زن و فرزند داشتن امام زمان (ع)


آيا امام زمان (عليه السلام) زن و فرزند دارد؟

در زمينه ي همسر و فرزند داشتن امام زمان (عليه السلام) به دو دسته از روايات بر مي خوريم بر اساس اين دو دسته از روايات گروهي معتقدند که امام زمان (عليه السلام)همسر و فرزنداني در دوره ي غيبت دارند، و بر طبق بخش ديگري از روايات عده اي معتقد شده اند امام زمان (عليه السلام)زن و فرزند داشتن شان متيقن نيست. آن کساني که مي گويند امام زمان (عليه السلام) زن و فرزند دارند به سه دليل تمسک جسته اند:

1 ـ قواعد کلي: يعني بر طبق احکام اسلام يکي از سنت هاي مهم پيامبر اکرم (صلي الله عليه وآله وسلم) ازدواج است که امام زمان (عليه السلام) به رعايت سنت هاي پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم)از همه مردم اولي است.

2 ـ روايات: به عنوان مثال سيد بن طاووس در جمال الاسبوع مي فرمايد: روايتي با سندهاي متصل يافتم که حضرت ولي عصر (عليه السلام) را اولاد بسياري است در شهرهاي کرانه ي دريا که آن ها هرکدام والي و حاکم اند ...

3 ـ دعاها: در برخي از دعاها نامي از فرزند امام زمان (عليه السلام) به ميان آمده است مثل يا مولاي يا صاحب الزمان صلوات الله عليک وعلي آل بيتک ... علي اهل بيتک ... روي هم رفته اين موارد به زن و فرزند داشتن امام زمان (عليه السلام) دلالت دارند.

مرحوم کفعمي در کتاب مصباح نقل کرده است که بر طبق روايتي همسر آن حضرت از نسل عبد العزّي پسر عبدالمطلب مي باشد ... 1 ـ لازم به تذکر است که به روايات مذکور از جهات مختلفي ايرادهايي وارد کرده اند که در اين باره به کتاب يکصد

پرسش و پاسخ پيرامون امام زمان (عليه السلام) صفحه 141 و 142 و 143 مراجعه کنيد.

در مقابل دلايلي هم اقامه شده است که آن حضرت حداقل هم اکنون فرزندي ندارد از جمله آنها است روايتي که مسعودي از علي بن ابي حمزة ابن السّراج و ابن سعيد مکاري نقل مي کند که آن دو مي گويند به خدمت امام رضا (عليه السلام)رسيديم علي بن ابي حمزه عرض کرد «از پدرانت روايت کرده ايم که امام از دنيا نمي رود تا فرزندش را ببيند.» حضرت فرمودند: «آيا در اين حديث روايت کرده ايد الاّ القائم» عرض کردند: «بلي»، يا در روايت ديگر دارد: امامي وجود ندارد مگر اين که فرزندي دارد جز امامي که حسين (عليه السلام) براي او از قبر بيرون مي آيد او فرزند ندارد و ...

به هر حال اگر چه همسر و فرزند داشتن آن حضرت محتمل است، اما در بررسي اخبار و احاديث وارده روايت معتبري که موجب اطمينان باشد به چشم نمي خورد، يا در عين حال نه زن و فرزند داشتن و نه زن و فرزند نداشتن هيچ کدام با احکام اسلام منافاتي ندارد چرا که نکات منفي ترک تأهل به جهت برخورداري امام (عليه السلام) از نيروي عصمت متوجه امام (عليه السلام)نمي باشد. در مورد خصوصيات خاص و دقيق همسر و تعداد فرزندان مطلبي خاص در روايات به چشم نمي خورد.