فراگيري صلح و امنيت


امنيت و صلح واقعي و آرامش و همدلي، از ويژگي هاي حکومت جهاني امام مهدي(عج) است. در عصر پيشوايي او، خوف ها زايل مي شود و جان و مال و آبروي اشخاص در ضمان قرار مي گيرد و در سراسر جهان امن عمومي حاکم مي شود. اختناق، ستيزه جويي، بهره کشي، استکبار و استضعاف - که همه از آثار حکومت هاي غير الهي است - از جهان ريشه کن مي گردد و عاملان و انجام دهندگان اين ناراستي ها با هر عنوان، برچيده مي شوند. اين بهترين دوراني است که بشر در عمر خود مي تواند شاهد آن باشد و از نتايج و ثمرات آن در همين دنيا برخوردار شود؛ به راستي او فريادرس، منجي و ياور تمامي مستضعفان، ستمديدگان و صالحان است...: «از ميان امت من مهدي(عج) قيام مي کند؛ خداوند او را براي فريادرسي مردمان برمي انگيزد». [1] .

الف. امنيت و آسايش: «در زمان او ستم ريشه کن و راه ها امن مي گردد». [2] «چهارپايان و درندگان در صلح هستند... زن از عراق تا شام مي رود و پاي خود را جز بر روي گياه نمي گذارد. جواهراتش را بر سرش مي گذارد و از درنده و درنده خويي هراس ندارد» [3] و نيز: «ناتواني از مشرق تا مغرب سفر مي کند و از کسي آسيبي به او نمي رسد». [4] .

ب. صلح و آسايش: «کينه ها از دل مردم بيرون مي رود و درندگان و چهارپايان در صلح زندگي مي کنند». [5] «حضرت مهدي(عج) شرق و غرب جهان را تحت سيطره خود در مي آورد و گرگ و گوسفند در يک مکان زندگي مي کنند. کودکان خردسال با مارها و عقرب ها بازي مي کنند و آسيبي به آنها نمي رسد. شرّ از جهان رخت بر مي بندد و تنها خير باقي مي ماند». [6] .

ج. رفع اختلاف ها و فتنه ها: «به خدا سوگند اي مفضل! اختلاف و پراکندگي را از ملّت ها و اديان برمي دارد». [7] «خداوند به وسيله او فتنه هاي جانکاه را آرام و ساکن مي سازد. زمين امن مي گردد، يک زن در ميان پنج زن بدون اينکه مردي آنان را همراهي کند، به حجّ خانه خدا مي رود و جز خدا، از کسي باکي ندارد». [8] .

امام صادق عليه السلام فرموده است: «مهدي (عج) در ميان همه مخلوقات محبوب است، خداوند به وسيله او آتش فتنه را خاموش مي کند». [9] .


پاورقي

[1] «يخرج المهديّ في امّتي، يبعثهُ اللَّه غياثاً للنّاس»: علي بن عيسي اربلي، کشف الغمه، ج 2، ص 470.

[2] «ارتفع في ايّامه الجور وامنت به السُبُل»: محمّد بن محمّد شيخ مفيد، الارشاد، ج 2، ص 384؛ فضل بن حسن طبرسي، اعلام الوري، ص 462؛ علي بن عيسي اربلي، کشف الغمه، ج 2، ص 465.

[3] «اصطلحت السباع والبهائم حتّي تمشي المرأةُ بينَ العراقِ والشّام لاتضعُ قدميها إلّا علي النبات وعلي رأسها زينتها، لا يهيجُها سبعٌ ولا تخافُهُ»: محمّد بن علي شيخ صدوق، الخصال، ج 2، ص 626؛ علي بن عبدالکريم نيلي، منتخب الأنوار، ص 203؛ حسن بن علي حرّاني، تحف العقول، ص 115.

[4] «حتّي تخرُجَ العَجُوزة الضعيفَةُ مِنَ المشرقِ تُريدُ المغربَ فلايؤذيها أحد»: محمّد بن مسعود عياشي، تفسير عياشي، ج 2، ص 61؛ لطف اللَّه صافي، منتخب الاثر، ص 379.

[5] «لذَهبتِ الشحناء من قلوب العباد واصطَلَحتِ السّباع والبهائم...»: مجلسي، بحار الأنوار، ج 52، ص 316، ح 1؛ صافي، منتخب الاثر، ص 592.

[6] «يملکُ المهديُّ، مشارقَ الأرضِ ومغاربَها...ترعَي الشّاةُ والذئبُ في مکانٍ واحدٍ ويلعبُ الصبّيانُ بالحيّات والعقارب ولاتضُرُّهم بشي ءٍ ويذهبُ الشَّرُّ ويبقي الخيرُ»: لطف اللَّه صافي، منتخب الاثر، ص592؛ علي يزدي حائري، الزام الناصب، ص 139.

[7] «فواللَّه يا مفضل! ليرفع عن الملل والاديان الاختلاف»:محمّد باقر مجلسي، بحار الأنوار، ج 53، ص 4.

[8] «يطفئ به الفتنةَ الصَّمّاء، وتأمن الارضُ، حتّي إنّ المرأةَ لتحُجُّ في خمسِ نسوةٍ ما معهُنَّ رجَلٌ لايتَّقينَ إلّا اللَّه»: کامل سليمان، يوم الخلاص، ج 2، ص 640؛ مصطفي آل السيد، بشارة الإسلام، ص 185.

[9] «المهديُّ محبوبٌ في الخلائق يطفئُ اللَّه به الفتنةَ الصَّماء»: کامل سليمان، يوم الخلاص، ج 2، ص 640؛ مصطفي آل السيد، بشارة السيد، ص 185.