سيماي موعود در قرآن-3



اشاره :

سيماي درخشان ائمه هدي(ع) در قرآن کريم، همواره روشنگر راه شيعيان و پيروان ايشان بوده و هست و در اين ميان آيات مربوط به موعود آخرالزمان(ع) درياي نوري است که تلألؤ آن افق هاي آينده جامعه بشري را آشکار مي کند و به قلب مؤمنين اطمينان مي بخشد.

در اين رهاورد قطره اي از اين دريا را هديه به پيشگاهش مي کنيم. از هرجزء قرآن کريم يک آيه که براساس روايات درباره آن وجود مقدس است همراه با حديثي از امامان معصوم(ع) استخراج کرده ايم.

(11)

»و يقولون لولآ أنزل عليه آية من ربّه فقل إنّما الغيب للَّه فانتظروا إنّي معکم من المنتظرين«1.

و گويند چرا آيتي از پروردگارش بر او نازل نمي شود، پس بگو همانا غيب مخصوص خداوند است؛ پس منتظر باشيد که من نيز از منتظران هستم.

امام صادق(ع) فرمود:

المتقون شيعة علي(ع) والغيب فهوالحجة القائم(ع)2.

»متقون« شيعيان علي(ع) هستند و »غيب« آن حجت قائم(ع) است.

(12)

»و لئن أخّرنا عنهم العذاب إلي أمّة معدودة ليقولنّ ما يحبسه«3.

و چنانچه عذاب را تا هنگام معيني به تأخير اندازيم گويند چه چيز موجب تأخير عذاب شده است؟

حضرت صادق(ع) فرمود:

العذاب خروج القائم(ع) والامة المعدودة اهل بدر و اصحابه4.

»عذاب« خروج قائم(ع) است و »امة معدوده« اهل بدر و اصحاب آنند.

(13)

»و ذکّرهم بأيّام اللَّه«5.

و روزهاي خدا را به ياد آنها بياور.

حضرت امام باقر(ع) فرمود:

أيام اللَّه عزّوجل ثلاثة: يوم يقوم القائم(ع) و يوم الکرّة و يوم القيامة6.

»ايام اللَّه« سه تاست: روزي که قائم(ع) قيام مي کند و روز رجعت و روز قيامت.

(14)

»و لقد آتيناک سبعاً من المثاني والقرآن العظيم«7.

و ما هفت آيت مثاني (سبع مثاني) و قرآن عظيم را بر تو نازل کرديم.

حضرت امام صادق(ع) فرمود:

إنّ ظاهرها الحمد و باطنها ولد الولد والسابع منها القائم(ع)8.

ظاهر آن سوره حمد است و باطن آن فرزند فرزند و هفتمين آنها حضرت قائم(ع) است.

(15)

»عسي ربّکم أن يرحمکم و إن عدتّم عدنا و جعلنا جهنّم للکافرين حصيراً«9.

اميد است پروردگارتان باز بر شما مهرباني کند و چنانچه باز به عصيان و گناه بازگرديد ما هم به عقوبت شما بازگرديم و جهنم را زندان کافرين قرار دهيم.

امام صادق(ع) فرمودند:

»عسي ربّکم أن يرحمکم« أي ينصرکم علي عدوّکم (ثم خاطب بني امية) »و إن عدتّم عدنا« يعني عدتّم بالسفياني عدنا بالقائم من آل محمد(ع) »و جعلنا جهنم للکافرين حصيراً« اي حبساً يحضرون فيها10.

»اميد است پروردگارتان بر شما مهرباني کند«؛ يعني شما را بر دشمنانتان پيروز کند سپس خطاب به بني اميه فرمود: »چنانچه به عصيان و گناه برگرديد ما هم به عقوبت شما برگرديم«؛ يعني به وسيله سفياني بازگرديد و ما به وسيله قائم آل محمد(ع) بازگرديم و »جهنم را زندان کافران قرار دهيم«؛ يعني زنداني که در آن محصور بمانند.

(16)

»يعلم مابين أيديهم و ما خلفهم ولا يحيطون به علماً«11.

خداوند از آنچه بر خلايق گذشته و از آنچه در آينده مي گذرد خبر دارد و هيچ کس را به او احاطه و آگاهي نيست.

امام صادق(ع) فرمودند:

»ما بين أيديهم« ما مضي من أخبار الأنبياء »و ما خلفهم« من أخبار القائم(ع)«12.

»آنچه بر آنان گذشته«؛ يعني آنچه از اخبار و جريانات پيامبران گذشته است و »آنچه در آينده خواهد آمد«؛ يعني آنچه از اخبار حضرت قائم(ع)« خواهد آمد.

(17)

»و لقد کتبنا في الزّبور من بعد الذکر أنّ الأرض يرثها عبادي الصالحون«13.

و به راستي که ما پس از نوشتن در ذکر در زبور نيز نگاشتيم که البته بندگان صالح من زمين را به ارث خواهند برد.

امام صادق(ع) فرمودند:

»الکتب کلّها ذکر (اللَّه)، »أنّ الأرض يرثها عبادي الصالحون« قال: القائم(ع) و أصحابه14.

کتابها همه »ذکر« خدايند (کتابهاي آسماني)، [اما اينکه فرمود:] »البته زمين را بندگان صالح من به ارث خواهند برد«. منظور حضرت قائم(ع) و اصحاب اويند.

