بازگشت

گروه: اصحاب و ياران
 
 
مرکز پاسخگو:مؤسسه پيوند با امام
موضوع اصلي:مهدويت
موضوع فرعي:مهدويت
سؤال:لطفاً بفرمائيد چگونه مي شود از ياران حضرت مهديعج به حساب آمد وچگونه مي شود از جذبات وجود مبارك ايشان بهره برد؟


جواب:



هرگونه ارتباط ونزديك شدن به شمس عالم امكان، امام عصر ارواح من سواه فداه، ريشه دردل دارد وبذر اين قرب وانس بايد در دل كاشته شود وسپس با مجاهده وآبياري مستمر به آب معرفت واشك شب ثمر دهد. بايد خانه دل را از معاصي كبيره و صغيره پاك نمود، لايق مهماني حضرتش قرار گيرد.عشق حضرت مانند گُل است وگُل درگلستان مي رويد نه در زباله دان، لذا بايد دل را از كثافات معصيت پاك نمود.

گفتم كه روي ماهت از ما چرا نهان استگفتا تو خود حجابي ورنه رخم عيان است

گفتم فراق تا كي؟ گفتا كه تا تو هستيگفتم نفس همين است، گفتا سخن همان است

وعلاوه بر دل كه بستر عشق واحساس است بايد در تصفيه وتهذيب انديشه نيز بكوشيم وتوجه نماييم كه هيچ عملي بدون معرفت ناب خالص نمي شود وتا انديشة ما ازجام معرفت آن عزيز ننوشد مقدمات مستي دل در بزم عشق حضرتش فراهم نمي گردد.

امر ديگري كه بايد به آن توجه شود استمرار ياد آن حضرت است. گاهيامور دنيوي چنان انديشة ما راتسخير مي كنند كه صبح تا شب بهآن مي انديشيم وشبانگاه خوابي جز آنامور نمي بينيم. اگر دائماً در فكر آن نگار باشيم حتماً راهي به سر منزل وصالش نمايان خواهد شد درب بارگاه عشقش گشوده خواهد شد.

نكتة ديگري كه در پاسخ به سؤال شما بايد گفت اين است كه ورود در جرگه ياران حضرت آسان نيست ودرعمل مشابهتي با آن حضرت بايد باشد. بايد مانند حضرت خيرخواه بشريت باشيم ودر مسير هدايت گري امام زمانعجبه ميزان توان خود يار و ياور حضرت باشيم كه توجه به فقرا، محرومان، ستمديدگان وتمام مستضعفان مادي ومعنوي از اين قبيل است. چگونه مي توان خودرا به حضرت نزديك كرد ومدعي سربازي آن عزيزشد درحاليكه نسبت به هدايت همنوعان خود بي توجه هستيم. درادامه همين مطلب عرض كنمكه ياران حضرت دو نوع اند. برخي خواص هستند وانسانهاي وارسته اي هستند كه جرعه نوشان دائم الخمر از مي صفاي امام زمانارواح العالمين لتراب مقدمه الفداءمي باشد وجزء آن 313 نفري هستند كه در هنگام ظهور مشخص مي شوند وبعضي ياران عام حضرتند. تمام شيعيان اگر به اقتضاء شيعه بودن خود عمل كنند واعمال خودرا مطابق اوامر اهل بيت ع قرار دهند ودر حد توان خود در طريق احياء اسلام ناب وحفظ ارزشهاي اسلامي بكوشند در زمرة ياران عام حضرت هستند ودر صورت استمرار اعمال نيك خود وجان فدايي براي اسلام حتماً به محضر حضرتش راه مي يابند وجزء ياران خاص محسوب مي شوند.

براي نيل به آرزويي كه فرموديد خواندن بعضي دعاها واذكار كه از طرف معصومينع توجيه شده است، بسيار مؤثراست. نظير دعاي عهد، زيارت آل ياسين، دعاي ندبه وساير دعاها ونمازهايي كه در انتهاي كتاب شريف مفاتيحالجنان آمده است. البته واضح است كه صرف قرائت اين دعاها تأثير چنداني نخواهد داشت بلكه تفكر در معاني ومفاهيم اين ادعيه وعمل كردن به بعضي فرامين موجود در اين دعاها منظور حقيقي از اين دعا ها مي باشد.

