بازگشت

آنچه كه از سفير اول عثمان بن سعيد عمري رضوان الله عليه روايت شده است


1311 - الكافي ج 1 ص 329 ح 1 - محمد بن عبد الله ومحمد بن يحيى جميعا ، عن عبد الله بن جعفر الحميري قال : اجتمعت أنا والشيخ أبو عمرو رحمه الله عند أحمد بن إسحاق ، فغمزني أحمد بن إسحاق أن أسأله عن الخلف فقلت له : يا أبا عمرو إني أريد أن أسألك عن شئ ، وما أنا بشاك فيما أريد أن أسألك ، عنه ، فإن اعتقادي وديني أن الأرض لا تخلو من حجة إلا إذا كان قبل يوم القيامة بأربعين يوما ، فإذا كان ذلك رفعت الحجة وأغلق باب التوبة فلم يك ينفع نفس إيمانها لم تكن آمنت من قبل أو كسبت في إيمانها خيرا ، فأولئك أشرار من خلق الله عز وجل وهم الذين تقوم عليهم القيامة ، ولكني أحببت أن أزداد يقينا ، وإن إبراهيم عليه السلام سأل ربه عز وجل أن يريه كيف يحيي الموتى ( قال أو لم تؤمن قال بلى ولكن ليطمئن قلبي ) وقد أخبرني أبو علي أحمد بن إسحاق ، عن أبي الحسن عليه السلام قال : سألته وقلت من أعامل أو عمن آخذ ، وقول من أقبل ؟ فقال له : العمري ثقتي فما أدى إليك عني فعني يؤدي ، وما قال لك عني فعني يقول ، فاسمع له وأطع ، فإنه الثقة المأمون ، وأخبرني أبو علي أنه سأل أبا محمد عليه السلام عن مثل ذلك ، فقال له : العمري وابنه ثقتان ، فما أديا إليك عني فعني يؤديان ، وما قالا لك فعني يقولان ، فاسمع لهما وأطعهما ، فإنهما الثقتان المأمونان ، فهذا قول إمامين قد مضيا فيك . قال : فخر أبو عمرو ساجدا وبكى ثم قال : سل حاجتك ، فقلت له : أنت رأيت الخلف من بعد أبي محمد عليه السلام ؟ فقال : إي والله ورقبته مثل ذا - وأومأ بيده - فقلت له : فبقيت واحدة فقال لي : هات ، قلت : فالاسم ؟ قال : محرم عليكم أن تسألوا عن ذلك ، ولا أقول هذا من عندي ، فليس لي أن أحلل ولا أحرم ولكن عنه عليه السلام ، فإن الامر عند السلطان أن أبا محمد مضى ولم يخلف ولدا ، وقسم ميراثه وأخذه من لا حق له فيه ، وهوذا وعياله يجولون ليس أحد يجسر أن يتعرف إليهم أو ينيلهم شيئا ، وإذا وقع الاسم وقع الطلب ، فاتقوا الله وأمسكوا عن ذلك ، ثم قال " حدثني شيخ من أصحابنا ذهب عني اسمه أن أبا عمرو سأل أحمد بن إسحاق عن مثل هذا ، فأجاب بمثل هذا "

