ويژگي ششم: هم نام و هم كنيه پيامبر(صلي الله عليه وآله)


هم نام و هم كُنيّه پيامبر(1)







حضرت رسول اكرم صلى الله عليه و آله:



«اَلْمَهْدِىُّ مِن وُلْدى، اِسْمُهُ اِسْمى و كُنْيَتُهُ كُنْيَتى.»(2)



«مهدى از فرزندان من نامش نام من و كنيه اش كنيه من است.»



او كه ذخيره الهى براى تحقق بخشيدن به وعده هاى قرآن(3) و آرمان رسول الله صلى الله عليه و آله است، چه زيباست كه نام نامى او به اسم سامى آن حضرت باشد.



نه تنها احياگر كتاب و سنّت اوست، بلكه نام او را نيز زنده خواهد



ــــــــــــــــــــــــــــ



1 ــ در زبان فارسى فقط انسان را يك اسم هست و بس، اما در زبان عربى سه نوع نام گذارى دارند، يكى اسم و يكى لقب و ديگرى كنيه، اما لقب عبارت است از تعابيرى كه حالت وضعى دارد و اشاره به يك خصوصيتى در فرد است، مثل لقب طاهر، كه حاكى از پاكى اوست يا لقب اميرالمؤمنين و. . . .



اما كنيه برگرفته شده از كلمه كنايه است، كه به جاى اين كه از خود شخص نام ببرند، او را با انتساب به پدر يا مادر مثل ابن الحسن يا ابن فاطمه، يا انتساب به پسر يا دختر او، مثل ابوالحسن ابوفاطمه، امّ حسين يا امّ فاطمه صدا مى كنند.



2 ــ بحار الانوار ج 51 ص 72 حديث 16.



3 ــ مانند آيه 55 سوره نور: (وعد الله الذين آمنوا منكم و عملوا الصالحات... )، و آيه 9 سوره صف (هو الذى أرسل رسوله بالهدى و دين الحقّ ليظهره على الدّين كلّه ولو كره المشركون) كه اين دو آيه شريفه تفسير به زمان حضرت ولى عصر (عليه السلام) شده است.



------------------------------------------------



ــ[24]ــ



ساخت و بر سينه جاودانه تاريخ حك خواهد كرد، و تنها او شايسته است هم نام و هم كنيه پيامبر باشد، و براى ديگران روا نيست كه اين دو را با هم بر خويش بگذارند.



اگر چه اين لباس فقط بر قامت آن عزيز جلوه نمائى مى كند كه هم نام و هم كنيه آن رسول بزرگ الهى باشد، و تنها اوست كه خيمه دين محمّدى را بر فراز گيتى بر پاى مى كند، اما تمام اجداد طاهرين ايشان براى تحقق اين آرمان مقدس، سعى بليغ و جهاد بى دريغ داشته اند و شايد به همين مطلب اشاره فرمود حضرت.... عليه السلام :



«اَوَّلُنا مُحَمَّدٌ وَ آخِرُنامَحَمَّدٌ وَ اَوْسَطُنا مُحَمَّدٌ وَ كُلُّنا مُحَمَّدٌ»(1)







ــــــــــــــــــــــــــــ



1 ــ بحار الانوار: ج 25 ص 363.



---------------------------------



ــ[25]ــ



إذ كلّ مولود متى تولّدا فيها يصير مؤمناً موحّداً