منصب وصايت که پيغمبر به علي داد و اخبار آن


دليل دهم منصب وصايت براي علي (ع) که از مسلمات سني و شيعه است و در اشعاري که در جنگ جمل و جنگ صفين، از دوست و دشمن انشاء شده، تصريح بشياع اين منصب براي علي شده است، و اخبار متواتره از طرق عامه و خاصه بر طبق آن، صادر شده است

و در خبراست از سلمان، که خدمت پيغمبر صلي الله عليه و آله و سلم عرض کرد که؛



[ صفحه 129]



بعد از تو احکام را از که اخذ کنيم، و بر که اعتماد نمائيم، پيغمبر جوابي نفرمود، و ساکت ماند تا سلمان ده مرتبه اين سئوال را تکرار نمود. فرمود ان وصييي و خليفتي و وزيري و خير من اخلفکم بعدي علي بن ابيطالب يؤدي عني ديني و ينجز موعدي

ترجمه - به درستي که وصي و خليفه و برادر و وزير من؛ و بهتر کسي که او را براي خلافت بعد از خود بر شما مي گمارم، علي بن ابيطالب است؛ که اداء مي کند دين مرا و وفا مي کند وعده ي مرا.

و ديگر فرمود: من فضل أحدا من أصحابي علي علي فقد کفر يعني هر که فضيلت دهد احدي از اصحاب مرا بر علي کافر است.

و ديگر فرمود: علي خير البشر، لا يشک فيه الا کافر يعني علي بهتر از همه ي آدميان است، و شک در آن نکند مگر کسي که کافر باشد و بدين مضمون اخبار مستفيضه رسيده است.

و در ديوان اميرالمؤمنين عليه السلام است:



تعلم أبابکر ولا تک جاهلا

بأن عليا خير حاف و ناعل



و أن رسول الله أوصي بحقه

و أکد فيه قوله في الفضائل



و لا تبخسنه حقه، و ارد الوري

اليه، فان الله أصدق قائل



ترجمه: دانا شو اي ابابکر - و خود را نادان مساز - به اينکه علي بهترين مردم است از برهنه پا و نعلين پوشيده؛ و اينکه پيغمبر درباره علي وصيت کرده است، و در فضايل درباره او تاکيد فرموده، و حق علي را ناقص مکن، و باز گردان خلايق را به سوي او، که خدا



[ صفحه 130]



بهتر راست گوينده است.

ميبدي - که از علماء سنت است اين اشعار را نقل مي کند،و شرح آن را مي نويسد، و بعد از آن مي گويد: دور است که اين اشعار از علي باشد، زيرا که ابوبکر علي را به خلافت قبول داشت. و فيه ما فيه.

قوله: و وارثي.