حکومت حضرت مهدي (عج ) , آرمان شهر صالحان



انسان ها , مسافراني هستند که دير يا زود به « شهر آرماني » (اتوپياي ) خود خواهند رسيد و اما اين که چقدر شرايط شهروندي را در خود ايجاد کرده اند , پرسشي است که هرکس خود مي داند. با نگاهي کوتاه و گذرا به برخي مولفه هاي آن « مدينه فاضله اميدها » در مي يابيم نسبت ما با آن چگونه است . باشد که بتوانيم با دست تدبير خود , زمينه ي هرچه بهتر حضور در عصر روشنايي را فراهم سازيم .

شهر ظهور , مدينه قسط و عدل

کم تر بشري بر روي کره خاکي پاي گذاشته که فطرت الهي او , همواره او را به عدل و قسط فرا نخوانده باشد , به گونه اي که ظالم ترين انسان ها نيز وقتي به وجدان خويش نظر کنند , « عدالت » را امري نيک و ظلم و بي عدالتي را بد و ناشايست مي يابند.از اين روي , بشر از ابتداي آفرينش , همواره به اميد برپايي جامعه اي پر از قسط و عدل روزگار سپرده کرده است , اگر چه روز به روز بر ابعاد ظلم در زندگي او افزوده شده است . چه جنگ هاي خونيني که در طول تاريخ رخ ننموده و چه خون هاي پاکي که بر خاک ريخته , چه انسان هاي مظلومي که تنها بهره ي آنان از زندگي ظلم و تعدي ديگران بوده است و چه صفات روشن و سفيد تاريخ که به ظلم ظالمان تاريک و سياه شده است و اما خداوند متعال اراده فرموده است . که در پايان اين کتاب , برگه هاي سفيد و نوراني رقم خورده و نه تنها کشورمان به حکومتي عادلانه اداره مي شود , که تمامي زمين را عدل و قسط فراگيرد و زمام امور جامعه و فرد به دست صالحان و مستضعفان قرار گيرد.

خداوند در اين باره فرمود : « در حقيقت در زيور پس از تورات نوشتيم که زمين را بندگان صالح و شايسته ي ما به ارث خواهند برد . » 1

و همچنين فرمود : « خداوند به کساني از شما که ايمان آورده و عمل صالح انجام داده اند وعده فرمود که (در ظهور قائم ) در زمين خلافت دهد , چنان که امت هاي صالح پيامبران گذشته را جانشينان خود ساخت و دين پسنديده ي آنان را بر همه جا مسلط و نافذ گرداند و بر همه ي مومنان پس از ترس و هراس از دشمنان , ايمني کامل عطا فرمايد که مرا عبادت کرده , هيچ به من شرک نورزند و هر که بعد از آن (وعده ) کافر شود پس آن گروه همه فاسقان تبه کارند » 2

و انساني که وارد اين شهر شود , آکنده از عدل خواهد شد. رفتارش عدل , گفتارش عدل , راهش عدل و تمام وجودش سرشار از عدالت . وگرنه او در آن اجتماع جايگاهي نخواهد داشت .

چرا که عدل و قسط وارد خانه هاي مردم و تمامي زواياي زندگي آن ها مي شود , همان گونه که سرما و گرما وارد مي شود . 3

در آن زمان است که هيچ گردني در قيد بندگي و بردگي باقي نخواهد ماند. حقوق هيچ انساني توسط ديگري پايمال نخواهد شد و بندهاي پيدا و پنهان بندگي غير خداوند , از دست و پاي انسانيت پاره خواهد شد. تمامي ستمکاران در صورت پافشاري بر رفتار خود , هلاک خواهند شد. مستضعفان پس از سپري کردن يک تاريخ مظلوميت , بر سرير پيشوايي زمين تکيه خواهند زد و اين وعده ي الهي است که فرمود : « وخواستيم بر کساني که در زمين فرودست شده بودند , منت نهيم و آنان را پيشوايان (مردم ) گردانيم و ايشان را وارث زمين کنيم . »4

شهر ظهور , مدينه رفاه

در آن تنها شهر پاياني تاريخ , همه چيز در تسخير انسانيت است , تا در راه رسيدن به کمال از آن بهره جويد. بر خلاف امروزه که رفاه , مايه طغيان و سرکشي برخي مي شود , در آن روز , تمامي مواجب الهي در راه نزديک شدن به ذات خداوندي استفاده خواهد شد.

