فضايل منتظران


اگر شخصي در عصر غيبت به وظايف ياد شده عمل کند، داراي برتري هايي خواهد بود که تعدادي از آنها از نگاهِ روايات چنين است:

1. منتظران راستين، بسان حاضران در خيمه آن حضرت هنگام ظهور خواهندبود؛ چنانکه امام صادق عليه السلام فرمود: «مَنْ مَاتَ مِنْکُمُ عَلي هَذاالْاَمْرِ مُنتَظِراًکانَ کَمَنْ هُوَ فِي الفُسْطَاطِالَّذِي لِلْقائم عليه السلام». [1] .

2. ثواب انتظار همانند پاداش نماز و روزه است.

امام باقرعليه السلام مي فرمايد: «وَاعْلَمُوا اَنَّ المُنتَظِرَ لِهذا الاَمْرِ لَهُ مِثْلُ اَجْرِ الصَّائِمِ القائِمِ...» [2] ؛ «آگاه باشيد که پاداش منتظر اين امر بسان پاداش روزه دار شب زنده دار است».

3. گرامي ترين امت و رفيق پيامبرصلي الله عليه وآله است.

خودآن حضرت عليه السلام فرمود:«...اُولئِکَ رُفَقائي وَاکْرَمُ اُمَّتي عَلَيَّ» [3] ؛ «ايشان همراهان من و گرامي ترين امت من بر من هستند».

4. بسان مجاهدان در راه خدا در رکاب حضرت رسول صلي الله عليه وآله است. [4] .

5. پاداش او برابر با هزار شهيد از شهداي صدر اسلام است.

امام سجادعليه السلام فرمود: «مَن ثَبَتَ عَلي مُوالاتِنا فِي غَيْبَةِ قائِمِنا اَعْطاهُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ اَجْرَ اَلْفَ شَهيدٍ مِنْ شُهَداءِ بَدْرٍ وَاُحُدٍ»؛ [5] «کسي که در غيبت قائم ما بر موالات ما پايدار باشد، خداي تعالي اجر هزار شهيد از شهداي بدر و احد به وي عطا فرمايد».

توجه به اين نکته نيز لازم است که تنها انسان ها نيستند که منتظر ظهور و قيام حضرت مهدي عليه السلام هستند؛ بلکه تمامي موجودات و نظام هستي در انتظار برپايي حاکميت عدل و قسط به سر مي برند؛ زيرا تنها در آن جامعه نظام آفرينش دقيقاً طبق خواست الهي و به دور از هر گونه ظلم و تعدي، اداره خواهد شد. گروهي از اين منتظران - که در روايات به آنها تصريح شده است - فرشتگاني اند که براي ياري امام حسين عليه السلام در روز عاشورا به زمين آمدند و خداوند به آنان امر فرمود تا هنگام قيام حضرت مهدي عليه السلام بمانند و آن حضرت را ياري کنند. امام صادق عليه السلام اين انتظار را اين گونه بيان فرموده است: «فَهُمْ عِندَ قَبرِهِ شُعْثٌ غُبْرٌ يَبْکُونَ اِلي يَومِ القِيامَةِ وَهُمْ يَنتَظِرُونَ خُرُوجَ القائِمِ عليه السلام»؛ [6] «و آنان نزد قبر او پريشان و گردآلود تا روز رستاخيز گريانند و ايشان در انتظار خروج قائم به سر مي برند».

در برخي روايات نيز گفته شده است: ساکنان زمين و آسمان از قيام و حکومت آن حضرت راضي مي شوند و اين رضايت بيانگر انتظار ايشان از برپايي آن حکومت است.


پاورقي

[1] ر.ک: الکافي، ج 5، ص 22، ح 2؛ کمال الدين، ج 2، ص 357؛ الغيبة، ص 200، ح 15.

[2] الکافي، ج 2، ص 222، ح 4.

[3] کمال الدين، ج 1، ص 286، ح 3.

[4] عيون اخبار الرضاعليه السلام، ج 1، ص 36 و68؛ کمال الدين، ج 1، ص 317، ح 3؛ ر.ک: الکافي، ج 1، ص 371، ح 2.

[5] کمال الدين، ج 1، ص 323، ح 6.

[6] الغيبة، ص 309، ح 4.