دانشمندان اهل سنت و اعتراف به ولادت امام مهدي



مرحوم «شيخ نجم الدين عسکري» در جلد اول کتاب خويش [1] نام چهل تن از علما و دانشمندان اهل سنت را
آورده است که همگي آنان در کتابهاي خويش با ايمان به روايات رسيده از پيامبر صلي الله عليه و اله و سلم به ولادت حضرت مهدي
عليه السلام اعتراف نموده اند.

همانگونه که علامه معاصر «آيت الله العظمي صافي» نيز در کتاب ارزشمند خود، نام و نشان گروه ديگري از آنان را آورده است
که شمارشان از 26 نفر مي گذرد و همگي به ولادت دوازدهمين امام نور، تصريح مي کنند و ما در اينجا براي رعايت اختصار برخي از
آن منابع اهل سنت را از اين دو کتاب ترسيم مي کنيم.





کساني که آگاهي بيشتري در اين موضوع مي خواهند، مي توانند به دو کتاب مورد اشاره و ديگر کتابهايي که در اين مورد نگارش
يافته است مراجعه کنند.

براي نمونه:

1- «محمد بن طلحه حلبي شافعي» در کتاب خود ضمن بحث گسترده اي مي نويسد: «باب دوازدهم در مورد حضرت مهدي عليه السلام
است....»

و آنگاه ضمن برشمردن نامها و القاب آن حضرت مي نويسد: «او در شهر تاريخي سامرا، ديده به جهان گشود....» color=red> [2] .

2- «محمد بن يوسف کنجي شافعي» از ديگر علماي اهل سنت است. او در کتاب خويش مي نويسد: «حضرت مهدي عليه السلام فرزند جناب
حسن عسکري عليه السلام است. آن وجود گرانمايه، زنده و در اوج سلامت و طراوت از زمان غيبت خويش تاکنون دراين جهان زندگي مي
کند....» [3] .

3- «محمد بن احمد مالکي» معروف به «ابن صباغ» نيز از علماي اهل سنت است و در کتاب خويش در باب دوازدهم مي نويسد:
«ابوالقاسم، محمد، حجت، فرزند حضرت حسن عسکري عليه السلام است. او در شهر سامرا و در نيمه شعبان 255 هجري ديده به جهان
گشود.» [4] .

4- از ديگر علماي آنان «سبط ابن جوزي حنفي» است. او در کتاب خويش در مورد فرزندان حضرت عسکري عليه السلام در بخشي تحت
عنوان «فصل في ذکر الحجة المهدي» مي نويسد: «او نام بلند آوازه اش محمد، فرزند حسن عسکري عليه السلام است و کنيه اش
ابوالقاسم مي باشد. او را: خلف الحجة، صاحب الزمان، القائم المنتظر نيز





خوانده اند و آن حضرت آخرين امامان است...». [5] .

5- «احمد بن حجر» عالم ديگري از اهل سنت است او در کتاب خويش به هنگام بحث در مورد شخصيت حضرت عسکري عليه السلام مي
نويسد: «او جز فرزندش ابوالقاسم محمد الحجة، فرزندي به يادگار ننهاد و فرزند گرانمايه اش، به هنگامه شهادت پدر، پنج ساله
بود، اما خداوند حکمت و بينشي ژرف و اعجازآميز به او ارزاني فرمود....» [6] .

6- از علماي ديگر اهل سنت «شبراوي شافعي» است. او در مورد ولادت دوازدهمين امام نور در کتاب خويش مي نويسد: «امام
يازدهم، «حسن خالص» [7] که به لقب عسکري معروف است و او را شرافت همين بس که امام مهدي عليه
السلام از فرزندان گرانمايه اوست....» [8] .

آنگاه مي افزايد: «امام مهدي عليه السلام فرزند حضرت عسکري عليه السلام است و در شهر تاريخي سامرا در پانزدهم شعبان 255
هجري ديده به جهان گشود.»

