضاي که همه اش ظلم و فساد و جور است ما مي توانيم يک فضاي جديد ببينيم؟

البته، انحراف هست اما در يک زماني مردم ناجي و نجات را مي خواهند، اينهايي که دين دارند خواستار نجات مي شوند البته کمند، وليکن مردم نظامها و افکار موجود را طرد مي کنند نظام سرمايه داري، کمونيست، دموکراسي و... و از چيز جديدي آگاه مي شوند و...

وقتي حکومت حضرت به پا مي شود چه کساني متنعم و بهره مند مي شوند؟ شيعيان، مسلمانها، موجودات؟؟

شيعيان، حاکمان در روي زمين مي شوند، اما کدام شيعه؟ خيلي از شيعه ها مخالف حضرت مي شوند، و خيلي از غربيها با امامند، و با او همراهند، پس اينجا ما يک تغييري در حرکت شيعه داريم، اما کساني که شيعه هستند که در ماههاي اول دور ايشان جمع مي شوند، اينها همان حاکمان جهان هستند، تبعاً 313 نفر هستند، اينها کساني هستند که خداوند آنها را از اقصي نقاط دنيا انتخاب مي کند.

اين 313 نفر را آيا مي شود در روايات پيدا کرد که چه کساني هستند؟

از اقصي نقاط دنيا هستند، رواياتي که مي گويند از تهران 5 نفر، از گيلان 5 نفر، از بحرين فلان مقدار و... اصلاً سند ندارند. رواياتي هم که شهرهاي اينها را مشخص مي کند اصل نيستند. حتي براي يکي از علماي شيعه اين چيزها ثابت نشده است، و نص روايي قطعي که ما داريم اين است که خداوند آنها را جمع مي کند در يک شب از اطراف دنيا.

آيا اين 313 نفر خصوصيتهاي خاصي دارند؟

زبان امام را مي فهمند، او را مي شناسند، و به او اعتقاد دارند، و فدايي او هستند، درجه اخلاصشان بسيار بالاست.

آيا مي شود الان کسي در مسيري قدم بردارد که احتمال بدهد شايد يکي از صحابه امام باشد؟

بله، ممکن است، لکن کسي جز خدا آنها را نمي شناسد، چون خداوند آنها را انتخاب کرده است براي حضرت مهدي(ع)، اصحاب حضرت مثل انبياء هستند که خداوند آنها را انتخاب مي کند و تا آن روز کسي آنها را نمي شناسد، به يک شب در مکه جمع مي شوند.

مدت حکومت حضرت چقدر است؟

در يک روايتي که از منابع سني است آمده است که ايشان 7 سال حکومت مي کنند. بعدش هم کشته مي شند و بعدش قحطاني ظهور مي کند. البته اين روايت سندي ندارد. شايد اصلش اين باشد که صلح با روم 7 سال ادامه پيدا مي کند. حضرت مسيح(ع) بين حضرت و روم واسطه مي شوند، روميها 7 سال به صلح پايبندند، ولي بعد از 7 سال آن را نقض مي کنند.

نزد ما علماي شيعه حکومت حضرت بسيار طول مي کشد نمي شود قبول کرد که ايشان 7 سال فقط حکومت مي کنند، آنچه که مهم است اين است که حکومت حضرت صدها سال طول مي کشد و بعدش در عالم وضع ديگري به وجود مي آيد.

بعد از حکومت حضرت چه اتفاقاتي مي افتد؟

رواياتي صحيح وجود دارد مبني بر رجعت امام حسين(ع) و همچنين پيامبر اکرم(ص) و امير مؤمنان حضرت علي(ع).

رواياتي که مي گويد 12 امام برمي گردند؟

نه، ما اعتقاد نداريم که همه شان برمي گردند.

يعني فقط امام حسين(ع) برمي گردند؟

امام حسين(ع) اولين کسي است که برمي گردند، بعد پيامبر، بعد امير مؤمنان و بعد برخي از مردم، چه خوب و چه بد برمي گردند.

در روايت داريم وقتي که حکومت حضرت مي آيد اول جنگ را داريم بعد صلح را؟ درسته؟ بعد از صلح مدتي حکومت مي کنند بعد از اين مدت رجعت انجام مي شود؟

حتماً.

