|
|
|
کاوشي است در مسير تاريخي هزاره گرايي در بين اديان |
|
|
|
و ريشه هاي آن. هزاره گرايي از |
|
|
|
ديرباز تا کنون بين انسان ها ريشه داشته و اساس آن، |
|
|
|
آرمان گرايي انسان است. مؤلف به |
|
|
|
سير تاريخي آن پرداخته و انديشه اديان و انتظار |
|
|
|
ظهور موعود را در آنها بررسي کرده |
|
|
|
است. وي بر آن است که تاريخ پيدايش موعودگرايي در |
|
|
|
ميان يهوديان، به دوران چند قرن |
|
|
|
پيش از ميلاد و پس از هجوم بخت نصر به آنان و |
|
|
|
نابودي بسياري از آنان باز مي گردد |
|
|
|
که پس از آن، اين عقيده در آنها به وجود آمد که از |
|
|
|
خاندان داوود، مسيحايي ظهور |
|
|
|
خواهد کرد که به همه نابساماني ها سامان خواهد داد. |
|
|
|
برخي اين عقيده را ناشي از دين |
|
|
|
زرتشت مي دانند و معتقدند مهلت جهان 12 هزار سال |
|
|
|
است و موعود آنها (سوشيانت) در |
|
|
|
واپسين هزاره برخواهد خاست. موعودگرايي در مسيحيان |
|
|
|
را نيز پس از مسيح مي داند که |
|
|
|
پيش گويي ها و پيدايش فرقه هاي زيادي رايج شده و |
|
|
|
هزاره گرايي همراه با انتظار |
|
|
|
موعود، از يهوديت به آنها نيز سرايت کرده است. وي |
|
|
|
به مواردي از هزاره گرايي در |
|
|
|
اسلام و ميان مسلمانان و به حوادثي در تاريخ اسلام |
|
|
|
که بر اين اساس پديد آمده، اشاره |
|
|
|
مي کند و اين که از نظر اسلام، برخلاف اديان ديگر، |
|
|
|
از تعيين وقت براي ظهور موعود، |
|
|
|
نهي شده و تعيين کننده دروغگو خوانده است. سپس |
|
|
|
علائمي چون ظهور دجال قبل از ظهور |
|
|
|
موعود را از علامت هاي مشترک يهوديت، مسيحيت و |
|
|
|
اسلام معرفي کرده است. |
|
|
|
کاوشي است در مسير تاريخي هزاره گرايي در بين اديان |
|
|
|
و ريشه هاي آن. هزاره گرايي از |
|
|
|
ديرباز تا کنون بين انسان ها ريشه داشته و اساس آن، |
|
|
|
آرمان گرايي انسان است. مؤلف به |
|
|
|
سير تاريخي آن پرداخته و انديشه اديان و انتظار |
|
|
|
ظهور موعود را در آنها بررسي کرده |
|
|
|
است. وي بر آن است که تاريخ پيدايش موعودگرايي در |
|
|
|
ميان يهوديان، به دوران چند قرن |
|
|
|
پيش از ميلاد و پس از هجوم بخت نصر به آنان و |
|
|
|
نابودي بسياري از آنان باز مي گردد |
|
|
|
که پس از آن، اين عقيده در آنها به وجود آمد که از |
|
|
|
خاندان داوود، مسيحايي ظهور |
|
|
|
خواهد کرد که به همه نابساماني ها سامان خواهد داد. |
|
|
|
برخي اين عقيده را ناشي از دين |
|
|
|
زرتشت مي دانند و معتقدند مهلت جهان 12 هزار سال |
|
|
|
است و موعود آنها (سوشيانت) در |
|
|
|
واپسين هزاره برخواهد خاست. موعودگرايي در مسيحيان |
|
|
|
را نيز پس از مسيح مي داند که |
|
|
|
پيش گويي ها و پيدايش فرقه هاي زيادي رايج شده و |
|
|
|
هزاره گرايي همراه با انتظار |
|
|
|
موعود، از يهوديت به آنها نيز سرايت کرده است. وي |
|
|
|
به مواردي از هزاره گرايي در |
|
|
|
اسلام و ميان مسلمانان و به حوادثي در تاريخ اسلام |
|
|
|
که بر اين اساس پديد آمده، اشاره |
|
|
|
مي کند و اين که از نظر اسلام، برخلاف اديان ديگر، |
|
|
|
از تعيين وقت براي ظهور موعود، |
|
|
|
نهي شده و تعيين کننده دروغگو خوانده است. سپس |
|
|
|
علائمي چون ظهور دجال قبل از ظهور |
|
|
|
موعود را از علامت هاي مشترک يهوديت، مسيحيت و |
|
|
|
اسلام معرفي کرده است. |
|