|
|
|
مؤلف سعي کرده با استدلال هاي عقلي و استناد به |
|
|
|
برخي از روايات، شرعيت ولايت فقيه |
|
|
|
را به اثبات برساند. وي بدين گونه بر لزوم عقلي |
|
|
|
ولايت فقيه استدلال مي کند: خداي |
|
|
|
حکيم هيچ مخلوقي را بدون هدف نيافريده است. هدف از |
|
|
|
خلقت بشر خليفه خدا شدن در زمين |
|
|
|
است و انسان موجودي ضعيف و در برابر عوامل منحرف |
|
|
|
کننده ناتوان است و خداوند به |
|
|
|
وسيله ارسال پيامبران و پس از ختم رسل توسط امامان |
|
|
|
معصوم، اين نقيصه را جبران |
|
|
|
مي کند. وي سپس به اين نتيجه عقلي رسيده که انجام |
|
|
|
اين مهم (هدايت بشر به سوي خليفه |
|
|
|
خدا شدن) در عصر غيبت به عهده ولي فقيه است تا اصل |
|
|
|
هدايت در زمان حاضر بي مفهوم |
|
|
|
نباشد و از اين رو ولايت فقيه يک ضرورت عقلي در |
|
|
|
نظام هستي است. وي با استناد به |
|
|
|
رواياتي چون: اللهم ارحم خلفائي و اما الحوادث |
|
|
|
الواقعه از نگاه نقل نيز واقعيت فقيه |
|
|
|
را مشروح خوانده است. |
|
|
|
مؤلف سعي کرده با استدلال هاي عقلي و استناد به |
|
|
|
برخي از روايات، شرعيت ولايت فقيه |
|
|
|
را به اثبات برساند. وي بدين گونه بر لزوم عقلي |
|
|
|
ولايت فقيه استدلال مي کند: خداي |
|
|
|
حکيم هيچ مخلوقي را بدون هدف نيافريده است. هدف از |
|
|
|
خلقت بشر خليفه خدا شدن در زمين |
|
|
|
است و انسان موجودي ضعيف و در برابر عوامل منحرف |
|
|
|
کننده ناتوان است و خداوند به |
|
|
|
وسيله ارسال پيامبران و پس از ختم رسل توسط امامان |
|
|
|
معصوم، اين نقيصه را جبران |
|
|
|
مي کند. وي سپس به اين نتيجه عقلي رسيده که انجام |
|
|
|
اين مهم (هدايت بشر به سوي خليفه |
|
|
|
خدا شدن) در عصر غيبت به عهده ولي فقيه است تا اصل |
|
|
|
هدايت در زمان حاضر بي مفهوم |
|
|
|
نباشد و از اين رو ولايت فقيه يک ضرورت عقلي در |
|
|
|
نظام هستي است. وي با استناد به |
|
|
|
رواياتي چون: اللهم ارحم خلفائي و اما الحوادث |
|
|
|
الواقعه از نگاه نقل نيز واقعيت فقيه |
|
|
|
را مشروح خوانده است. |
|