حضرت مهدي از اولاد امام حسين






چرا امام زمان (عليه السلام) از اولاد امام حسين (عليه السلام) است، نه امام حسن (عليه السلام)؟



اين پرسش در مورد همه ي امامان معصوم بعد از امام حسين (عليه السلام) وجود دارد، يعني چرا امامت در ذريه و نسل امام حسين (عليه السلام) است نه از ذريّه ي امام حسن (عليه السلام).



اين که امام زمان (عليه السلام) از نسل امام حسين (عليه السلام) است، جاي هيچ شکي نيست. در 185 حديث آمده که مهدي (عليه السلام) از فرزندان امام حسين (عليه السلام) است و در 148 حديث آمده که مهدي نهمين فرزند امام حسين (عليه السلام) است.ابراهيم اميني، دادگستر جهان، ص 87.



ولي اين سخن بدان معنا نيست که امام زمان (عليه السلام) فرزند امام حسن (عليه السلام) نيست، زيرا مادر حضرت امام باقر (عليه السلام) دختر امام حسن مجتبي (عليه السلام) است بدين جهت امام باقر (عليه السلام) از جانب پدر به امام حسين (عليه السلام) مي رسند و از جانب مادر به امام حسن (عليه السلام) و به همين خاطر در زيارت نامه ي حضرت فاطمه ي معصومه(عليهم السلام)، دختر امام هفتم (عليه السلام) ـ که در شهر مذهبي قم مدفون هستند ـ مي خوانيم: «السلام عليک يا بن الحسن و الحسين» زيرا از طريق جدّ بزرگوارشان ـ امام باقر (عليه السلام) ـ به امام حسن مجتبي (عليه السلام) مي رسند، گرچه از جانب پدري اولاد امام حسين (عليه السلام) محسوب مي شود. پس مي توان خطاب به امام زمان (عليه السلام) گفت: «السلام عليک يابن الحسن و الحسين» و اگر امامت در نسل امام حسين (عليه السلام) است، بنابر مصلحتي است که خداوند متعال مي داند زيرا خداوند حکيم است و هيچ کار او بدون حکمت و مصلحت نيست.



بعلاوه اگر امامت در نسل امام حسن (عليه السلام) بود، باز اين پرسش مطرح مي شد که چرا امامت در نسل امام حسن (عليه السلام) است نه امام حسين (عليه السلام).



شايد يکي از علت هاي اين که امامت در نسل امام حسين (عليه السلام) قرار گرفته، و امام زمان (عليه السلام) از نسل ايشان است، پاداش شهادت امام حسين (عليه السلام) در کربلا است. در روايت آمده: خداوند متعال امام حسين (عليه السلام) را به خاطر شهادتش به سه چيز پاداش داد اين سه چيز مخصوص اما حسين (عليه السلام) است:



1 ـ امامت در ذريه و نسل ايشان است. 2 ـ شفا در تربتش قرار داده شده است. خوردن خاک حرام است، مگر خاک قبر امام حسين (عليه السلام) به قصد شفا. 3 ـ دعا در کنار قبرش مستجاب است. امالي شيخ طوسي، ص 317.