|
|
|
شرحي از ديدگاه هاي فيلسوف متأله صدر الدين شيرازي |
|
|
|
درباره معني حجت بودن امام و ضرورت وجود حجت از منظر |
|
|
|
عقل و نقل است.از ديدگاه ملاصدرا، فعليت يافتن حجيت |
|
|
|
قرآن نيز منوط به وجود امام است. وي پس از تبيين |
|
|
|
اصل ضرورت و تداوم حجت در زندگي بشري و دفاع از مذهب |
|
|
|
اماميه، به بيان دو شبهه و پاسخ آنها مي پردازد. |
|
|
|
اين شبهه ها عبارت اند از: طول عمر امام مهدي و |
|
|
|
فايده امام غايب، به نظر ملاصدرا، شبهه طول عمر |
|
|
|
امام، صرفا يک استبعاد است و هيچ پايه علمي و عقلي |
|
|
|
ندارد و علاوه بر آن وجود معمرين در دوره هاي گذشته |
|
|
|
بهترين دليل بر امکان طولاني شدن عمر انسان است. |
|
|
|
چنان که فايده امام نيز منحصر به هدايت و رهبري مردم |
|
|
|
نيست. بلکه هدف از خلقت اين موجودات اشرف اين است |
|
|
|
که آنان واسطه فيض الهي اند و در نتيجه فرقي ندارد |
|
|
|
که امام ظاهر باشد يا غايب. |
|
|
|
شرحي از ديدگاه هاي فيلسوف متأله صدر الدين شيرازي |
|
|
|
درباره معني حجت بودن امام و ضرورت وجود حجت از منظر |
|
|
|
عقل و نقل است.از ديدگاه ملاصدرا، فعليت يافتن حجيت |
|
|
|
قرآن نيز منوط به وجود امام است. وي پس از تبيين |
|
|
|
اصل ضرورت و تداوم حجت در زندگي بشري و دفاع از مذهب |
|
|
|
اماميه، به بيان دو شبهه و پاسخ آنها مي پردازد. |
|
|
|
اين شبهه ها عبارت اند از: طول عمر امام مهدي و |
|
|
|
فايده امام غايب، به نظر ملاصدرا، شبهه طول عمر |
|
|
|
امام، صرفا يک استبعاد است و هيچ پايه علمي و عقلي |
|
|
|
ندارد و علاوه بر آن وجود معمرين در دوره هاي گذشته |
|
|
|
بهترين دليل بر امکان طولاني شدن عمر انسان است. |
|
|
|
چنان که فايده امام نيز منحصر به هدايت و رهبري مردم |
|
|
|
نيست. بلکه هدف از خلقت اين موجودات اشرف اين است |
|
|
|
که آنان واسطه فيض الهي اند و در نتيجه فرقي ندارد |
|
|
|
که امام ظاهر باشد يا غايب. |
|