|
|
|
پژوهشي است در اخبار و احاديث مهدويت و تعارض |
|
|
|
آن ها. نويسنده با استفاده از مجامع |
|
|
|
روايي شيعه و اهل سنت، به بررسي اخبار مهدويت از |
|
|
|
حيث سند و دلالت و تعارض آنها |
|
|
|
پرداخته و ضمن تبويب آن ها، هر باب را جداگانه |
|
|
|
بررسي کرده است. گرايش وي بيشتر به |
|
|
|
بررسي اخبار مهدويت از طريق اهل سنت است. او معتقد |
|
|
|
است اخبار مهدويت متواتر است و |
|
|
|
محدثين از قرن سوم تا نهم آنها را نقل کرده اند و |
|
|
|
ده ها نفر از صحابه و تابعين، به |
|
|
|
ذکر احاديث امام مهدي پرداخته و علماي حديث، |
|
|
|
کتاب هاي فراواني در اين موضوع |
|
|
|
نوشته اند و از اين رو نمي توان در اصل آن ترديد |
|
|
|
کرد. نويسنده سپس به اختلاف اين |
|
|
|
احاديث در نسب امام مهدي و نام پدر و مادرش پرداخته |
|
|
|
و ضمن بررسي اين اخبار، نتيجه |
|
|
|
گرفته که مهدي از نسل پيامبر (ص) و فاطمه (س) و |
|
|
|
حسين (ع) و از قريش است و اخباري که |
|
|
|
مهدي را از نسل عباس يا امام حسن (ع) مي داند، به |
|
|
|
دست بني عباس و ديگران وضع شده |
|
|
|
است. نويسنده همچنين به اختلاف روايات در مدت حکومت |
|
|
|
امام مهدي (عج) و چگونگي جمع |
|
|
|
آنها پرداخته و حديث لا مهدي الا عيسي بن مريم را |
|
|
|
مجعول و مطرود دانسته است. |
|
|
|
پژوهشي است در اخبار و احاديث مهدويت و تعارض |
|
|
|
آن ها. نويسنده با استفاده از مجامع |
|
|
|
روايي شيعه و اهل سنت، به بررسي اخبار مهدويت از |
|
|
|
حيث سند و دلالت و تعارض آنها |
|
|
|
پرداخته و ضمن تبويب آن ها، هر باب را جداگانه |
|
|
|
بررسي کرده است. گرايش وي بيشتر به |
|
|
|
بررسي اخبار مهدويت از طريق اهل سنت است. او معتقد |
|
|
|
است اخبار مهدويت متواتر است و |
|
|
|
محدثين از قرن سوم تا نهم آنها را نقل کرده اند و |
|
|
|
ده ها نفر از صحابه و تابعين، به |
|
|
|
ذکر احاديث امام مهدي پرداخته و علماي حديث، |
|
|
|
کتاب هاي فراواني در اين موضوع |
|
|
|
نوشته اند و از اين رو نمي توان در اصل آن ترديد |
|
|
|
کرد. نويسنده سپس به اختلاف اين |
|
|
|
احاديث در نسب امام مهدي و نام پدر و مادرش پرداخته |
|
|
|
و ضمن بررسي اين اخبار، نتيجه |
|
|
|
گرفته که مهدي از نسل پيامبر (ص) و فاطمه (س) و |
|
|
|
حسين (ع) و از قريش است و اخباري که |
|
|
|
مهدي را از نسل عباس يا امام حسن (ع) مي داند، به |
|
|
|
دست بني عباس و ديگران وضع شده |
|
|
|
است. نويسنده همچنين به اختلاف روايات در مدت حکومت |
|
|
|
امام مهدي (عج) و چگونگي جمع |
|
|
|
آنها پرداخته و حديث لا مهدي الا عيسي بن مريم را |
|
|
|
مجعول و مطرود دانسته است. |
|