(18)

»و عد اللَّه الذين آمنوا منکم و عملوا الصالحات ليستخلفنّهم في الأرض کما استخلف الذين من قبلهم و ليمکننّ لهم دينهم الذي ارتضي لهم و ليبدلنّهم من بعد خوفهم أمناً يعبدونني لا يشرکون بي شيئاً و من کفر بعد ذلک فأولئک هم الفاسقون«15.

خداوند به کساني از شما که ايمان آورده اند و عمل صالح انجام مي دهند وعده کرده است که آنها را در زمين جانشين قرار خواهد داد؛ همانطور که پيشينيان آنها را جانشين قرار داد و دين و آئيني رإ؛آ؛؛ ک که براي آنان پسنديده پابرجا و ريشه دار خواهد ساخت و ترس آنها را به امنيت و آرامش تبديل مي کند، (آنچنان) که تنها مرا عبادت مي کنند و به من شرک نمي ورزند و کساني که پس از آن کافر شوند، آنها فاسقانند.

امام صادق(ع) فرمودند:

»وعداللَّه... من قبلهم«... نزلت في علي ابن ابيطالب(ع) و الائمة من ولده(ع)، »وليمکننّ... يشرکون بي شيئاً«... عني به ظهورالقائم(ع)16.

[اينکه فرمود:] »وعده مي دهد خدا به کساني از شما که ايمان آورده اند و عمل صالح انجام مي دهند که آنها را جانشين کند همانطور که پيشينيان آنها را کرد« درباره اميرالمؤمنين(ع) و ائمه فرزندان او(ع) نازل شده است، و [اينکه فرمود:] »قدرت مي دهد ديني را که براي آنها پسنديده شده و ترس آنها را تبديل به امنيت مي کند، مرا عبادت مي کنند و به من شرک نمي ورزند« درباره ظهور قائم(ع) است.

(19)

»الملک يومئذ الحق للرحمن و کان يوماً علي الکافرين عسيراً«17.

فرمانرواي حق در آن روز خداوند مهربان است و آن روز بر کافران سخت خواهد بود.

معصوم(ع) فرمايد:

إنّ »الملک للرحمن« اليوم و قبل اليوم و بعد اليوم و لکن إذا قام القائم(ع) لم يعبد إّلا اللَّه عزوجل«18.

محققاً فرمانروايي آن روز و قبل از آن و بعد از آن براي خداست، اما وقتي قائم ظهور نمايد به جز خداي بزرگ عبادت نخواهد شد.

(20)

»أمّن يجيب المضطرّ إذا دعاه و يکشف السوء و يجعلکم خلفاء الأرض ءأله مع اللَّه قليلاً ما تذکرون«19.

آن کيست که دعاي بيچاره مضطر را به اجابت مي رساند و رنج را برطرف مي کند و شما را جانشين قرار مي دهد؟ آيا خدايي با خداوند يکتا هست؟ اندکي از شما متذکر شوند.

حضرت صادق(ع) فرمودند:

إنّ قائمنا إذا خرج دخل المسجد الحرام و يستقبل القبلة و يجعل ظهره إلي المقام يصلّي رکعتين ثم يقوم فيقول: يا أيّهاالناس: أنا أولي الناس بآدم(ع)؛ أيّها الناس أنا أولي الناس بابراهيم(ع)؛ أيها الناس أنا أولي باسماعيل(ع)؛ أيّها الناس أنا أولي بمحمد(ص). ثم رفع يده إلي السماء و يدعو و يتضرع حتي يقع علي وجهه و هو قول اللَّه عزوجل »أمّن يجيب... تذکرون«20.

محققاً حضرت قائم(ع) وقتي خروج کند در مسجد الحرام داخل مي شود و رو به کعبه و پشت به مقام دو رکعت نماز مي گزارد سپس مي ايستد و مي گويد:

اي مردم! من نزديک ترين مردم به آدم(ع) هستم.

اي مردم! من نزديک ترين مردم به ابراهيم(ع) هستم.

اي مردم! من نزديک ترين مردم به اسماعيل(ع) هستم.

اي مردم! من نزديک ترين مردم به محمد(ص) هستم.

سپس دست را به آسمان بلند مي کند و دعا مي کند و تضرع مي نمايد تا اين که به روي خود مي افتد و اين گفته خداست: »أمّن يجيب المضطرّ إذا دعاه...«.

پي نوشت ها :

× شايان ذکر است که در شماره 35 موعود قسمت چهارم اين سلسله مقالات به اشتباه به جاي قسمت سوم به چاپ رسيده است.

1 . جزء 11، سوره يونس(10)، آيه 20.

2 . کمال الدين و تمام النعمه، ج 2، ص 340.

3 . جزء 12، سوره هود(11)، آيه 8.

4 . کتاب الغيبه، ص 127.

5 . جزء 13، سوره ابراهيم(14) آيه 5.

6 . معاني الاخبار، ص 365.

7 . جزء 14، سوره حجر(15)، آيه 87.

8 . تفسير عياشي، ج2، ص 250.

9 . جزء 15، سوره اسراء(17) آيه 8.

10. تفسير قمي، ج 2، ص 14.

11. جزء 16، سوره طه(20)، آيه 110.

12. تفسير قمي، ج2، ص 62.

13. جزء 17، سوره انبياء(21)، آيه 105.

14. تفسير قمي، ج 2، ص 77.

15. جزء 18، سوره نور(24) آيه 55.

16. تأويل الايات الظاهرة، ص 368.

17. جزء 19، سوره فرقان(25)، آيه 26.

18. تأويل الايات الظاهرة، ص 372.

19. جزء 20، سوره نمل(27)، آيه 62.

20. تأويل الايات الظاهره، ص 402.