|
|
|
مناظره اي در بيان علل غيبت امام دوازدهم از کفار، |
|
|
|
شيعيان عوام و علماي خاص شيعه |
|
|
|
است. شيخ مفيد در پاسخ اين پرسش معتزلي که آيا غيبت |
|
|
|
امام به سبب تقيه از کفار و |
|
|
|
مخالفين بوده و يا آن تقيه نسبت به عوام و خواص |
|
|
|
شيعه نيز سريان دارد، پاسخ گفته که |
|
|
|
آن تقيه نسبت به همه وجود دارد؛ بدين معنا که تقيه |
|
|
|
حضرت از کفار و مخالفين، به خاطر |
|
|
|
ترس از جان خود و خوف از جنگ و درگيري پيش از ظهور |
|
|
|
امام بوده است. تقيه اش از عوام |
|
|
|
شيعه، به خاطر ترس امام از بي وفايي و تسليم امام |
|
|
|
به دشمنان و نشناختن قدر وي صورت |
|
|
|
گرفته است و تقيه اش از خواص علماي شيعه، به سبب |
|
|
|
ايجاد آمادگي بيشتر آنان براي |
|
|
|
دريافت فيوضات، تقويت ايمان و معرفت، جلوگيري از |
|
|
|
ايجاد غرور و عجب (به جهت تشرف و |
|
|
|
ارتباط با امام) روي داده است. |
|
|
|
مناظره اي در بيان علل غيبت امام دوازدهم از کفار، |
|
|
|
شيعيان عوام و علماي خاص شيعه |
|
|
|
است. شيخ مفيد در پاسخ اين پرسش معتزلي که آيا غيبت |
|
|
|
امام به سبب تقيه از کفار و |
|
|
|
مخالفين بوده و يا آن تقيه نسبت به عوام و خواص |
|
|
|
شيعه نيز سريان دارد، پاسخ گفته که |
|
|
|
آن تقيه نسبت به همه وجود دارد؛ بدين معنا که تقيه |
|
|
|
حضرت از کفار و مخالفين، به خاطر |
|
|
|
ترس از جان خود و خوف از جنگ و درگيري پيش از ظهور |
|
|
|
امام بوده است. تقيه اش از عوام |
|
|
|
شيعه، به خاطر ترس امام از بي وفايي و تسليم امام |
|
|
|
به دشمنان و نشناختن قدر وي صورت |
|
|
|
گرفته است و تقيه اش از خواص علماي شيعه، به سبب |
|
|
|
ايجاد آمادگي بيشتر آنان براي |
|
|
|
دريافت فيوضات، تقويت ايمان و معرفت، جلوگيري از |
|
|
|
ايجاد غرور و عجب (به جهت تشرف و |
|
|
|
ارتباط با امام) روي داده است. |
|