ميراث داري انبيا


اَلسَّلامُ عَلي وارِثِ الأنْبِياءِ... وَلَدَيهِ مَوجودٌ آثارُ الأصْفِياءِ... [1] .

سلام بر وارث پيامبران... (کسي که) آثار برگزيدگان فقط در نزد اوست.

امام عصر عليه السلام وارث تمام کمالات انبيا و اوليا و نياکان والا تبار خويش است.

حضرت رضا عليه السلام به ريّان بن صَلتْ در اين باره فرمودند :

«... عصاي موسي و انگشتري حضرت سليمان [2] نزد آن حضرت است». [3] .

زماني که حضرت صاحب الامر ارواحنا فداه ظهور مي فرمايد، ميراث هايي از انبيا و خصوصاً از پيامبر اکرم صلي الله عليه وآله وسلم به همراه دارد ؛ ميراث هايي که با هيچ بهايي نمي توان ارزيابي کرد.

مقصود از ميراث در اين جا، مال و دارايي که شخص از دنيا رفته براي ورثه خود باقي مي گذارد، نيست ؛ بلکه مقصود يادگارهاي ويژه الاهيِ نفيس و پر بهايي است که پيامبران براي اوصياي پس از خود به عنوان ودايع نبوت باقي مي گذارند و از يک وصي به وصيّ بعد منتقل مي گردد.

پس از وفات پيامبر گرامي صلي الله عليه وآله وسلم، اين ودايع، به علاوه ميراثهاي شخص رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم، به وصيّ آن بزرگوار، يعني حضرت علي بن ابي طالب عليه السلام و پس ازايشان، به حضرت امام حسن عليه السلام و به همين ترتيب به امام پس از وي... و سرانجام به خاتم الاوصياء دوازدهمين جانشين يعني حضرت مهدي ارواحنا فداه رسيده است. هم اکنون نيز نزد ايشان موجود است و تا روز ظهور آنها را حفظ خواهند فرمود. اين ميراثها، به عنوان نمادهايي، بيانگر حقانيّت آن حضرت و معرفي آن بزرگوار در زمان ظهور است.

حضرت صادق عليه السلام به يکي از اصحاب خود به نام يعقوب بن شعيب فرمود : «مي خواهي پيراهن قائم عليه السلام را - که با آن قيام مي کند - به تو نشان دهم؟»

عرض کرد : آري.

آن حضرت صندوقچه اي را خواستند. آن را باز کرده پيراهني از کرباس از آن بيرون کشيدند. سر آستين چپ پيراهن، خونين بود.

سپس فرمودند : «اين پيراهن رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم است در روزي که دندان پيامبر را شکستند، بر تن حضرتش بود. حضرت مهدي عليه السلام با همين پيراهن قيام مي کند. [4] .


پاورقي

[1] مفاتيح الجنان، زيارت امام عصر عليه السلام.

[2] حضرت رضا عليه السلام در مورد نقش نگين انگشتر حضرت سليمان مي فرمايد : کانَ نَقْش خاتم سليمان بن داود : «سُبحانَ مَنْ اَلْجَمَ الجِنَّ بِکَلماتِه». بحارالانوار، ج63، ص70، ح13. يعني «منزه است خداوندي که لجام کرد جنّيان را به کلمات خود». از حضرت صادق عليه السلام منقول است که : حق تعالي پادشاهي حضرت سليمان را در انگشترش گذاشته بود، پس هرگاه آن انگشتر را در دست مي کرد جميع جن و انس و شياطين و مرغان هوا و وحشيان صحرا نزد او حاضر مي شدند و او را اطاعت مي کردند... تفسير قمي، ج2، ص236.

[3] منتخب الاثر، ص221، ح2.

[4] غيبت نعماني، باب 13، ح42.