|
|
|
احتجاج و مباحثه کلامي امام با برخي مخالفين درباره |
|
|
|
امامت، غلو، رجعت و تناسخ است. |
|
|
|
امام رضا (ع) در مجلس مناظره اي که در حضور مأمون |
|
|
|
عباسي و برخي علما و فقهاي فرق |
|
|
|
مختلف تشکيل شده بود، به پرسش هاي مطرح شده در |
|
|
|
موضوعات فوق پاسخ دادند. ايشان در |
|
|
|
بحث امامت، امام را صاحب علم و استجابت دعا دانستند |
|
|
|
که تمام فراست ها و تيزبيني هاي |
|
|
|
مؤمنين را يک جا در خود دارد. ايشان از غلو |
|
|
|
کنندگان برائت جسته و ساحت خود و ديگر |
|
|
|
امامان را همانند پيامبران پيشين، از غلو و رفعت |
|
|
|
مقام درحد الوهيت منزه دانسته است. |
|
|
|
امام (ع) در پرسشي درباره رجعت، به آيات قرآن |
|
|
|
استشهاد جسته و حشر روز جزا و قيامت |
|
|
|
را که به صورت کلي و همگاني است، با حشر گروهي |
|
|
|
عده اي قبل از آن جدا دانسته و رجعت |
|
|
|
را سيره اي در اقوام پيشين، همانند رجعت قوم بني |
|
|
|
اسراييل، عيسي بن مريم (ع)، عزير |
|
|
|
نبي (ع) و... دانسته است. همچنين امام (ع) قائلين |
|
|
|
به تناسخ (يعني حلول روح کسي پس |
|
|
|
از مرگ در جسم حيوان يا جسم جامد ديگر و ادامه |
|
|
|
زندگي در جسم و موقعيتي جديد) را |
|
|
|
کافر دانسته است. |
|
|
|
احتجاج و مباحثه کلامي امام با برخي مخالفين درباره |
|
|
|
امامت، غلو، رجعت و تناسخ است. |
|
|
|
امام رضا (ع) در مجلس مناظره اي که در حضور مأمون |
|
|
|
عباسي و برخي علما و فقهاي فرق |
|
|
|
مختلف تشکيل شده بود، به پرسش هاي مطرح شده در |
|
|
|
موضوعات فوق پاسخ دادند. ايشان در |
|
|
|
بحث امامت، امام را صاحب علم و استجابت دعا دانستند |
|
|
|
که تمام فراست ها و تيزبيني هاي |
|
|
|
مؤمنين را يک جا در خود دارد. ايشان از غلو |
|
|
|
کنندگان برائت جسته و ساحت خود و ديگر |
|
|
|
امامان را همانند پيامبران پيشين، از غلو و رفعت |
|
|
|
مقام درحد الوهيت منزه دانسته است. |
|
|
|
امام (ع) در پرسشي درباره رجعت، به آيات قرآن |
|
|
|
استشهاد جسته و حشر روز جزا و قيامت |
|
|
|
را که به صورت کلي و همگاني است، با حشر گروهي |
|
|
|
عده اي قبل از آن جدا دانسته و رجعت |
|
|
|
را سيره اي در اقوام پيشين، همانند رجعت قوم بني |
|
|
|
اسراييل، عيسي بن مريم (ع)، عزير |
|
|
|
نبي (ع) و... دانسته است. همچنين امام (ع) قائلين |
|
|
|
به تناسخ (يعني حلول روح کسي پس |
|
|
|
از مرگ در جسم حيوان يا جسم جامد ديگر و ادامه |
|
|
|
زندگي در جسم و موقعيتي جديد) را |
|
|
|
کافر دانسته است. |
|