اول رجعت بعد از آن يک جنگ ديگري داريم؟

نه. نزد ما محاکمه است نه جنگ، فقط در زمان حضرت، جنگ دجال را داريم، در اول، 8 ماه اسلام جهان را مي گيرد، سپس حضرت مسيح ظهور مي کند و صلحي بين او و بين مردم برقرار مي شود، صلح 7 سال طول مي کشد، بعد جنگي پيش مي آيد، جنگ با روم پيش مي آيد، بعد تمام عالم را مي گيرد و بعدش دجال ظهور مي کند و بعد از دجال ديگر به عقيده ما جنگي وجود ندارد.

چقدر در منابع شيعي راجع به دجال روايت داريم؟

ما معتقديم که دجال بعد از ظهور حضرت پيدايش مي شود، و سني ها برخي شان معتقدند قبل از ظهور و برخي مي گويند با حضرت مي آيد.

اهل سنت خيلي دجال را بزرگ کرده اند و از آن اسطوره اي ساخته اند، در شيعه اينطور نيست دجال يک شخصيتي حقيقي است که يهودي است و پيروان او ناصبي هستند.

ويژگيهاي دجال چيست؟

در آن زمان علم تغيير پيدا مي کند و رشد پيدا مي کند. او از گوناگوني علمها استفاده مي کند و همچنين از شعبده و سحر و حرکتي ضد امام را آغاز مي کند.

آيا مي شود از ويژگيهايي که در منابع اهل سنت در مورد دجال داريم بفرمائيد؟

سعي مي کنند که او را با آمريکا و اسرائيل تطبيق دهند، اما شيعه اين را قبول ندارد، دجال بعد از امام است نه قبل از آن. در ميان اهل سنت نظر واحدي وجود ندارد، بعضي ها مي گويند که دجال وجود دارد، و الان در مصر است اسمش هم عبداللَّه بن ساعد است.

خصوصيات ظاهري اي که مي گويند مثلاً فاصله چشمها و... آيا صحيح است.

نه صحيح نيست. مي گويند دجال قدرتهايي دارد که زنده مي کند و مي ميراند. خير، اينها صحيح نيستند.

فاصله رجعت تا قيامت چقدر است؟

خدا مي داند.

آيا فاصله اي هست يا نه؟

البته بله. فاصله زيادي هست. مراحلي طولاني وجود دارد، بعضي ها هم فکر مي کنند حضرت مهدي قيام مي کنند و قيامش منتهي به قيامت مي شود اين تصور بسيار ساده اي است.

در تمام اين مدت امام و حجتي داريم؟

لاتخل الارض من حجة الا اربعين يوماً قبل القيامه.

پس آن 40 روز چه مي شود؟

نمي دانم، اين 40 روز خداوند اهل زمين را ترک مي کند. اين روايت اگر صحيح باشد، نوعي امتحان است.

نحوه مرگ يا شهادت حضرت مهدي(ع) چگونه است؟ يا اينکه مي گويند پس از شهادت حضرت تا قيامت امام حسين(ع) زنده اند؟

چنين چيزي نداريم، ما معتقديم حکومت ايشان آن قدر طول مي کشد تا اينکه از پيري ابروهايشان به پائين ميل مي کند، طبيعي است که مي ميرند.

روايتي نزد شيعه که ايشان کشته مي شوند وجود ندارد، من روايتي به هيچ عنوان پيدا نکردم از اهل بيت که ايشان کشته مي شوند، اينجور روايات يا روايات مرسله هستند يا اينکه سندي ندارند و يا اينکه از مصادر اهل سنت هستند. ممکنه ايشان به طور طبيعي بميرند، و اما آن حديثي که مي فرمايد »امامها يا شهيد شدند يا مسموم« ممکنه بگوئيم، امام از اين حديث مستثني هستند، ما نمي توانيم حکم کنيم که ايشان کشته مي شوند، نصي بر اين روايت نداريم.

ادله اي را که براي اثبات طول عمر حضرت مي آورند اين است که حضرت به علم صحت نفس واقفند که چطور مي شود اين بدن سالم بماند آيا اين صحيح است.

بله. البته مسأله حضرت ماوراء اين مسأله است. براي خداوند خيلي آسان است که عمر کسي را طولاني کند.

پس چطور ايشان مي ميرند؟

به طور طبيعي. روايتي است که مي گويد خداوند به عزرائيل مي گويد آيا کسي باقي مانده است، عزرائيل مي گويد، خير، جز خودم، خداوند به عزرائيل مي گويد: بمير، پس او مي ميرد.

