|
|
|
تحقيقي است در چگونگي تعيين حاکم اسلامي در عصر |
|
|
|
غيبت. نويسنده با بهره گيري از |
|
|
|
روايات شيعه و اقوال فقها، به بررسي مباني نظري |
|
|
|
ولايت فقيه و چگونگي نصب آنان از |
|
|
|
سوي ائمه (ع) پرداخته است. سپس بحث نموده که آيا |
|
|
|
فقها، تنها اهليت حکومت دارند يا |
|
|
|
واقعا منصوب فعلي هستند؟ مؤلف ضمن بررسي هر يک از |
|
|
|
احتمالات فوق، به شبهاتي که در |
|
|
|
اطراف آن شده، پاسخ داده است. وي با توجه به ضرورت |
|
|
|
حکومت و حاکم و اين که تعدد |
|
|
|
حاکم، نوعي هرج و مرج است، نتيجه گرفته که همان |
|
|
|
سيره عقلا که انتخاب اکثريت است، |
|
|
|
رضايت شرع را نيز در پي دارد؛ بنابراين حاکم از |
|
|
|
بين يکي از فقهاي داراي شرايط با |
|
|
|
رأي اکثريت برگزيده مي شود. |
|
|
|
تحقيقي است در چگونگي تعيين حاکم اسلامي در عصر |
|
|
|
غيبت. نويسنده با بهره گيري از |
|
|
|
روايات شيعه و اقوال فقها، به بررسي مباني نظري |
|
|
|
ولايت فقيه و چگونگي نصب آنان از |
|
|
|
سوي ائمه (ع) پرداخته است. سپس بحث نموده که آيا |
|
|
|
فقها، تنها اهليت حکومت دارند يا |
|
|
|
واقعا منصوب فعلي هستند؟ مؤلف ضمن بررسي هر يک از |
|
|
|
احتمالات فوق، به شبهاتي که در |
|
|
|
اطراف آن شده، پاسخ داده است. وي با توجه به ضرورت |
|
|
|
حکومت و حاکم و اين که تعدد |
|
|
|
حاکم، نوعي هرج و مرج است، نتيجه گرفته که همان |
|
|
|
سيره عقلا که انتخاب اکثريت است، |
|
|
|
رضايت شرع را نيز در پي دارد؛ بنابراين حاکم از |
|
|
|
بين يکي از فقهاي داراي شرايط با |
|
|
|
رأي اکثريت برگزيده مي شود. |
|