|
|
|
بررسي مسئله قضاوت و داوري و اهميت آن در اسلام و |
|
|
|
چگونگي آن در زمان حکومت امام |
|
|
|
مهدي (عج) است. نگارنده نخست با اشاره به معاني |
|
|
|
لغوي قضا، به واژه شناسي قضا در |
|
|
|
نهج البلاغه و بررسي معاني مختلف آن پرداخته است. |
|
|
|
وي معتقد است که دين اسلام براي |
|
|
|
قضاوت و شخص قاضي، آداب و شرايط خاصي قرار داده که |
|
|
|
روح برقراري عدالت، مساوات مطلق |
|
|
|
و احقاق حقوق و تسريع در فيصله خصومت در آنها به |
|
|
|
چشم مي خورد. در ادامه، سير تاريخي |
|
|
|
و تطوراتي که در بحث قضا در زمان حکومت خلفا و امام |
|
|
|
علي (ع) صورت گرفته بازنگري |
|
|
|
مي شوند. ژرف نگري در قضاوت، خستگي ناپذيري در حل |
|
|
|
مشکلات، پرهيز از خشم و |
|
|
|
اشتباه کاري و تصميم گيري بر اساس دليل و برهان، از |
|
|
|
شرايط قضاوت مطلوب معرفي |
|
|
|
شده اند. در پايان، طمع، پيش داوري، وابستگي و |
|
|
|
خودخواهي به عنوان آفاق قضاوت از |
|
|
|
ديدگاه نهج البلاغه عنوان شده اند. |
|
|
|
بررسي مسئله قضاوت و داوري و اهميت آن در اسلام و |
|
|
|
چگونگي آن در زمان حکومت امام |
|
|
|
مهدي (عج) است. نگارنده نخست با اشاره به معاني |
|
|
|
لغوي قضا، به واژه شناسي قضا در |
|
|
|
نهج البلاغه و بررسي معاني مختلف آن پرداخته است. |
|
|
|
وي معتقد است که دين اسلام براي |
|
|
|
قضاوت و شخص قاضي، آداب و شرايط خاصي قرار داده که |
|
|
|
روح برقراري عدالت، مساوات مطلق |
|
|
|
و احقاق حقوق و تسريع در فيصله خصومت در آنها به |
|
|
|
چشم مي خورد. در ادامه، سير تاريخي |
|
|
|
و تطوراتي که در بحث قضا در زمان حکومت خلفا و امام |
|
|
|
علي (ع) صورت گرفته بازنگري |
|
|
|
مي شوند. ژرف نگري در قضاوت، خستگي ناپذيري در حل |
|
|
|
مشکلات، پرهيز از خشم و |
|
|
|
اشتباه کاري و تصميم گيري بر اساس دليل و برهان، از |
|
|
|
شرايط قضاوت مطلوب معرفي |
|
|
|
شده اند. در پايان، طمع، پيش داوري، وابستگي و |
|
|
|
خودخواهي به عنوان آفاق قضاوت از |
|
|
|
ديدگاه نهج البلاغه عنوان شده اند. |
|