|
|
|
اين رساله در سه بخش، مسئله خمس را در زمان غيبت |
|
|
|
مورد بررسي قرار مي دهد و ادله |
|
|
|
قائلين به وجوب و اباحه و منکران آن را بيان |
|
|
|
مي نمايد. نويسنده در بخش نخست با |
|
|
|
بررسي آيه 41 انفال و طرح ديدگاه هاي شيعه و سني |
|
|
|
پيرامون آن، نتيجه مي گيرد که مفاد |
|
|
|
اين آيه فقط درآمدهاي ساليانه است و شامل غنايم |
|
|
|
جنگي نمي شود. در بخش دوم روايات |
|
|
|
خمس بررسي شده و ديدگاههاي فقهاي شيعه و سني نسبت |
|
|
|
به رکاز، سيوب و کنز تبيين گشته |
|
|
|
است. نويسنده در ادامه با استناد به سيره رسول خدا |
|
|
|
(ص) تعلق خمس به غنايم جنگي را |
|
|
|
رد کرده است. وي در بخش سوم مسئله خمس در دوران |
|
|
|
غيبت امام معصوم (ع) را بررسي نموده |
|
|
|
و پس از مطالعه و تحقيق آيات و روايات و اقوال فقها |
|
|
|
و نقد و تحليل آنها، خمس را سهم |
|
|
|
واحد و حق امامت شمرده است. به باور نويسنده روايات |
|
|
|
مربوط به خمس که در آنها سخني |
|
|
|
از حلال بودن يا حلال نبودن مصرف خمس براي شيعيان |
|
|
|
مطرح است خود به تنهايي از ادله |
|
|
|
وجوب خمس محسوب مي شود. |
|
|
|
اين رساله در سه بخش، مسئله خمس را در زمان غيبت |
|
|
|
مورد بررسي قرار مي دهد و ادله |
|
|
|
قائلين به وجوب و اباحه و منکران آن را بيان |
|
|
|
مي نمايد. نويسنده در بخش نخست با |
|
|
|
بررسي آيه 41 انفال و طرح ديدگاه هاي شيعه و سني |
|
|
|
پيرامون آن، نتيجه مي گيرد که مفاد |
|
|
|
اين آيه فقط درآمدهاي ساليانه است و شامل غنايم |
|
|
|
جنگي نمي شود. در بخش دوم روايات |
|
|
|
خمس بررسي شده و ديدگاههاي فقهاي شيعه و سني نسبت |
|
|
|
به رکاز، سيوب و کنز تبيين گشته |
|
|
|
است. نويسنده در ادامه با استناد به سيره رسول خدا |
|
|
|
(ص) تعلق خمس به غنايم جنگي را |
|
|
|
رد کرده است. وي در بخش سوم مسئله خمس در دوران |
|
|
|
غيبت امام معصوم (ع) را بررسي نموده |
|
|
|
و پس از مطالعه و تحقيق آيات و روايات و اقوال فقها |
|
|
|
و نقد و تحليل آنها، خمس را سهم |
|
|
|
واحد و حق امامت شمرده است. به باور نويسنده روايات |
|
|
|
مربوط به خمس که در آنها سخني |
|
|
|
از حلال بودن يا حلال نبودن مصرف خمس براي شيعيان |
|
|
|
مطرح است خود به تنهايي از ادله |
|
|
|
وجوب خمس محسوب مي شود. |
|