بازگشت

فرو رفتن شهر بصره در زمين وبروز حوادثي در آنجا


476 - " يا أهل المؤتفكة ائتفكت بأهلها ثلاثا وعلى الله تمام الرابعة ، يا جند المرأة وأعوان البهيمة رغا فأجبتم وعقر ( فهربتم ) فانهزمتم ، أخلاقكم دقاق وماؤكم زعاق ، بلادكم أنتن بلاد الله تربة وأبعدها من السماء ، بها تسعة أعشار الشر ، المحتبس فيها بذنبه ، والخارج منها بعفو الله ، كأني أنظر إلى قريتكم هذه وقد طبقها الماء حتى ما يرى منها إلا شرف المسجد كأنه جؤجؤ طير في لجة بحر .
فقام إليه الأحنف بن قيس فقال : يا أمير المؤمنين ومتى يكون ذلك ؟ قال : يا أبا بحر إنك لن تدرك ذلك الزمان وإن بينك وبينه لقرونا ، ولكن ليبلغ الشاهد منكم الغائب عنكم لكي يبلغوا إخوانهم إذا هم رأوا البصرة قد تحولت أخصاصها دورا وآجامها قصورا فالهرب الهرب فإنه لا بصيرة لكم يومئذ . ثم التفت عن يمينه فقال : كم بينكم وبين الأبلة ؟ فقال له المنذر بن الجارود : فداك أبي وأمي أربعة فراسخ ، قال له : صدقت فوالذي بعث محمدا وأكرمه بالنبوة وخصه بالرسالة وعجل بروحه إلى الجنة لقد سمعت منه كما تسمعون مني أن قال : يا علي هل علمت أن بين التي تسمى البصرة والتي تسمى الأبلة أربعة فراسخ ، وقد يكون في التي تسمى الأبلة موضع أصحاب العشور يقتل في ذلك الموضع من أمتي سبعون ألفا ، شهيدهم يومئذ بمنزلة شهداء بدر ، فقال له المنذر : يا أمير المؤمنين ومن يقتلهم فداك أبي وأمي ؟ قال : يقتلهم إخوان الجن وهم جيل كأنهم الشياطين سود ألوانهم منتنة أرواحهم شديد كلبهم قليل سلبهم ، طوبى لمن قتلهم وطوبى لمن قتلوه ، ينفر لجهادهم في ذلك الزمان قوم هم أذلة عند المتكبرين من أهل ذلك الزمان مجهولون في الأرض معروفون في السماء ، تبكي السماء عليهم وسكانها والأرض وسكانها ، ثم هملت عيناه بالبكاء ثم قال : ويحك يا بصرة من جيش لا رهج له ولا حس ، قال له المنذر : يا أمير المؤمنين وما الذي يصيبهم من قبل الغرق مما ذكرت ، وما الويح ، وما الويل ؟ فقال : هما بابان فالويح باب الرحمة ، والويل باب العذاب ، يا ابن الجارود نعم ، ثارات عظيمة ، منها عصبة يقتل بعضها بعضا ، ومنها فتنة تكون بها خراب منازل وخراب ديار وانتهاك أموال وقتل رجال وسبي نساء يذبحن ذبحا ، يا ويل أمرهن حديث عجب ، منها أن يستحل بها الدجال الأكبر الأعور الممسوح العين اليمنى والأخرى كأنها ممزوجة بالدم لكأنها في الحمرة علقة ناتئ الحدقة كهيئة حبة العنب الطافية على الماء ، فيتبعه من أهلها عدة من قتل بالأبلة من الشهداء ، أناجيلهم في صدورهم يقتل من يقتل ويهرب من يهرب ، ثم رجف ، ثم قذف ، ثم خسف ، ثم مسخ ، ثم الجوع الأغبر ، ثم الموت الأحمر وهو الغرق . يا منذر ، إن للبصرة ثلاثة أسماء سوى البصرة في الزبر الأول لا يعلمها إلا العلماء ، منها الخريبة ، ومنها تدمر ، ومنها المؤتفكة ، يا منذر والذي فلق الحبة وبرأ النسمة لو أشاء لأخبرتكم بخراب العرصات عرصة عرصة ومتى تخرب ومتى تعمر بعد خرابها إلى يوم القيامة ، وإن عندي من ذلك علما جما ، وإن تسئلوني تجدوني به عالما لا أخطئ منه علما "

