|
|
|
پژوهشي است درباره روايات مهدويت و تحولات آن، از |
|
|
|
امري ظاهري به امري قدسي. |
|
|
|
نويسندگان با بهره گيري از منابع روايي اهل سنت، |
|
|
|
معتقدند که نخستين بار در قرن 3 |
|
|
|
هجري، تدوين احاديث مهدي آغاز شد و در منابع اوليه |
|
|
|
حديثي، چون موطأ امام مالک و |
|
|
|
صحيح بخاري و مسلم، چيزي درباره مهدي، به عنوان شخص |
|
|
|
خاص و با ويژگي هاي مشخص نيامده |
|
|
|
است؛ سپس در صحاح و مسانيد بعدي، ريشه هاي مهدويت و |
|
|
|
انطباق او بر شخص خاص شروع شد و |
|
|
|
به رغم اهداف محدثين اوليه که قصد انذار مردم از |
|
|
|
فتنه ها و دجال ها را داشتند، در |
|
|
|
فکر محدثين بعدي مهدي امري قدسي قلمداد شد که در |
|
|
|
آخر الزمان مي آيد و زمين را پر از |
|
|
|
عدل و داد مي کند. |
|
|
|
پژوهشي است درباره روايات مهدويت و تحولات آن، از |
|
|
|
امري ظاهري به امري قدسي. |
|
|
|
نويسندگان با بهره گيري از منابع روايي اهل سنت، |
|
|
|
معتقدند که نخستين بار در قرن 3 |
|
|
|
هجري، تدوين احاديث مهدي آغاز شد و در منابع اوليه |
|
|
|
حديثي، چون موطأ امام مالک و |
|
|
|
صحيح بخاري و مسلم، چيزي درباره مهدي، به عنوان شخص |
|
|
|
خاص و با ويژگي هاي مشخص نيامده |
|
|
|
است؛ سپس در صحاح و مسانيد بعدي، ريشه هاي مهدويت و |
|
|
|
انطباق او بر شخص خاص شروع شد و |
|
|
|
به رغم اهداف محدثين اوليه که قصد انذار مردم از |
|
|
|
فتنه ها و دجال ها را داشتند، در |
|
|
|
فکر محدثين بعدي مهدي امري قدسي قلمداد شد که در |
|
|
|
آخر الزمان مي آيد و زمين را پر از |
|
|
|
عدل و داد مي کند. |
|