7- «عبدالوهاب شعراني» عالم ديگر اهل سنت در کتاب خويش تحت عنوان، «نشانه هاي نزديک شدن رستاخيز»، از جمله قيام و ظهور
حضرت مهدي عليه السلام را مي نويسد. آنگاه مي افزايد: «امام مهدي عليه السلام از فرزندان امام عسکري عليه السلام است و در
پانزدهم شعبان سال 255 بدنيا آمده و او زنده و باقي است تا طبق روايات رسيده از پيامبر صلي الله عليه و اله و سلم با حضرت
عيسي عليه السلام که به هنگامه ظهور او از آسمانها فرود مي آيد، ديدار کند....» [9] .

8- از علماي ديگر اهل سنت «عبدالله بن محمد مطيري شافعي» است. او در





کتاب خويش پس از يادآوري نام بلندآوازه امامان معصوم عليه السلام تا حضرت عسکري مي نويسد: «فرزند حضرت عسکري عليه
السلام امام مهدي: دوازدهمين امامان است. نام او محمد و قائم است و به مهدي عليه السلام نيز شهرت دارد....»

9- «سراج الدين رفاعي» از ديگر دانشمندان اسلامي است. او در کتاب خويش [10] دراين مورد مي
نگارد: «اما، يازدهمين امام، حضرت حسن عسکري عليه السلام پس از خويش، فرزندش حضرت مهدي را بر جاي نهاد و او جانشين پدر و
دوازدهمين امام است.» [11] .

10- استاد «بهجت افندي» در کتاب خويش [12] از جمله مي نويسد: «امام مهدي عليه السلام در
پانزدهم شعبان سال 255 هجري ديده به جهان گشود و مادرش نرجس بود....» [13] .

11- عالم ديگر اهل سنت «حافظ محمد بن محمد حنفي نقشبندي» در کتاب خويش [14] دراين رابطه مي
نويسد: «حضرت عسکري عليه السلام يازدهمين امام است و فرزند گرانمايه اش «محمد» نزد ياران و دوستان راستين خاندان وحي و رسالت
مشخص و معلوم بود. او در سال 255 هجري در پانزدهم شعبان ديده به جهان گشود.» [15] .

اين مطلب را از جمله بانوي بزرگ و مورد اعتماد «حکيمه» دختر امام جواد عليه السلام آورده است.

12- «سليمان قندوزي حنفي» از ديگر دانشمندان اسلامي است. او در کتاب





خويش ضمن ترسيم ولادت حضرت مهدي عليه السلام از بانو حکيمه، دخت گرانقدر حضرت جواد عليه السلام به همان صورت که در
کتابهاي معتبر شيعه آمده است، مي افزايد: «اين روايت و اين گزارش از ديدگاه علما و شخصيتهاي مورد اعتماد اسلامي، محقق و مسلم
است که ولادت «قائم آل محمد» پانزدهم شعبان به سال 255 هجري رخ داد و آن حضرت در شهر تاريخي سامرا و در حيات پدرش ديده به
جهان گشود.» [16] .

13- «شبلنجي شافعي» دانشمند ديگر اهل سنت در کتاب خويش در اين مورد مي نويسد: «رحلت حضرت عسکري عليه السلام روز جمعه
هشتم ربيع الاول به سال 260 هجري بود و از خود، فرزندي گرانمايه بر جاي نهاد که نام او را محمد نهاده بود.»
[17]
.

14- دانشمند ديگر اهل سنت «ابن خلکان» است. او در کتاب خود پيرامون امام عصر عليه السلام مي نويسد: «ولادت آن گرانمايه،
پانزدهم شعبان به سال 255 هجري بود و هنگامي که پدرش جهان را بدورد گفت، آن حضرت پنج ساله بود و مادرش نرجس نام داشت....»
[18] .

15- عالم ديگر اهل سنت «ابن الخشاب» در اين مورد مي نويسد: «فرزند و جانشين شايسته کردار حضرت عسکري عليه السلام حضرت
مهدي عليه السلام بود که او را «الخلف الصالح» نيز مي گفتند. او همان صاحب الزمان است و به نام مقدس «مهدي» نيز شهرت دارد.»
[19] .

16- «عبدالحق دهلوي» نيز از دانشمندان اسلامي است. او در کتاب خود، در مورد زندگي امامان نور عليه السلام در اين رابطه
مي نويسد: «ابومحمد حضرت حسن





عسکري» عليه السلام يازدهمين امام نور است و فرزند گرانمايه اش محمد عليه السلام نزد ياران و دوستداران مورد اعتماد
شناخته شده است.»

