|
|
|
نويسنده نخست چگونگي مواجه شدن با مسائل ايدئولوژيک |
|
|
|
و جها ن بينانه را به طور عام |
|
|
|
بررسي مي کند و در ادامه به بيان فلسفه وجود امام |
|
|
|
زمان (عج) مي پردازد. وي با ربط |
|
|
|
اعتقاد به امام زمان با مسائل روز و نقش اين اعتقاد |
|
|
|
در جهت دادن به مسائل سياسي و |
|
|
|
مبارزاتي، حرکت دائمي جامعه و پويايي آن را معلول |
|
|
|
اعتقاد مزبور مي شمارد و نتيجه |
|
|
|
مي گيرد صرف نظر از وجود يا عدم وجود امام مهدي، ما |
|
|
|
مي توانيم با تصوير ذهني وي و |
|
|
|
تزريق آن به باور مردم، آنها را به سوي تشکيل حکومت |
|
|
|
دمکراتيک و جامعه بي طبقه |
|
|
|
توحيدي سوق دهيم. |
|
|
|
نويسنده نخست چگونگي مواجه شدن با مسائل ايدئولوژيک |
|
|
|
و جها ن بينانه را به طور عام |
|
|
|
بررسي مي کند و در ادامه به بيان فلسفه وجود امام |
|
|
|
زمان (عج) مي پردازد. وي با ربط |
|
|
|
اعتقاد به امام زمان با مسائل روز و نقش اين اعتقاد |
|
|
|
در جهت دادن به مسائل سياسي و |
|
|
|
مبارزاتي، حرکت دائمي جامعه و پويايي آن را معلول |
|
|
|
اعتقاد مزبور مي شمارد و نتيجه |
|
|
|
مي گيرد صرف نظر از وجود يا عدم وجود امام مهدي، ما |
|
|
|
مي توانيم با تصوير ذهني وي و |
|
|
|
تزريق آن به باور مردم، آنها را به سوي تشکيل حکومت |
|
|
|
دمکراتيک و جامعه بي طبقه |
|
|
|
توحيدي سوق دهيم. |
|