|
|
|
تحليلي از مفهوم و مفاد قاعده امکان اشرف بر اثبات |
|
|
|
ضرورت وجود امام و لزوم همت و انتصابي بودن او از |
|
|
|
ناحيه خداوند است. نويسنده نخست به بيان تفاوت هاي |
|
|
|
ميان دو قاعده لطف و امکان اشرف مي پردازد و آن را |
|
|
|
در عداد مباحث علت و معلول و از متفرعات اصل؛ الواحد |
|
|
|
لا يصدر عنه الا الواحد قلمداد مي کند. وي با ارايه |
|
|
|
ديدگاه هاي فلاسفه و انديشمنداني مانند ابن سينا، |
|
|
|
ميرداماد ملاهادي سبزواري و علامه طباطبايي، بر |
|
|
|
اعتبار اين قاعده صحه گذاشته و به اقتضاي آن وجود |
|
|
|
امام را به اثبات رسانيده است. نويسنده با ذکر و شرح |
|
|
|
تعدادي از روايات مربوطه و نيز استدلال مشابهي که |
|
|
|
در کلام و فلاسفه مسيحيت در اين باره وجود دارد، |
|
|
|
مقاله را به پايان برده است. |
|
|
|
تحليلي از مفهوم و مفاد قاعده امکان اشرف بر اثبات |
|
|
|
ضرورت وجود امام و لزوم همت و انتصابي بودن او از |
|
|
|
ناحيه خداوند است. نويسنده نخست به بيان تفاوت هاي |
|
|
|
ميان دو قاعده لطف و امکان اشرف مي پردازد و آن را |
|
|
|
در عداد مباحث علت و معلول و از متفرعات اصل؛ الواحد |
|
|
|
لا يصدر عنه الا الواحد قلمداد مي کند. وي با ارايه |
|
|
|
ديدگاه هاي فلاسفه و انديشمنداني مانند ابن سينا، |
|
|
|
ميرداماد ملاهادي سبزواري و علامه طباطبايي، بر |
|
|
|
اعتبار اين قاعده صحه گذاشته و به اقتضاي آن وجود |
|
|
|
امام را به اثبات رسانيده است. نويسنده با ذکر و شرح |
|
|
|
تعدادي از روايات مربوطه و نيز استدلال مشابهي که |
|
|
|
در کلام و فلاسفه مسيحيت در اين باره وجود دارد، |
|
|
|
مقاله را به پايان برده است. |
|