انتظار امام زمان و ثواب آن و اينکه يک نام او منتظر است


وظيفه ي 21 انتظار امام زمان است و جمله اول اشاره است به آيه ي 45 سوره ي انعام 6- فقطع دابر القوم الذين ظلموا و الحمد لله رب العالمين

يعني خدا قطع مي کند دنباله کساني را که ظلم مي کنند و حمد براي خداي پروردگار جهانيان است.

و از آيه معلوم مي شود که هر که ظلم کند، طايفه ي خود را ريشه کن مي کند و بخصوص کساني که ظلم به بزرگان دين و به خانواده عصمت مي کنند، که خدا فرمايد آيه 3 سوره کوثر 108 ان شانئک هو الابتر يعني اي پيغمبر دشمن تو ابتر مي شود. کنايه از آنکه هر مکه با تو و اولاد تو دشمني کند دنباله ي او قطع و ريشه کن مي شود

و اين معجزه ي بزرگي است از قرآن که خدا وعده اي به پيغمبر صلي الله عليه و آله و سلم داده که اولاد او زياد شوند: و دشمنان او ابتر گردند؛ و تا حال همه کس مي داند و مي يابد که اولاد آن حضرت زياد و روز به روز نام ايشان بلندتر مي گردد، و هر طايفه که با ايشان دشمني کردند مانند بني اميه و بني عباس و ديگران ريشه کن شدند:

و در جمله ي دوم کلمه ي المنتظر يکي از نام هاي امام زمان است يعني انتظار برده شده که شيعيان و دوستان انتظار ظهور او را دارند در اکمال الدين از امام جواد رسيده که امام بعد از حضرت عسگري قائم بحق و منتظر است. پرسيدند چرا او را منتظر گويند فرمود



[ صفحه 228]



چون او غايب مي شود و غيبت او بسيار طولاني مي گردد شيعيان با اخلاص انتظار او را مي کشند. و دشمنان انکار او مي نمايند، و دروغ مي گويند کساني که وقت براي ظهور او معين مي کنند.

و يکي از وظايف شيعيان اين زمان انتظار فرج و ظهور امام زمان است. و در بحار بابي براي آن قرار داده و قريب صد خبر در فضيلت آن بيان کرده، و ما در اينجا بهشت خير اکتفا مي کنيم.

1- از اميرالمؤمنين پرسيدند چه عملي نزد خدا محبوبتر است، فرمود انتظار فرج، و فرمود: المنتظر لأمرنا کالمتشحط في سبيل الله يعني منتظر امر ما مثل کسي است که در راه خدا در خون خود غلطيده باشد.

2- حضرت امام زين العابدين (ع) به ابو خالد کابلي فرمود» شيعياني که در زمان غيبت امام دوازدهم انتظار او را دارند بهترند از اهل هر زماني» زيرا که معرفت ايشان در باب امام در حال غيبت مانند حال حضور است و ايشان در درجه ي مجاهدين زمان پيغمبر (ص) «و شيعيان راستگو» و داعيان به راه حق مي باشند.

3- از حضرت باقر عليه السلام رسيده که پيغمبر صلي الله عليه و آله و سلم در حضور جمعي از اصحاب دو مرتبه فرمود اللهم لقني اخواني يعني خدايا مرا به ملاقات برادرانم برسان. گفتند آيا ما برادران شما نمي باشيم فرمود شما اصحاب منيد و برادران من قومي هستند در آخرالزمان و من ايشان را در اصلاب پدران و ارحام مادران مي شناسم، اين گروه



[ صفحه 229]



مرا نديده و با آن سختي ها دين خود را حفظ مي کنند و حفظ دين بر ايشان سخت تر است از آنکه کسي در شب تاريک دست به درخت پر از خار بکشد» يا شراره آتش را به دست گيرد.

4- حضرت زين العابدين عليه السلام فرمود.

من ثبت علي ولايتنا في غيبة قائمنا أعطاه الله أجر ألف شهيد مثل شهداء بدر و احد.

يعني هر که ثابت باشد بر ولايت ما در غيبت امام قائم عليه السلام خدا اجر هزار شهيد مانند شهداء بدر و احد به او مي دهد.

5- در کافي است که ابو حمزه ثمالي از حضرت باقر عليه السلام پرسيد که جد شما حضرت امير خبر داد که بلا تا سال 70 و پس از آن رخاء است فرمود چنين است. ولي چون حضرت حسين (ع) را شهيد نمودند خدا غضب نمود و بلا را بر اهل زمين امتداد داد تا صد و چهل، و چون شما خبر ما را نشر داديد خداوند آن را تأخير انداخت و وقتي ديگر براي فرج قرار نداد که فرمود در آيه 39 سوره 13 رعد

يمحو الله ما يشاء و يثبت و عنده ام الکتاب.

يعني خدا محو مي کند و ثابت مي نمايد هر چه را بخواهد. و نزد اوست اصل کتاب تقدير. و در کتاب نعماني و محاسن نقل است که حضرت صادق (ع) فرمود هر که بميرد در حالي که انتظار فرج ما را داشته باشد مثل کسي است که در خيمه امام زمان (ع) باشد. و در خبري نزد پيغمبر صلي الله عليه و آله و سلم جهاد کرده شهيد شده باشد.



[ صفحه 230]



7- از حضرت رضا (ع) رسيده که فرمود چه نيکو است انتظار فرج آيا نشنيده اي که خدا مي فرمايد در آيه ي 96 سوره ي هود 11 فارتقبوا اني معکم رقيب. و نيز مي فرمايد در آيه ي 69 سوره اعراف 7 فانتظروا اني معکم من المنتظرين.

يعني انتظار داشته باشيد که من نيز با شما انتظار برنده ام.

و اين دو آيه بر حسب تأويل (که امام مي فرمايد) امر به انتظار امام زمان مي نمايد.

8- از ابوبصير رسيده که حضرت صادق (ع) فرمود آيا خبر ندهم از امري که به واسطه آن خدا اعمال شما را قبول فرمايد - گفتم: بفرمائيد فرمود شهادت به توحيد و نبوت و اقرار به اوامر و دوستي ما و دشمني با دشمنان ما و پرهيزکاري و انتظار کشيدن براي حضرت قائم (ع)

پس فرمود براي ما دولتي است که خدا به وقتي که صلاح داند فراهم مي سازد هر که خواهد از اصحاب قائم ما باشد. با ورع و حسن اخلاق انتظار بکشد. و اگر در حال انتظار بميرد مثل کسي است که خدمت آن حضرت رسيده باشد: پس گوارا باد گوارا باد بر شما ثواب انتظار داشتن ظهور او را.

اصل - أين المدخر لتجديد الفرائض و السنن أين المتخير لاعادة الملة و الشريعة أين المؤمل لاحياء الکتاب و حدوده أين محيي معالم الدين و أهله.

اعراب - المدخر اسم مفعول من باب الافتعال و هو في الاصل



[ صفحه 231]



المذتخر من الذخر فقلبت تاءه دالا و الذال ايضا للادغام.

ترجمه - کجا است آن امامي مکه ذخيره شده است براي عود دادن ملت و شريعت. کجا است آن امامي که آرزو داشته شده است براي زنده کردن کتاب خدا و حدود آن.

کجا است آن امامي که زنده کننده است نشانه هاي دين و اهل آن را.