شرط اجابت دعا


و در خبر است که شخصي خدمت حضرت صادق عليه السلام عرضه داشت که دو آيه در قرآن است که خدا وعده فرموده، و من به آن نرسيده ام با آنکه به شرط آن عمل نموده ام، فرموداين دو آيه کدام است، عرض کرد اول سوره ي مؤمن آيه 62 ادعوني استجب لکم، يعني بخوانيد مرا تا اجابت کنم شما را، فرمود آيا گمان داري که خدا خلف وعده مي کند، عرض کرد خير، فرمود پس چه گمان مي کني. عرض کرد سر آن را نمي دانم. فرمود تو را خبر مي دهم.هر که اطاعت خدا کند. وجهات شرايط دعا را ملاحظه نمايد. پس دعا کند دعا او به اجابت مي رسد. عرض کرد جهات شرايط دعا چيست. فرمود ابتدا حمد خداي بجا مي آوري و به نعمتهائي که از خدا به تو رسيده شکر مي کني. پس صلوات بر پيغمبر و آل او مي فرستي. و بعد از آن گناهان خود را در نظر مي آوري. و اعتراف به آن مي نمائي و طلب آمرزش مي کني. پس از آن دعا مي کني تا به اجابت مقرون گردد



[ صفحه 11]



پس فرمود آيه ديگر کدامست عرض کرد اين آيه است که در سور سبأ آيه 38 مي فرمايد و ما انففتم من شئي فهو يخلفه. و هو خيرالرازقين. يعني هرچه در راه خدا انفاق کنيد، خدا عوض آن را مي رساند، و خدا بهترين روزي دهندگان است، و من بسياري انفاق نموده ام و عوض آن را خدا نرسانيده است، فرمود آيا گمان مي کني خدا خلف در وعده خود نمايد، گفت نه ولي سر آن را نمي دانم، فرمود اگر شما از راه حلال مالي به دست آوريد، و انفاق نمائيد، هيچ درهمي نيست مگر آنکه خداوند عوض آن را مي دهد.

و ديگر صفوان جمال، از حضرت صادق عليه السلام روايت کند که فرمود: کل دعاء يدعي به الله عزجل محجوب عن السماء حتي يصلي علي محمد و آل محمد» يعني هر دعائي که خداي عزوجل به آن خوانده شود محجوب از رفتن به آسمان است. تا صاحب آن صلوات بر محمد و آل او فرستد، و به همين مضمون چند خبر ديگر است، و ديگر حضرت صادق عليه السلام فرمايد:

من کانت له الي الله عزوجل حاجة فليبدء بالصلوة علي محمد و آله، ثم يسئل حاجته ثم يختم بالصلوة علي محمد آل محمد، فان الله عزوجل اکرم ان يقبل الطرفين و يدع الوسط، اذا کانت له الصلوة علي محمد و آله لا تحجب عنه: يعني هر که را حاجتي باشد که خواهد از خداي عزوجل سؤال کند، پس بايد اول صلوات بفرستد، پس حاجت خود را طلب کند، پس در خاتمه باز صلوات بفرستد، که خداوند کريم تر



[ صفحه 12]



از آن است که دعاي اول و آخر را اجابت فرمايد، ودعاء وسط را رها کند. زيرا دعائي که همراه آن صلوات بر محمد و آل او باشد محجوب نمي شود و به اجابت مي رسد، و به همين مضمون اخبار کثيره رسيده است، و نيز اغلب دعاهاي مأثور از اهل بيت عصمت به همين طريق است.

سر آنکه، صلوات را با سلام مقرون نموده است، شايد براي آن است که مشتمل بر هر دو نوع تحيت مأثوره، يعني طلب رحمت و سلامتي با هم باشد، و در آيه ي شريفه هم امر به هر دو فرموده است، تا آنکه تحيت تمامتر باشد، و آن در سوره احزاب آيه 56 است، ان الله و ملائکته يصلون علي النبي، يا ايها الذين آمنوا صلوا عليه و سلموا تسليما.

يعني به درستي که خداوند و فرشتگان درود مي فرستد بر پيغمبر صلي الله عليه و اله و سلم،اي مومنين شما نيز صلوات و سلام ب راو بفرستيد سلام فرستادني