|
|
|
تبيين واژه رجعت و تفاوت آن با تناسخ باطل از |
|
|
|
ديدگاه فلسفي و کلامي است. نويسنده |
|
|
|
نخست تناسخ را به انتقال روح يا نفوس انساني از |
|
|
|
بدني به بدن ديگر تعريف و آن را |
|
|
|
تناسخ صعودي و نزولي تقسيم و ديدگاه حکماي اسلامي |
|
|
|
را در رد اين نظريه همراه با ادله |
|
|
|
عقلي ذکر کرده است و از نظر آنها همه اقسام تناسخ |
|
|
|
را باطل مي داند. وي سپس مي گويد: |
|
|
|
رجعت به معناي بازگشت نفوس مفارق به بدن هاي دنيوي |
|
|
|
خود پيش از قيامت است و ارتباطي |
|
|
|
با تناسخ ندارد؛ چرا که رجعت تعلق مجدد روح به بدن |
|
|
|
خود بعد از قطع علاقه موقت است و |
|
|
|
ارتباط نفس با بدن عبارت است از: چيرگي نفس بر بدن |
|
|
|
و مرگ به معناي قطع موقت اين |
|
|
|
چيرگي است، نه نفي کامل آن و هرگاه نفس توجهش را به |
|
|
|
بدن قطع کند منعي براي حيات |
|
|
|
مجدد او در اين عالم ماده نخواهد بود. وي در پايان، |
|
|
|
به ذکر دلايل نقلي براي اثبات |
|
|
|
امکان و وقوع حتمي رجعت مي پردازد. |
|
|
|
تبيين واژه رجعت و تفاوت آن با تناسخ باطل از |
|
|
|
ديدگاه فلسفي و کلامي است. نويسنده |
|
|
|
نخست تناسخ را به انتقال روح يا نفوس انساني از |
|
|
|
بدني به بدن ديگر تعريف و آن را |
|
|
|
تناسخ صعودي و نزولي تقسيم و ديدگاه حکماي اسلامي |
|
|
|
را در رد اين نظريه همراه با ادله |
|
|
|
عقلي ذکر کرده است و از نظر آنها همه اقسام تناسخ |
|
|
|
را باطل مي داند. وي سپس مي گويد: |
|
|
|
رجعت به معناي بازگشت نفوس مفارق به بدن هاي دنيوي |
|
|
|
خود پيش از قيامت است و ارتباطي |
|
|
|
با تناسخ ندارد؛ چرا که رجعت تعلق مجدد روح به بدن |
|
|
|
خود بعد از قطع علاقه موقت است و |
|
|
|
ارتباط نفس با بدن عبارت است از: چيرگي نفس بر بدن |
|
|
|
و مرگ به معناي قطع موقت اين |
|
|
|
چيرگي است، نه نفي کامل آن و هرگاه نفس توجهش را به |
|
|
|
بدن قطع کند منعي براي حيات |
|
|
|
مجدد او در اين عالم ماده نخواهد بود. وي در پايان، |
|
|
|
به ذکر دلايل نقلي براي اثبات |
|
|
|
امکان و وقوع حتمي رجعت مي پردازد. |
|