|
|
|
تبيين چگونگي دوران آخرالزمان و ديدگاه هايي در آن |
|
|
|
باره است. به عقيده مؤلف، ظهور |
|
|
|
موعود الهي، متضمن 2 عنصر اساسي است: يکي زمان اين |
|
|
|
تحول و ديگري وجود شخص منجي. وي |
|
|
|
بر همين اساس، نخست به بيان ديدگاه هاي انديشمندان |
|
|
|
اسلامي درباره اين 2 عنصر |
|
|
|
پرداخته و 2 ديدگاه را در اين خصوص بيان داشته است: |
|
|
|
نخست ديدگاه متفکران معاصر مثل |
|
|
|
علامه طباطبايي، مطهري، سيد قطب، رشيد رضا و شهيد |
|
|
|
صدر که با توجه به آيات و روايات، |
|
|
|
تحولات آخرالزمان را بيانگر نوعي فلسفه تاريخ |
|
|
|
دانسته اند که ريشه در دوران پيش از |
|
|
|
آن دارد و عصر ظهور را دوران شکوفايي تکامل اجتماعي |
|
|
|
انسان مي دانند. دوم، نظر علماي |
|
|
|
قديم، امثال شيخ صدوق و طوسي است که پديده هاي |
|
|
|
آخرالزمان را امري غير عادي مي دانند |
|
|
|
که در وا پسين بخش زندگي انسان محقق مي شود و ربطي |
|
|
|
به امور پيشين ندارد. وي سپس |
|
|
|
اهميت شناخت نشانه هاي ظهور را در اسلام و اديان |
|
|
|
ديگر يادآور شده و امنيت و آزادي |
|
|
|
واقعي و رهايي بخش را وراي همه پيش رفت هاي علمي و |
|
|
|
فني امروز دنيا، نياز مشترک همه |
|
|
|
اديان شناخته است و همه آن را در دوران آخرالزمان |
|
|
|
و در دست منجي موعود آن دوران |
|
|
|
جست وجو مي کند. در پايان به معرفي کتاب از ولادت |
|
|
|
تا ظهور نوشته سيد محمد کاظم |
|
|
|
قزويني پرداخته و برخي از نکات قابل توجه آن و نيز |
|
|
|
کاستي هاي آن را بيان کرده است. |
|
|
|
تبيين چگونگي دوران آخرالزمان و ديدگاه هايي در آن |
|
|
|
باره است. به عقيده مؤلف، ظهور |
|
|
|
موعود الهي، متضمن 2 عنصر اساسي است: يکي زمان اين |
|
|
|
تحول و ديگري وجود شخص منجي. وي |
|
|
|
بر همين اساس، نخست به بيان ديدگاه هاي انديشمندان |
|
|
|
اسلامي درباره اين 2 عنصر |
|
|
|
پرداخته و 2 ديدگاه را در اين خصوص بيان داشته است: |
|
|
|
نخست ديدگاه متفکران معاصر مثل |
|
|
|
علامه طباطبايي، مطهري، سيد قطب، رشيد رضا و شهيد |
|
|
|
صدر که با توجه به آيات و روايات، |
|
|
|
تحولات آخرالزمان را بيانگر نوعي فلسفه تاريخ |
|
|
|
دانسته اند که ريشه در دوران پيش از |
|
|
|
آن دارد و عصر ظهور را دوران شکوفايي تکامل اجتماعي |
|
|
|
انسان مي دانند. دوم، نظر علماي |
|
|
|
قديم، امثال شيخ صدوق و طوسي است که پديده هاي |
|
|
|
آخرالزمان را امري غير عادي مي دانند |
|
|
|
که در وا پسين بخش زندگي انسان محقق مي شود و ربطي |
|
|
|
به امور پيشين ندارد. وي سپس |
|
|
|
اهميت شناخت نشانه هاي ظهور را در اسلام و اديان |
|
|
|
ديگر يادآور شده و امنيت و آزادي |
|
|
|
واقعي و رهايي بخش را وراي همه پيش رفت هاي علمي و |
|
|
|
فني امروز دنيا، نياز مشترک همه |
|
|
|
اديان شناخته است و همه آن را در دوران آخرالزمان |
|
|
|
و در دست منجي موعود آن دوران |
|
|
|
جست وجو مي کند. در پايان به معرفي کتاب از ولادت |
|
|
|
تا ظهور نوشته سيد محمد کاظم |
|
|
|
قزويني پرداخته و برخي از نکات قابل توجه آن و نيز |
|
|
|
کاستي هاي آن را بيان کرده است. |
|