آيا حضرت مهدي (ع) ديده به جهان گشوده است


برگرفته از آثار آية الله سيد محمد كاظم قزويني





--------------------------------------------------------------------------------





از آغاز بحث تا كنون اين مطالب ترسيم گرديده است :

1ـ آياتى كه از وجود گرانمايه امام مهدى نويد مى دهد.

2ـ رواياتى كه از آن حضرت ، ظهور، نام و نسب او بشارت دارد.

3ـ و نكات ديگرى كه پيرامون اين موضوعات مهم و اساسى لازم بنظر مى رسيد.

و لازم بـه يـادآورى اسـت كـه روايـات رسـيـده از پـيـامـبـر(ص ) و امـامـان اهـل بـيـت عليهم السلام در مورد وجود گرانمايه حضرت مهدى عليه السلام و ظهور و نقش دگـرگونساز او، همه ، پيش از ولادت آن گرامى بيان گرديده و بر اين اساس ‍ همه آنها به منزله نويدها، بشارتها و اخبار از آينده است ، از آينده جهان و انسان ، از آينده جامعه ها و تـمـدنـهـا از آيـنـده حركت تاريخ بسوى نور و روشنايى و فلاح و نجات با ظهور حجت خدا.

ايـنـك بـحث به ولادت حضرت مهدى عليه السلام مى رسد. ولادت بزرگمردى كه قرآن و پـيـامـبـر(ص ) و پـيشوايان راستگوى اهل بيت عليه السلام همگى نويد آن را دادند و اينجا نـقـطـه اخـتـلاف و ديـدگـاهـهـاى مـتـفـاوت و مـيـدان بـرخـورد حـق و باطل و رزمگاه واقعيت با دجالگرى و دروغ پردازى و حق ستيزى است . و از آن جايى كه ما هـمچنان به دلايل و براهين قطعى و انكار ناپذير و كافى ، مسلح و مجهز هستيم ، شايسته اسـت كه اين بحث را نيز تا سرحد توان ، در پرتو خرد و منطق طرح كنيم و آنگاه خواننده عزيز را با وجدان و خرد و انديشه اش براى تصميم گيرى و انتخاب تنها گذاريم ، چرا كه مسئوليت ما فراتر از اين نيست و خداست كه هدايتگر به راه راست و درست است .

هـمـه كـسـانـى كـه بـه انـبـوه روايـات رسـيـده از پيامبر(ص ) و امامان نور عليهم السلام پيرامون وجود گرانمايه حضرت مهدى عليه السلام ايمان آورده اند بر آنان لازم است كه بـه ولادت آن گـرامـى نـيـز ايمان داشته و بدان اعتراف نمايند، چرا كه عاقلانه و منطقى بـنـظـر نمى رسد كه از سويى اين روايات انبوه ، بشارتها و اخبار بسيار از آينده جهان را، بـپـذيـريـم و از دگر سو بر اين پندر بى اساس باشيم كه امام مهدى عليه السلام هنوز جهان را به نور وجودش نورباران نساخته و متولد نشده است .

اينك توضيح و تبيين مطلب :

حـقـيـقـت ايـن اسـت كـه روايـت رسـيـده از پـيـامـبـر(ص ) و امـامـان اهل بيت عليهم السلام در مورد آخرين امام معصوم ، به شايستگى و بدون هيچ نقطه ابهامى ، نـسـب آن حـضـرت را ترسيم مى كند و به صراحت باز مى گويد كه : ((امام مهدى عليه السـلام نـهـمـيـن فـرزنـد امـام حـسـيـن عليه السلام است .)) بدين معنا كه چهارمين امام نور، حـضـرت سـجـاد نـخـسـتـيـن فـرزند امام حسين عليه السلام و حضرت باقر دومين فرزند و فـرزنـدزاده آن حـضـرت و بـر اين اساس ، حضرت عسكرى عليه السلام پدر گرامى امام مـهـدى ، هـشـتـمـيـن فـرزنـد امـام حـسين عليه السلام و خود حضرت مهدى عليه السلام نهمين فرزند از نسل سرفراز پيشواى شهيدان است .

و نـيـز روشن است كه امام حسن عسكرى عليه السلام بوسيله سم خيانت استبداد، زندگى را بـه درود گـفـت و هـزاران نفر از مردم پيكر پاك آن حضرت را تا معراج بدرقه و در مرقد پـاكـش بخاك سپردند. با اين بيان براى ايمان آوردگان به انبوه روايات و بشارتهاى پـيامبر و امامان نور عليهم السلام چه راهى جز ايمان و باور عميق ولادت دوازدهمين امام نور خواهد بود؟

چـرا كـه نـمى توان پذيرفت كه پدر گرامى آن حضرت به شهات رسيده باشد اما خود او، نـه ديـده به جهان گشوده و نه در عالم رحم باشد، مگر مى توان گفت كه انسانى از دنيا برود و آنگاه پس از دهها يا صدها سال ديگر، فرزند بى واسطه اش بدنيا بيايد؟

بـر اين اساس ، تنها همان ديدگاه نخست ، منطقى و استوار است كه امام مهدى عليه السلام بى هيچ ترديدى در زمان پدر بزرگوارش حضرت عسكرى عليه السلام ولادت يافته و اكـنـون هم در پرتو اراده و قدرت آفريدگار هستى ، در همين جهان ما زندگى مى كند و در انتظار دريافت فرمان قيام و ظهور خويش براى اصلاح جهان و جهانيان است .

چرا كه طبق انبوه روايات ، اين پندار كه ممكن است آن حضرت ولادت يافته و از دنيا رفته باشد نيز، بى اساس است . زيرا روايات بيانگر آن است كه آن اصلاحگر بزرگ ، زمين و زمـان را از عدالت و دادگرى لبريز مى سازد و نويدها و بشارتها را تحقق مى بخشد، مـگـر نـه ايـنكه هم اكنون ستم و بيداد گرچه جهان را لبريز نساخته ، اما فراگير شده است ؟ و به صراحت صدها روايت ، آن حضرت پس از اينكه ، جهان لبريز از ستم و بيداد گرديد ظهور خواهد كرد و به فرمان خدا و در پرتو عنايات او، بيداد را نابود و زمين را مملو از عدالت خواهد ساخت .