مشهور است که يک زن يهوديه حضرت را شهيد مي کنند آيا اين صحيح است؟

نداريم، اصلاً پيدايش نکرديم. اصلاً چنين روايتي وجود ندارد، در منابع شيعي ما چنين روايتي وجود ندارد، چه بسا مردم از منابع سني اين روايت را گرفته باشند، اگر هم سندي اين روايت داشته باشد ما به آن نرسيده ايم، اين هم ممکن است.

آيا حضرت خضر هم در آن زمان هستند؟

بله. خضر کسي است که علم لدني دارد. ايشان دستشان باز است، او حق وتو دارد مي تواند بگويد فلاني اجازه ازدواج با فلاني را ندارد، فلاني در تهران سکونت نکند و...

حضرت خضر تا چه موقعي زنده هستند؟

يک روايتي داريم که مي گويد تا قيامت باقي خواهند ماند.

يعني بعد از حضرت هم زنده اند؟

بله.

آيا ما مجموعه رواياتي داريم که بگويد با چه کيفيتي حضرت جامعه را اداره مي کند؟

بله. 313 نفر در جهان تقسيم مي شوند. به 313 منطقه و آنجا را اداره مي کنند. و هر يک از اين اشخاص منطقه اي را اداره مي کنند و تمام اين حاکمان دائماً تسليم امر امام زمان هستند.

آيا اصول و قوانين مشخصي در روايات آمده است؟

ممکن است حضرت براي آنها قانونهايي بنويسند و سپس بگويند. هر هنگام که در مسئله اي شک کرديد پس به کف دستتان نگاه کنيد. به وسيله يک معجزه اي آن قانون و مسئله را خواهيد فهميد.

اين نظامي که حضرت بپا مي کنند آيا ادامه اين وضعيتي است که الان داريم، يا اينکه يک فضاي کاملاً جديدي است؟

بله. يک فضاي جديدي است. نظام زندگي جديد است. الان علمي که در نزد ماست 2 علم است. 25 علم ديگر به آن اضافه مي شود، در واقع يک تحول واقعي است.

آيا ممکن است فضاي شهري و نظام شهري کاملاً عوض شود.

همه آنها تغيير مي کند، الان تهران بعد از 50 سال فرق کرده است و در زمان حضرت باز هم فرق مي کند. اصلاً مفهوم شهر، مفهوم دولت، راههاي مختلف همه فرق خواهند کرد.

در نشانه هاي ظهور افرادي مثل سيد حسني، سيد خراساني و... داريم، نظر شما چيست؟

چه کسي اين ها را گفته است، شما اين ها را بزرگ کرده ايد، سيد حسني، سيد خراساني، سيد حسيني، سيد موسوي از کجا آورديد اينها را، در روايات اساسي و اصلي ما چند نفر آمده است: 1. خراساني؛ 2. يماني؛ 3. سفياني و همچنين شخصياتي همچون نفس زکيه.

الان يک سري از افراد خاصي را تطبيق مي کنند؟

ممکن نيست. مي گوئيم ان شاءاللَّه. آرزو مي کنيم اين طوري باشد.

بعضي ها قائل هستند که الان سفياني زنده است؟

من اين را از 40 سال پيش دارم مي شنوم، مي گويند او در يک سپاه سوري است. شيخ بهلول رفت به سوريه و شخصي را در ميان سپاه ديد و گفت صورت او مثل صورت سفياني است. البته اين خبر دقيقي نيست. صحيح نيست.

از نشانه هاي ظهور آيا چيزي داريم که بگوئيم که الان دقيقاً مصداقش اين است و اتفاق افتاده است.

بله. حوادث عراق قطعي است. انقلاب عراق قطعي است. و اتصال عالم به بعضي ديگرش.

درباره حوادث اخير عراق نظرتان چيست؟

آنچه که در عراق گذشت، کل قضيه عراق علامت است.

رواياتي خاطرتان هست که بعضي از حوادثي که اخيراً اتفاق افتاده است بشود گفت که علامات ظهور هستند؟

در روايتي، شيخ صباني هست که اهل عراق او را مي کشند وقتي که سفياني خروج مي کند و شيخ صباني همان صدام است و بعضي مي گويند مکانش در تکريت است و در دمشق به قتل مي رسد. احتمال مي دهيم صدام باشد.

آيا در مجموعه روايات صحبتي از آمريکا هم هست.

بله. روم با حيله اي در عراق حاضر مي شود. روم همان آمريکاست. روم طرف مقابل جنگ با حضرت مهدي(ع) است.