|
|
|
اثبات وجود امام مهدي (عج) و تحليل و تبيين پيشينه |
|
|
|
تاريخي غيبت، موضوع اين پژوهش |
|
|
|
است. نويسنده با شيوه اي آکادميک و مستند، با |
|
|
|
استفاده از منابع معتبر تشيع و تسنن، |
|
|
|
اين اثر را تأليف نموده است. وي معتقد است آميختگي |
|
|
|
غيبت و ارتباط آن با مهدويت و |
|
|
|
امامت در باور شيعي موجب شده تا مستشرقيني چون: |
|
|
|
اگناز گلدزهير، مارگليوث و ديگران |
|
|
|
حقيقت تاريخي غيبت و آغاز آن در 329 ق را ناديده |
|
|
|
بگيرند. نويسنده سير تحول آثار |
|
|
|
مکتوبي را که به مقوله غيبت پرداخته اند از سال 260 |
|
|
|
هجري بررسي مي کند. او کشي، |
|
|
|
طوسي، طبري و مسعودي را جزء پيش گامان مطالعه |
|
|
|
مهدويت مي داند و به بررسي نقش سنت در |
|
|
|
طرح مسئله غيبت مي پردازد و با تکيه بر اسناد، مهدي |
|
|
|
را نامي پر اهميت و لقب بسياري |
|
|
|
از سلطان ها و حاکمان معرفي مي کند. تأثير گفتار |
|
|
|
ائمه در بسط و گسترش غيبت باوري و |
|
|
|
ايجاد نهاد اداري وکالت در زمان امام جواد (ع) در |
|
|
|
فصل دوم آمده است؛ فصل سوم تحليل |
|
|
|
اختلاف آراء درباره نام، اصل و نسب، مادر امام و |
|
|
|
زمان تولد وي است. در بخش ديگر، به |
|
|
|
کارکرد وکلاي امام و ترويج مهدويت توسط آنان اشاره |
|
|
|
شده است. نويسنده در پايان چنين |
|
|
|
نتيجه مي گيرد: 1. منشاء مهدويت، قرآن، احاديث و |
|
|
|
روايات ائمه اند؛ 2. فشار سياسي بر |
|
|
|
ائمه باعث تشکيل نهاد وکالت شده است؛ 3. غيبت امام |
|
|
|
و اعتقاد به ظهور وي از ارکان |
|
|
|
دين اسلام است. اين نکته قابل ذکر است که اين کتاب |
|
|
|
متن پايان نامه دکتري نويسنده |
|
|
|
است. |
|
|
|
اثبات وجود امام مهدي (عج) و تحليل و تبيين پيشينه |
|
|
|
تاريخي غيبت، موضوع اين پژوهش |
|
|
|
است. نويسنده با شيوه اي آکادميک و مستند، با |
|
|
|
استفاده از منابع معتبر تشيع و تسنن، |
|
|
|
اين اثر را تأليف نموده است. وي معتقد است آميختگي |
|
|
|
غيبت و ارتباط آن با مهدويت و |
|
|
|
امامت در باور شيعي موجب شده تا مستشرقيني چون: |
|
|
|
اگناز گلدزهير، مارگليوث و ديگران |
|
|
|
حقيقت تاريخي غيبت و آغاز آن در 329 ق را ناديده |
|
|
|
بگيرند. نويسنده سير تحول آثار |
|
|
|
مکتوبي را که به مقوله غيبت پرداخته اند از سال 260 |
|
|
|
هجري بررسي مي کند. او کشي، |
|
|
|
طوسي، طبري و مسعودي را جزء پيش گامان مطالعه |
|
|
|
مهدويت مي داند و به بررسي نقش سنت در |
|
|
|
طرح مسئله غيبت مي پردازد و با تکيه بر اسناد، مهدي |
|
|
|
را نامي پر اهميت و لقب بسياري |
|
|
|
از سلطان ها و حاکمان معرفي مي کند. تأثير گفتار |
|
|
|
ائمه در بسط و گسترش غيبت باوري و |
|
|
|
ايجاد نهاد اداري وکالت در زمان امام جواد (ع) در |
|
|
|
فصل دوم آمده است؛ فصل سوم تحليل |
|
|
|
اختلاف آراء درباره نام، اصل و نسب، مادر امام و |
|
|
|
زمان تولد وي است. در بخش ديگر، به |
|
|
|
کارکرد وکلاي امام و ترويج مهدويت توسط آنان اشاره |
|
|
|
شده است. نويسنده در پايان چنين |
|
|
|
نتيجه مي گيرد: 1. منشاء مهدويت، قرآن، احاديث و |
|
|
|
روايات ائمه اند؛ 2. فشار سياسي بر |
|
|
|
ائمه باعث تشکيل نهاد وکالت شده است؛ 3. غيبت امام |
|
|
|
و اعتقاد به ظهور وي از ارکان |
|
|
|
دين اسلام است. اين نکته قابل ذکر است که اين کتاب |
|
|
|
متن پايان نامه دکتري نويسنده |
|
|
|
است. |
|