پيامبر گرامي اسلامي (ص ) فرمود : « در امت من مهدي قيام کند و در زمان او مردم به چنان نعمت و برخورداري رفاه دست يابند که در هيچ زماني نيافته باشند... آسمان مکرر برآن ها ببارد و زمين چيزي از روييدني هاي خود را پنهان نسازد ... »5

در آن دوران , بي نيازي به حدي خواهد رسيد که مردمان جهت بهره مندي از ثواب , پرداخت صدقه و انفاق , شهرهاي بسياري را پشت سر مي گذارند , ولي هرگز کسي را نخواهند يافت تا به او انفاق نمايند . 6

شهر ظهور , مدينه امنيت و سلامتي

وقتي خورشيد عدالت طلوع کرد , تمام و زمين را عدل و قسط و رفاه سرسبز خواهد شد و امنيت به کامل ترين صورت ممکن خود را نشان خواهد داد , چرا که در آن زمان تمامي عوامل ناامني از بين خواهد رفت . امنيت اخلاقي , اقتصادي , حقوقي , اجتماعي و خانوادگي در آن روز به اوج خود خواهد رسيد , به گونه اي که اگر يک زن مسافت بين عراق تا شام را به تنهايي سفر نمايد هيچگونه خطري او را تهديد نخواهد کرد . 7

و اين امنيت نه تنها تمامي اهل زمين را تحت حمايت خود خواهد گرفت , که اهل آسمان ها نيز از پرتو آن بي بهره نخواهد ماند و همگي در رضايت کامل خواهند بود . 8

شهر ظهور , مدينه تربيت

در آن روزگار و آن شهر , همه سه اصل نخست , زمينه را فراهم مي کند تا انسان تحت تربيت انسان کامل , تا خدا پرواز کند. عدل به عنوان اساس حکومت و والاترين هدف قيام , زمينه رفاه همراه با امنيت را فراهم نموده , تا انسان بدون هيچ دغدغه اي تحت تربيت انسان واصل به قرب الهي بار يابد. روشن است که هر آن چه در هنگام ظهور دولت حق آشکار مي شود , همه در راستاي تربيت انسان ها براي رسيدن به کمال است . در آن شهر , تربيت بر اساس آموزه هاي تنها دين پذيرفته شده خداوند , اسلام عزيز خواهد بود. و تمامي اديان ديگر به حقانيت دين خاتم شهادت خواهند داد و سر تعظيم و تسليم فرود خواهند آورد9 و همگان بر توحيد و يکتاپرستي اجتماع خواهند کرد10 و تربيت قرآني تمامي انسان ها را تحت نفوذ دستورات خود قرار خواهد داد. به گونه اي که حتي زنان در خانه هايشان بر اساس تعاليم کتاب الهي و سنت پيامبر(ص ) قضاوت و عمل خواهند کرد11 و چون چنين شد و هدف بزرگ تربيت انسان براي حرکت به سوي خداوند به اجرا در آمد , چراغ دانش و نور معرفت نقش بسيار مهم و اساسي ايفا خواهد کرد. امام باقر عليه السلام در اين باره فرمود : « و آن گاه که قائم ما قيام فرمايد , خداوند دست عنايتش را بر سر بندگان کشيده , عقل هايشان جمع و اخلاقشان کامل گردد . » 12 در شهر ظهور همه چيز عرفان است , آگاهي است , نور است و حکمت . ديگر جايي براي جهل و تاريکي باقي نخواهد ماند و در آن روزگار است که خداوند به نور خود زمين را نوراني خواهد کرد.

« و اشرقت الارض ينور ريها » 13

پاورقي :

1 ـ سوره انبيا , آيه .105

2 ـ سوره نور , آيه .55

3 ـ ر . ک . نعماني , کتاب الغيبه , ص 296 , ج .1

4 ـ سوره قصص , آيه .2

5 ـ علي بن عيسي اربلي , کشف الغمه , ج 2 , ص 488 , علامه مجلسي , بحارالانوار , ج 51 , ص .78

6 ـ نعماني , کتاب الغيبه , ص 150 , ج .8

7 ـ شيخ صدوق , خصال , ج 2 , ص 625

8 ـ ر . ک , شيخ طوسي , کتاب الغيبه , ص 178 , ج .136

9 ـر . ک ـ کليني , کافي , ج 1 , ص 432 , ج .91

10 ـ شيخ صدوق , علل الشرايع , ج 1 , ص 5 .

11 ـ نعماني , کتاب الغيبه , ص 238 , ج .3

12 ـ کليني , کافي , ج 1 , ص 25 , ج .21

13 ـ سوره زمر , آيه .69

نشريه ديدار آشنا , شماره 40