ملاحظة : " القسم الأول من هذه الخطبة معروف مشهور رواه المحدثون والمؤرخون مثل ابن أبي الحديد وابن منظور ، وقد ورد في نهج البلاغة . وإنما ذكرنا مصادر الجزء الثاني منها "

***

* حديث شماره : 476 *
* علي ( ع ) فرمود : ( اى اهل بصره ) اى اهالى شهرى كه تاكنون سه مرحله ، اهل خود را به كام مرگ فرستاده است خداوند متعال ، مرحلهء چهارم را نيز محقق ساخته و كامل مىكند ، اى لشكريان زن ( عايشه ) و اى طرفداران آن مركب ( شتر عايشه ، جمل ) كه چون فرياد زد اجابت كرديد و زمانى كه پى شد ، شكست خورديد و ( گريختيد ) زود رنجيده خاطر مىشويد ، و آيين شما نفاق است و آب آشاميدنىتان تلخ و غير قابل استفاده و خاك شهرتان بدبوترين خاكها و دورترين آنها از رحمت خداوندى است ، در اين شهر نسبت شرارت وتبهكارى ، نه دهم است ( يعنى از هر ده نفر ، نه نفر تبهكار وشرورند ) كسى كه در آن شهر بماند در اثر گناه اوست و آنكس كه از آن خارج شود ، رحمت خدا شامل وى شده است ، گويا مىبينم شهر شما ( بصره ) را آب پوشانده است ، بگونه اى كه غير از كنگره هاى مسجد كه مانند سينهء پرنده ( مرغابى ) در وسط دريا آشكار است ، چيزي ديده نمىشود ، در اين هنگام احنف بن قيس بپا خاست و عرض كرد : اى امير مؤمنان اينها چه زمانى اتفاق مىافتد ، حضرت فرمود : اى ابا بحر ، تو آن زمان را هرگز درك نخواهى كرد ، فاصلهء ميان تو و آن زمان قرنها خواهد بود ، ولى بايد حاضرين شما به غائبين و آنها نيز به برادران دينى خود برسانند ، زيرا زمانى كه ديدند نيزارهاى آن تبديل به خانه ها و آسمانخراشها شده است ، پس فرار ، فرار ، كه در آن روز ، ديگر بصره اى باقى نخواهد ماند . سپس حضرت متوجه سمت راست خود شد و فرمود : فاصلهء ميان شما و ابله چقدر است ؟ منذر بن جارود عرض كرد : پدر و مادرم فدايت ، چهار فرسخ . حضرت بدو فرمود : راست گفتى ، به خدايى كه پيامبر اسلام حضرت محمد ( ص ) را به پيامبرى برانگيخت واو را به مقام نبوت كرامت بخشيد ، و رسالت را مخصوص وى گردانيد و مرغ روحش را شتابان در بهشت جاودان جايگزين فرمود ، از آن بزرگوار شنيدم ، همانگونه كه شما هم اكنون از من مىشنويد ، كه فرمود : اى على ، آيا مىدانى فاصلهء ميان جايى كه بصره نام دارد و ميان منطقه اى كه آنرا ابله مىنامند چهار فرسخ است ؟ در اين منطقه محل استقرار خراج گيران ( مأمورين ماليات ) خواهد شد ، در آن مكان هفتاد هزار نفر از امت من به شهادت مىرسند كه بمنزلهء جنگ بدر هستند ، منذر عرض كرد : اى امير مؤمنان ( ع ) پدر و مادرم فدايت ، چه كسى آنان را مىكشد ؟ حضرت فرمود : آنها بوسيلهء برادرانى كه مانند شياطين سياه چهره و بد بو هستند ، كشته مىشوند ، حرص و طمع آنها زياد است ، ولى در غارت و چپاول ، سودى اندك دارند ، خوش به حال كسى كه به دست اينان كشته شود ، گروهى براى مبارزهء با آنها پيشگام مىشوند كه نزد متكبران آن زمان ، خوار هستند ، در زمين ناشناس و در آسمان معروف اند ، آسمان و زمين و آنچه در آنهاست بر آنان مى گريند ، آنگاه چشمان مبارك حضرت پر از اشك گرديد و فرمود : واى بر تو اى بصره ، از سپاه و لشكرى كه نه صدا دارد و نه گرد و غبار ، منذر بار ديگر عرضه داشت ، آنچه فرموديد كه از ناحيه عزق براى آنان ( اهل بصره ) پيش مى آيد ، كدام است ؟ حضرت فرمود : اين لفظ ( واى ) داراى دو در است ، يكى در رحمت وديگرى در عذاب ، آرى اى فرزند جارود ، خونخواهانى بزرگ كه گروهى از آنان برخى ديگر را به قتل مى رسانند ، واز آن جمله فتنه و آشوبى است كه ويرانى خانه ها وشهرها وغارت اموال را بدنبال خواهد داشت ، واسارت زنانى كه با وضع بسيار دلخراشى سر بريده مىشوند ، اى واى ، كه تا چه اندازه سرگذشت آنان شگفت آور است ! و از جملهء آن نشانه ها ، دجال بزرگ يك چشم است كه چشم راست او ناپيدا است ودر چشم ديگرش لكه اى مانند گوشت جويده شده ديده مىشود ، كه آميخته به خون است ، چشم وى مانند دانهء انگورى است كه روى آب شناور باشد از حدقه بيرون آمده است ، گروهى از مردم بصره هستند كه تعدادشان به اندازهء شهداى ، ابله ، مىرسد وانجيل ها را حمايل دارند از او پيروى مىكنند ، در آن زمان عده اى كشته مىشوند و عده اى فرار مى كنند وپس از آن ، لرزش زمين ، به اطراف پرتاب شدن ، فرو رفتن در زمين ، وبصورت ديگر در آمدن شكل و قيافه هاست ، آنگاه گرسنگى در اثر قحطى وپس از آن مرگ سرخ ، يعنى ( غرق ) اتفاق مى افتد . اى منذر : شهر بصره در كتب آسمانى ، داراى سه نام ديگر غير از بصره است كه جز دانشمندان و علماء آنها را كسى نمىداند از جمله ، خريبه ، تدمر ، ومؤتفكه است . اى منذر - بخدايى كه دانه را شكافت وانسانها را آفريد ، اگر بخواهم شما را از ويرانى عرصات ، عرصه به عرصه آگاه مىسازم وبه شما مىگويم كه چه هنگام ويران مىشوند وچه زمانى پس از ويرانى تا روز قيامت آباد مىگردند ، و من در اين زمينه علم و دانش فراوان دارم ، اگر از من بپرسيد خواهيد دانست كه كليه امور مربوط به آنرا مى دانم " .

***

476 - المصادر :
* : شرح نهج البلاغة ، ابن ميثم البحراني : ج 1 ص 289 - 290 الخطبة 13 - مرسلا عن علي ( ع ) من خطبة خطبها عليه السلام بالبصرة بعد ما فتحها روي أنه لما فرغ من حرب أهل الجمل أمر مناديا ينادي في أهل البصرة أن الصلاة جامعة لثلاثة أيام من غد إنشاء الله ولا عذر لمن تخلف إلا من حجة أو علة فلا تجعلوا على أنفسكم سبيلا فلما كان في اليوم الذي اجتمعوا فيه خرج فصلى في الناس الغداة في المسجد الجامع فلما قضى صلوته قام فأسند ظهره إلى حائط القبلة عن يمين المصلي فخطب الناس فحمد الله وأثنى عليه بما هو أهله وصلى على النبي صلى الله عليه وآله واستغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات ، ثم قال : - رواها إلى قوله " جؤجؤ طير في لجة بحر " وروى الجزء الثاني منها في ج 3 ص 15 - 16
* : البحار : ج 32 ص 253 - 258 ب 4 ح 199 - عن شرح نهج البلاغة ، للبحراني بتفاوت يسير .