ملاقات ها و راهنمايي ها






روي بنما و وجود خودم از ياد ببر

خرمن سوختگان را همه گو باد ببر



(حافظ)

عامل چهارم انتظار، در ملاقات ها و هدايت هاي او در برهه هاي مختلف زمان، متبلور است. او همچون فرشته اي مهربان و راهنمايي دلسوز افرادي را انتخاب و از جام ملاقات، سرشار مي سازد. مشکلات و گرفتاري هاي عده اي نيز با توسّل به آن حضرت به شکل معجزه آسايي حل مي شود. اين گونه برخوردها به جهت اين است که در عصر حاکميت غفلت و بي خبري، ريشه هاي انتظار تقويت شود. اصولاً اين سنت الهي است که در متن سرگرميها و لهو و لعب ها، آهنگ بيداري و نواي هدايت نواخته مي شود؛ مثلاً در تاريخ و در زمان انکار قيامت «عُزَير» پيامبر صد سال به خواب مي رود و مجدداً بيدار مي شود و يا داستان اصحاب کهف اتفاق مي افتد تا به رگ هاي بي رمق جامعه آن روز حيات تازه اي بخشيده شود و انسان ها، از نعمت هدايت بهره مند شوند. امروز نيز دعوت ها و هدايت هاي بيشماري از سوي حضرت ولي عصر (ع)، با همين انگيزه صورت مي گيرد. حتي گرفتاري ها و بلاها نيز به طور مستقيم يا غير مستقيم [1] و يا به وسيله دعاي آن حضرت رفع مي شود. [2] .

اصولاً خود بهره بردن از آن حضرت در دوره انتظار، دليل ديگري بر حضور صاحب عصر و تقويت ريشه هاي انتظار است: «الانتفاع بي في غيبتي فکالانتفاع بالشمس اذا غيّبها عن الابصار و السحاب؛ [3] بهره بردن از من در عصر غيبتم مانند بهره بردن از آفتاب است هنگامي که زير ابرها باشد». حضور حضرت مهدي (ع) در ميان مردم، خود گواه روشني بر اين مدعا است: «أن يکون صاحبکم المظلوم المحجود حقّه، صاحب هذا الامر يتردّد بينهم و يمشي في اسواقهم و يطأ فرشهم و لايعرفونه حتي يأذن الله ان يعرّفهم نفسه...؛ [4] ... صاحب اين امر در ميان مردم راه مي رود، در بازارهايشان رفت و آمد مي کنند، و روي فرش هايشان گام برمي دارد؛ ولي او را نمي شناسند، مگر اين که خداوند به او اجازه دهد تا خودش را به آنان معرفي کند».

حضور هميشگي حضرت ولي عصر (عج) نيز در موسم حج، دليل روشني بر آگاهي ايشان از احوال مسلمين است. [5] .

از ادعيه، توقيعات، زيارت نامه ها و روايات، به دست مي آيد که آن حضرت عنايت خاصي نسبت به وضع شيعيان دارند. در توقيعي که براي شيخ مفيد صادر شده، آمده است: «فانّا نحيط علماً بأنبائکم و لايعزب عنّا شي ء من اخبارکم؛ [6] ما بر اخبار و احوال شما آگاهيم و هيچ چيز از اوضاع شما بر ما پوشيده و مخفي نمي ماند». حضرت در اين دوران، تأثير و نظارت مستقيمي بر احوال شيعيان دارند. دستگيري از درماندگان [7] راه يابي گمشده گان و... از جمله کارهاي امام عصر (عج) است که با هدف تقويت مباني «انتظار» صورت مي گيرد.

داستان هاي ملاقات و راهنمايي هاي مکرر در تاريکي هاي شبهات و ضلالت ها، با مردي که خصوصيات مهدي فاطمه (عج) را دارد ريشه هاي انتظار را تقويت و کام تشنه عاشقان را آبياري مي کند، شايد در انتظار محبوب عارفان، به خود آيند و با تلاش و ايجاد آمادگي و کوشش فراوان، لياقت بهره مندي از حضرتش را بيابند.


پاورقي

[1] احتجاج طبرسي، ج 2، ص 596: «انّا غير مهملين لمراعاتکم و لا ناسين لذکرکم و لولا ذلک لنزل بکم الَأوا و اصطلمکم الاعدا؛ در توقيعي که براي شيخ مفيد صادر شده، آمده است که ما در رسيدگي و سرپرستي شما کوتاهي و اهمال نکرده و ياد شما را از خاطر نبرده ايم. اگر جز اين بود، دشواري ها و مصيبت ها بر شما نازل مي شد و دشمنان بر شما مسلط مي شدند».

[2] بحارالانوار، ج 53، ص 181.

[3] مفاتيح الجنان، دعاي ندبه: «أينَ المضطرّ الذي يجاب اذا دعا».

[4] الغيبه، نعماني، ص 84، کافي، ج 1، ص 336؛ مکيال المکارم، ج 2، ص 375.

[5] صدوق، کمال الدين، ج 2، ص 440: «يحضر الموسم کل سنة فيري الناس فيعرفهم و يرونه و لايعرفونه؛ آن حضرت هر سال در موسم حج حضور مي يابند، همگان را مي بيند و مي شناسد؛ اما ديگران او را مي بينند ولي نمي شناسند».

[6] احتجاج طبرسي، ج 2، ص 596.

[7] براي مطالعه در اين زمينه ر.ک: توجهات ولي عصر (عج) به علما و مراجع، عبدالرحمان باقي زاده؛ سيماي آفتاب، حبيب الله طاهري؛ ظهور مهدي از ديدگاه اسلام، عبدالله هاشمي شهيدي و....