|
|
|
بررسي نقش امامان در عالم خلقت، ولايت تکويني آنها |
|
|
|
و ارتباط دادن آن با توحيد و |
|
|
|
اثبات اين ولايت براي امام عصر (عج) است. نويسنده، |
|
|
|
نخست با طرح مقدمات 8 گانه، سعي |
|
|
|
بسيار در تنزيه ساحت قدس خداوند از وجود هرگونه |
|
|
|
شريک، همکار، مددکار و... نموده و |
|
|
|
از امامان معصوم، به عنوان بندگاني که تنها |
|
|
|
بنده اند و همانند ديگر انسان ها بشر و |
|
|
|
محدودند، يا د کرده و با استفاده از آيات قرآن به |
|
|
|
اثبات مطالب خود مي پردازد. وي |
|
|
|
براي ولايت تکويني امامان، تقسيمات متعددي فرض و در |
|
|
|
هر کدام نيز مفصل بحث کرده است |
|
|
|
و در پايان، نتيجه گرفته که ولايت تکويني را به |
|
|
|
معناي مجراي فيض گرفتن امامان، |
|
|
|
تفسيري نادرست و ارتباط دادن آن با برداشت هاي حکما |
|
|
|
و فلاسفه در واسطه بودن عقول |
|
|
|
عشره را به شدت رد کرده است. به گفته وي، واسطه فيض |
|
|
|
بودن امامان بايد به گونه اي |
|
|
|
تقرير شود که رايحه شرک، غلو، تفويض و اثبات نقص |
|
|
|
خداوند در ميان نباشد و اگر غير از |
|
|
|
اين باشد مردود است. وي ولايت تشريعي (تفويض |
|
|
|
اختيارات در امر دين) را امضاي قانون، |
|
|
|
شريعت و نظامات توسط شارع و اجراي احکام وي مي داند |
|
|
|
و پذيرش نظامات غير شرعي را |
|
|
|
نوعي شرک و خلاف عقيده توحيد دانسته است و اجراي |
|
|
|
اين ولايت را نسبت به پيامبر، با |
|
|
|
توجه به روايات و آيات، تمام و صحيح، ولي براي |
|
|
|
امامان، هر چند که معصوم هستند، |
|
|
|
همراه با ترديد و توجيه پذيرفته است. |
|
|
|
بررسي نقش امامان در عالم خلقت، ولايت تکويني آنها |
|
|
|
و ارتباط دادن آن با توحيد و |
|
|
|
اثبات اين ولايت براي امام عصر (عج) است. نويسنده، |
|
|
|
نخست با طرح مقدمات 8 گانه، سعي |
|
|
|
بسيار در تنزيه ساحت قدس خداوند از وجود هرگونه |
|
|
|
شريک، همکار، مددکار و... نموده و |
|
|
|
از امامان معصوم، به عنوان بندگاني که تنها |
|
|
|
بنده اند و همانند ديگر انسان ها بشر و |
|
|
|
محدودند، يا د کرده و با استفاده از آيات قرآن به |
|
|
|
اثبات مطالب خود مي پردازد. وي |
|
|
|
براي ولايت تکويني امامان، تقسيمات متعددي فرض و در |
|
|
|
هر کدام نيز مفصل بحث کرده است |
|
|
|
و در پايان، نتيجه گرفته که ولايت تکويني را به |
|
|
|
معناي مجراي فيض گرفتن امامان، |
|
|
|
تفسيري نادرست و ارتباط دادن آن با برداشت هاي حکما |
|
|
|
و فلاسفه در واسطه بودن عقول |
|
|
|
عشره را به شدت رد کرده است. به گفته وي، واسطه فيض |
|
|
|
بودن امامان بايد به گونه اي |
|
|
|
تقرير شود که رايحه شرک، غلو، تفويض و اثبات نقص |
|
|
|
خداوند در ميان نباشد و اگر غير از |
|
|
|
اين باشد مردود است. وي ولايت تشريعي (تفويض |
|
|
|
اختيارات در امر دين) را امضاي قانون، |
|
|
|
شريعت و نظامات توسط شارع و اجراي احکام وي مي داند |
|
|
|
و پذيرش نظامات غير شرعي را |
|
|
|
نوعي شرک و خلاف عقيده توحيد دانسته است و اجراي |
|
|
|
اين ولايت را نسبت به پيامبر، با |
|
|
|
توجه به روايات و آيات، تمام و صحيح، ولي براي |
|
|
|
امامان، هر چند که معصوم هستند، |
|
|
|
همراه با ترديد و توجيه پذيرفته است. |
|