آنگاه مي افزايد: «خلف صالح، از فرزندان حضرت عسکري عليه السلام همان صاحب الزمان است.»

17- «محمد امين بغدادي سويدي» در ولادت امام عصر عليه السلام مي نويسد:

«حضرت مهدي عليه السلام به هنگامه رحلت پدر گرانمايه اش، پنج سال داشت.» [20] .

18- مورخ بزرگ اهل سنت «ابي الوردي» در تاريخ خود [21] آورده است که «محمد، فرزند حضرت عسکري
عليه السلام در سال 255 هجري بدنيا آمد....»

اينها شماري از منابع و کتابهاي علما و دانشمندان اهل سنت است که همگي آنان به ولادت پربرکت دوازدهمين امام نور حضرت
مهدي عليه السلام، تصريح کرده و پانزدهم شعبان به سال 255 هجري را بطور مشخص، سالروز ولادت نور شناخته اند و همگي پدر
گرانمايه او را حضرت عسکري عليه السلام عنوان ساخته اند.

روشن است که اگر بخواهيم اعترافات و تصريحات همه دانشمندان اهل سنت را در اين مورد، ترسيم نماييم کتاب، طولاني و بحث،
خسته کننده مي گردد. [22] .







[1] المهدي الموعود المنتظر عند اهل السنة، ج 1، ص 220.

[2] مطالب السؤول في مناقب آل الرسول، ص 88، چاپ ايران در سال 1287.

[3] البيان في اخبار صاحب الزمان، ص 336.

[4] الفصول المهمه، ص 273.

[5] تذکره الخواص، چاپ جديد، ص 363 و چاپ قديم، ص 88.

[6] الصواعق المحرقة، ص 127، چاپ مصر، 1308 هجري.

[7] خالص، از القاب ناشناخته حضرت عسکري عليه السلام است.

[8] الاتحاف بحب الاشراف، ص 178.

[9] اليواقيت و الجواهر، ج 2، ص 143 چاپ مصر.

[10] صحاح الأخبار.

[11] منتخب الأثر، ص 336 به نقل از صحاح الأخبار.

[12] محاکمه، در تاريخ آل محمد که از ترکي به فارسي ترجمه شده است.

[13] منتخب الاثر، ص 337 و دفاع عن الکافي، ج 1، ص 587.

[14] فصل الخطاب.

[15] منتخب الاثر، ص 332، به نقل از فصل الخطاب.

[16] ينابيع المودة، ص 449 - 452، چاپ ايران.

[17] نور الابصار، ص 185.

[18] وفيات الاعيان، ج 4، ص 176.

[19] مهدي منتظر در نهج البلاغه، ص 23 و دفاع عن الکافي، ج 1، ص 571 به نقل از تاريخ
مواليدالائمه.

[20] سبائک الذهب، ص 78.

[21] نور الابصار، ص 153 به نقل از تاريخ ابن الوردي.

[22] فقيه عاليقدر حضرت آيت الله صافي در کتاب خويش، منتخب الاثر، ص 320، نام 65 نفر و محقق
گرامي، فقيه ايماني در کتاب خود مهدي منتظر در نهج البلاغه، ص 23، نام 102 نفر از بزرگان اهل سنت را که متذکر ولادت حضرت ولي
عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف شده اند، ذکر نموده اند. و از کساني که در اين زمينه، بررسي مفصل کرده، محقق توانا و کاوشگر
فرزانه و برادر صديق ما، جناب ثامر عميدي هست که نام 128 نفر از علما و بزرگان اهل سنت را آورده که در کتابهاي خود به ولادت
حضرت ولي عصر عليه السلام تصريح کرده اند. رجوع شود به: دفاع عن الکافي، ج 1، ص 569 - 592.

و همچنين مصدر ياد شده، ص 548، نام 79 نفر را آورده که دوران طفوليت و يا قبل از آغاز غيبت کبري، وجود مقدس حضرت را
مشاهده نموده اند.