فضايل و کرامات معصومان
در مقاله مورد بحث با فضايل و کرامات اهل بيت (ع) نيز به صورت تحقيرآميز و ناپسند برخورد شده است. (صفحه 21)
در اين مورد به اختصار گوييم مواردي که معجزه يا کرامتي بر اساس نقل معتبر درباره پيامبر (ص) و امام (ع) گزارش شده باشد براي ما قابل قبول است. دليل ضرورت معجزه و کرامت نيز مقبول افتادن دعوت پيغمبر (ص) و امام (ع) براي قشر خاصي از مردم است که جوياي حقيقتند، ولي تا امور ياد شده را مشاهده نکنند قبول دعوت نميکنند. در نتيجه بر اساس قاعده لطف در اين مورد نيز خدا زمينه هدايت شدن و رشد آن گروه خاص را نيز فراهم ميکند تا اتمام حجت کرده باشد. آنچه نويسنده بر شيعه خرده گرفته عيناً در کتابهاي اهل سنت راجع به فضايل و کرامات پيامبر اسلام (ص) ديده ميشود. [1] خوب است وي براي آنها پاسخي بيابد!
درباره علم غيبت ائمه (ع) و جزئيات آن در ابواب مختلف کتاب الحجه کافي (به عنوان مثال) روايات بسياري وارد شده که نميتوان آنها را ناديده گرفت؛ جز اين که استثناءً سند برخي از آنها خدشه داشته باشد. در نتيجه هو کردن اين موضوع آن طور که در مقاله مشاهده ميشود بيارزش است.
پاورقي
[1] از جمله بنگريد به حافظ ابي نعيم اصفهاني، دلائل النبوه دارالنفاس بيروت، 1412ق، تمام کتاب به ويژه ج 2، فصل 23 و 24، ص 322- 399 به ويژه صفحات 361- 367 راجع به بوي خوش عرق بدن پيامبر (ص) و اين که زمين مدفوع ايشان را در خود فرو مي برده است .