***

* حديث شماره : 1311 *
* از عبد الله بن جعفر حميرى نقل شده كه گفت : من وشيخ ابو عمرو ( ره ) نزد أحمد بن اسحاق بوديم ، أحمد بن اسحاق به من چشمكى زد كه در بارهء حضرت صاحب ( ع ) از او بپرسم ، من به او گفتم : اى أبا عمرو ، من مى خواهم در بارهء چيزى از شما بپرسم ، ودرزمنهء سئولاتى كه من خواهم بپرسم شك وترديدى ندارم ، زيرا اعتقاد وآين من اين است كه زمين هرگز از حجت خدا تهى نمى ماند ، مگر چهل روز قبل از قيامت در آن زمان ، حجت بر گرفته شده ودر توبه بسته مى گردد ، وكسى كه قبلا ايمان نياورده ويا در ايمانش كسب خبر نكرده باشد ، در آن زمان ديگر ايمان او به حالش سودى نخواهد داشت ، آنان افرادى شرور از آفريده هاى خداى عزوجل هستند وكسانىاند كه قيامت بر آنان برپا مى شود ، ولى [ اينكه مى پرسم ] مى خواهم بيقينم افزوده شود ، ابراهيم ( ع ) از خداى خويش خواست كه به او نشان دهد چگونه مرده ها را زنده مى گرداند ، خداوند به او فرمود : ( آيا ايمان نياورده اى ، عرض كرد ، ايمان آورده ام ، ولى مى خواهم دلم آرامش يابد ) [ اينك ] ابو على أحمد بن اسحاق از ابو الحسن ( ع ) [ امام رضا ] روايت كرده كه گفت : از آنحضرت پرسيدم وگفتم : با چه كسى معامله ودادوستد داشته باشم واز چه كسى خبر بگيرم ، وسخن چه كسى را بپذيرم ؟ آن حضرت باو فرمود : عمرى ، مورد اعتماد من است ، آنچه را كه او نسبت به تو انجام داد از ناحيهء من انجام مى دهد ، وآنچه را كه از ناحيهء من به تو گفت ، از من مى گويد ، سخن او را بشنو واز او فرمان ببر ، زيرا او فردى مورد اعتماد وامين است ، ونيز ابو على نقل كرده كه وى از ابا محمد ( ع ) [ امام عسكرى ] نيز مانند همين را پرسيده وآن حضرت به او فرمود است كه : عمر وپسرش ، دو شخصيت مورد اعتماد هستند ، آنچه را كه نسبت به شما انجام داده اند ، از ناحيهء من انجام داده اند ، وآنچه را كه به تو گفتند : از ناحيهء من مى گويند سخن آندو را بشنو واز آنها فرمان ببر ، چه اينكه آندو وافرادى مورد اعتماد ووثوق وامين هستند ، اين بود سخن دو امام كه شما آندو را درك كرده اى . گفت : ابو عمرو به سجده افتاد وگريست وسپس گفت : حاجتت را بگو ، به او گفتم : شما بعد از ابو محمد [ امام عسكرى ( ع ) ] حضرت صاحب ( ع ) را ديده اى ؟ گفت : آرى بخدا سوگند ، او گردنى چنين دارد ، وبه دست خود اشاره كرد . به او گفتم : يك سؤال ديگر باقى مانده . گفت : بگو ، گفتم : نام او ؟ وى گفت : بر شما حرام است از نام او بپرسيد ، واين سخن را من از نزد خود نمى گويم . در شأن من نيست كه چيزى را حلال يا حرام كنم ، ولى از آن حضرت است كه فرمود : در در بار سلطان چنين وانمود شده كه ابو محمد ( امام عسكرى ( ع ) ) از دنيا رفته وفرزندى از خود باقى نگذاشته است وكسى كه هيچ حقى در ميراث او نداشته آنرا تصرف كرده وتقسيم نموده است . آن حضرت ( صاحب ( ع ) ) با خانوادهء خود ، همه جا سير وگردش مى كنند وكسى قدرت شناسايى ودست يابى به آنها را ندارد ، اگر نام آن حضرت گفته شود ، [ از ناحيهء سلطان ] جستجوى از حضرت را در پى خواهد داشت ، از خدا بترسيد واز اين سئوال خود دارى كنيد وسپس گفت : يكى از اصحاب ما كه نام او را بخاطر ندارم گفت : أبا عمرو ، مانند اين را از أحمد بن اسحاق پرسيد ، واو نيز پاسخى همانند اين داد .
وفيها : ح 4 - علي بن محمد ، عن حمدان القلانسي ، قال قلت للعمري : قد مضى أبو محمد عليه السلام ؟ فقال لي : قد مضى ، ولكن قد خلف فيكم من رقبته مثل هذه ، وأشار بيده .
وفي : ص 331 ح 4 - كما في روايته الثانية سندا ومتنا .

***

1311 - المصادر :
* : كمال الدين : ج 2 ص 435 ب 43 ح 3 - حدثنا محمد بن الحسن رضي الله عنه قال : حدثنا عبد الله بن جعفر الحميري قال : قلت لمحمد بن عثمان العمري رضي الله عنه : إني أسألك سؤال إبراهيم ربه جل جلاله حين قال له " رب أرني كيف تحيى الموتى ، قال أو لم تؤمن ، قال بلى ، ولكن ليطمئن قلبي " فأخبرني عن صاحب هذا الامر هل رأيته ؟ قال : نعم وله رقبة مثل ذي ، وأشار بيده إلى عنقه .
وفي : ص 441 ب 43 ح 14 - حدثنا أبي ، ومحمد بن الحسن رضي الله عنهما قالا : حدثنا عبد الله بن جعفر الحميري قال : كنت مع أحمد بن إسحاق عند العمري رضي الله عنه : - كما في روايته الأولى بتفاوت يسير ، وفيه " . . وله عنق مثل ذي وأومأ بيديه جميعا إلى عنقه ، قال : قلت : فالاسم ؟ قال : إياك أن تبحث عن هذا ، فإن عند القوم أن هذا النسل قد انقطع " .
* : الارشاد : ص 350 - كما في رواية الكافي الثانية بسنده إليه .
* : غيبة الطوسي : ص 146 - كما في رواية الكافي الأولى ، عن محمد بن يعقوب .
وفي : ص 218 - كما في رواية الكافي الأولى ، بسنده إليه .
* : إعلام الورى : ص 396 ب 1 ف 3 - كما في رواية الكافي الأولى بتفاوت يسير ، عن محمد بن يعقوب ، وفيه " . . وصبر على ذلك " .
* : حلية الأبرار : ج 2 ص 549 ب 13 - كما في رواية الكافي الثانية ، عن محمد بن يعقوب .
وفي : ص 581 ب 20 - كما في رواية كمال الدين الأولى ، عن ابن بابويه .
وفي : ص 687 ب 52 - كما في رواية الكافي الأولى ، عن محمد بن يعقوب .
* : تبصرة الولي : ص 764 ح 8 - كما في رواية كمال الدين الأولى ، عن ابن بابويه . وفيها : كما في رواية الكافي الثانية ، عن محمد بن يعقوب .
وفي : ص 765 ح 11 - كما في رواية الكافي الأولى عن محمد بن يعقوب .
* : البحار : ج 51 ص 33 ب 3 ح 7 - عن رواية كمال الدين الثانية .
وفي : ج 52 ص 26 ب 18 ح 20 - عن رواية كمال الدين الأولى .
وفي : ص 60 ب 18 ح 45 - عن رواية الارشاد .
* : منتخب الأثر : ص 360 ف 4 ب 1 ح 5 - عن رواية كمال الدين الأولى ، وأشار إلى روايته الثانية .