|
|
|
نويسنده، اين کتاب را در تحليل انديشه هاي سياسي |
|
|
|
سيد جعفر کشفي (1191 - 1267ق) و |
|
|
|
بيشتر در نقد نوشته هاي عبدالهادي حائري نوشته است |
|
|
|
که پيشتر در کتابش - نخستين |
|
|
|
رويارويي هاي انديشه گران ايران - در باره افکار |
|
|
|
سياسي کشفي سخن گفته بود. به |
|
|
|
اعتقاد نويسنده، دولت در انديشه کشفي يا حق است يا |
|
|
|
باطل و دولت حق تنها زماني ميسر |
|
|
|
است که حضور عقل يا روح محمدي ممکن باشد. چنين |
|
|
|
امکاني نيز در دو مقطع از تاريخ بشر |
|
|
|
رخ داده و مي دهد: اولين مقطع به عصر نبوت اختصاص |
|
|
|
دارد که تنها ده سال و اندي در |
|
|
|
مدينة النبي تحقق يافت؛ دومين مقطع نيز به عصر |
|
|
|
ولايت شهرت دارد و آن زماني است که |
|
|
|
حضرت مهدي (ع) ظهور مي کند و دومين دولت بر حق را |
|
|
|
تشکيل مي دهد. در فاصله اين دو |
|
|
|
مقطع، دولت آرماني کشفي منحصرا دولتي است که زعيم |
|
|
|
آن با عقل کل در ارتباط است و |
|
|
|
همانند منصب امامت، واجد دو رکن علم و سيف باشد. |
|
|
|
هرگاه دولتي بر پا نگردد، کشفي به |
|
|
|
تفکيک دو رکن علم و قدرت تن مي دهد و از مشروعيت |
|
|
|
سلطان عادلي که از علماي شيعه |
|
|
|
تبعيت نمايد حمايت مي کند. او به دولتي که از |
|
|
|
معيارهاي او خارج است، لقب جائر |
|
|
|
مي دهد و در صورتي که هرج و مرج ايجاد نشود عزلش را |
|
|
|
ضروري مي داند. |
|
|
|
نويسنده، اين کتاب را در تحليل انديشه هاي سياسي |
|
|
|
سيد جعفر کشفي (1191 - 1267ق) و |
|
|
|
بيشتر در نقد نوشته هاي عبدالهادي حائري نوشته است |
|
|
|
که پيشتر در کتابش - نخستين |
|
|
|
رويارويي هاي انديشه گران ايران - در باره افکار |
|
|
|
سياسي کشفي سخن گفته بود. به |
|
|
|
اعتقاد نويسنده، دولت در انديشه کشفي يا حق است يا |
|
|
|
باطل و دولت حق تنها زماني ميسر |
|
|
|
است که حضور عقل يا روح محمدي ممکن باشد. چنين |
|
|
|
امکاني نيز در دو مقطع از تاريخ بشر |
|
|
|
رخ داده و مي دهد: اولين مقطع به عصر نبوت اختصاص |
|
|
|
دارد که تنها ده سال و اندي در |
|
|
|
مدينة النبي تحقق يافت؛ دومين مقطع نيز به عصر |
|
|
|
ولايت شهرت دارد و آن زماني است که |
|
|
|
حضرت مهدي (ع) ظهور مي کند و دومين دولت بر حق را |
|
|
|
تشکيل مي دهد. در فاصله اين دو |
|
|
|
مقطع، دولت آرماني کشفي منحصرا دولتي است که زعيم |
|
|
|
آن با عقل کل در ارتباط است و |
|
|
|
همانند منصب امامت، واجد دو رکن علم و سيف باشد. |
|
|
|
هرگاه دولتي بر پا نگردد، کشفي به |
|
|
|
تفکيک دو رکن علم و قدرت تن مي دهد و از مشروعيت |
|
|
|
سلطان عادلي که از علماي شيعه |
|
|
|
تبعيت نمايد حمايت مي کند. او به دولتي که از |
|
|
|
معيارهاي او خارج است، لقب جائر |
|
|
|
مي دهد و در صورتي که هرج و مرج ايجاد نشود عزلش را |
|
|
|
ضروري مي داند. |
|