مثلاً در معاني ندبه كه به امام عصر ارواح من سواه فداه عرض مي كنيم : متي ترانا ونراك كي مي شود كه شما را ببينيم وشما ما راببينيد.

بايد تفكر نمود كه چشمي كه نمي بيند وكور است چشم ماست والا حضرت ما را مي بيند وناظر بر اعمال وحتي نيات ما هستند پس اين نديدن فقط از جانب ماست و به خاطر كوري چشم دل ما مي باشد چشمي دگر بده كه تماشا كنم تو را

وساير ادعيه ودعاها نيز چنين است. بايد ضمن قرائت واشك وآه به كسب معرفت نيز توجه نمود.

تمام آنچه ذكر شد انسان را به مقام منتظر حقيقي مي رساند وانسان را شايسته ولايق ديدار روي دوست مي گرداند. در روايتي جعفربن محمد الصادق، امام به حق ناطق ع در اين خصوص مي فرمودند : هركس مشتاق است از ياران قائم ما باشد، بايد منتظر او باشد وپرهيزگاري بيشه سازد وداراي اخلاق نيكو باشد وبدينگونه انتظار آن روز را بكشد 1

اما اينكه چگونه مي توان از فيض وجود آن حضرت استفاده نمود، روايتي از جناب سليمان اعمش، مي گويد : از امام صادقع پرسيدم : چگونه مردم مي توانند از حجت غائب انتفاع برند؟ فرمودند : همان طور كه از آفتابي كه در ابرها پنهان است نفع مي برند.

اولاً : اينكه نور عالم هستي وعلم وهدايت به توسط آن حضرت به خلق خدا مي رسد، زيرا با اخبار مستفيضه ثابت شده كه ذوات مقدسه (ائمه اطهار) علت غائي ايجاد مخلوق عالمند، واگر آنها نبودند نور عالم بغير آنها نمي رسيد وهم ثابت شده كه به بركت و وساطت وتوسل به آنها، علوم ومعارف حقه براي مردم آشكار مي گردد وگرفتاريها از آنها برطرف مي شود. واگر آنها نبودند مردم بوسيلة اعمال زشت مستحق انواع عذاب الهي بودند چنانكه خداوند فرموده است : وكان الله ليعذبهم وانت فيهم (مادامي كه توپيغمبر در ميان آنها هستي، خدا آنها را عذاب نمي كند) 2

ثانياً : همان طور كه شعاع خورشيد به ميزان روزنه ها وشبكه هاي خانه ها وارد آن مي شود و بقدر ارتفاع موانع خانه ها درآن مي تابد، همچنين مردم نيز باندازه موانع حواس ومشاعر شان كه عبارتست از: شهوات نفساني وعلائق نفساني كه خود روزنه ها وشبكه هاي دلهاي آنهاست، وهم بقدري كه پرده اي كثيف ها را از دلهاي خود كنار زنند واز انواع هدايت و راهنمائي ائمه طاهرينع استفاده مي كنند.

در پايان پاسخ را به گلي از بوستان معرفت امام راحل، خميني عزيز مزين مي نمايم.

آيد آن روز كه خاك سركويش باشم ترك جان كرده وآشفته رويش باشم

ساغر روح فزا از كف لطفش گيرمغافل از هر دوجهان بستة مويش باشم

سرنهم برقدمش بوسه زنان تا دم مرگمست تا صبح قيامت زسبويش باشم

همچو پروانه بسوزم برشمعش همه عمرمحو چون مي زده در روي نكويش باشم

رسد آن روز كه در محفل رندان سرمستراز دار همه اسرار مگويش باشم

يوسفم گر نزند برسر بالينم سر همچو يعقوب دل آشفته بويش باشم.3





(1) ترجمه بهار،ج13،ص913

(2) سوره انفال/33

ديوان امام،مجموعه اشعار امام خمينيرضوان ا...تعالي عليه