پس از امام حسن و امام حسين امامت در دو برادر نباشد


1- امام ششم فرمود بعد از حسن و حسين (ع) هرگز امامت در دو برادر نباشد امامت از علي بن الحسين بدانسان جاري شد که خدا جل جلاله (در سوره انفال آيه 75) درمايد خويشاوندان يکي بر ديگري سزاوارتر است در کتاب خدا امامت بعد از علي بن الحسين در پشت بپشت است و در اعقاب است.

2- امام ششم فرمود امامت بعد از حسن و حسين در برادرها نباشد، و همانا در اعقاب و اعقاب اعقاب باشد.



[ صفحه 87]



3- امام ششم فرمود خداي عز و جل بعد از حسن و حسين نخواسته است امامت را در دو برادر قرار دهد.

4- امام پنجم در تفسير گفته خداي عز و جل (در سوره زخرف آيه 28) آن را کلمه باقيه در نسل او نهاد - فرمود اين آيه درباره حسين (ع) است که امامت از فرزندي بفرزندي منتقل ميشود و ببرادر يا عم بر نميگردد

5- امام ششم فرمود امامت بعد از حسن و حسين هرگز هرگز در دو برادر نيست همانا در اعقاب است و اعقاب اعقاب

6- امام ششم فرمود چون فاطمه (ع) حسين را زائيد رسول خدا باو خبر داد که امتش بعد از او ويرا خواهند کشت، گفت من حاجتي باو ندارم، فرمود بدرستيکه خداي عز و جل بمن خبر داده است که امامت را در نسل او ميگذارد عرض کرد راضي شدم

7- عيسي بن عبد الله علوي عمري گويد بجعفر بن محمد الصادق عرض کردم اگر پيش آمدي کرد خدا روز مرگت را بمن ننمايد چه کس را امام دانم؟ گويد اشاره بموسي عليه السلام کرد گفتم اگر



[ صفحه 88]



موسي درگذشت چه کس را امام دانم؟ فرمود پسرش را، گفتم اگر پسرش درگذشت و برادر بزرگ و پسر کوچکي بجاي او ماند کدام را امام دانم گفت پسرش را و هميشه چنين است، گفتم اگر جايش را ندانم چه کنم؟ فرمود بگو بار خدايا من ولايت پذير آنم که از حجتهاي تو از فرزندان امام گذشته باقيست، براستي همين براي تو کافي است

8- امام ششم فرمود چون فاطمه (ع) بحسين آبستن شد رسول خدا (ص) باو فرمود بدرستيکه خدايعز و جل پسري بتو بخشيد که نامش حسين است و امتم او را بکشند گفت حاجتي باو ندارم فرمود بدرستکيه خدايعز و جل درباره او بمن وعده اي داده و عرض کرد آن وعده چيست؟ فرمود بمن وعده داده که امامت را بعد از او در نسل او نهد، عرض کرد راضي شدم.

9- هشام بن سالم گويد بصادق جعفر بن محمد (ع) عرض کردم حسن افضل است يا حسين؟ فرمود حسن افضل است از حسين گويد گفتم پس چرا امامت بعد از حسن در نسل او گرديد نه در نسل حسن؟ فرمود خدا در اينجا نخواست جز آنکس روش موسي و هرون را در حسن و حسين مجري کند آيا نبيني که آنها در نبوت شريک بودند چنانچه حسن و حسين در امامت شريک بودند و بدرستيکه خدايعز و جل نبوت را در نسل هرون نهاد و در اولاد موسي قرار نداد و اگرچه موسي افضل از هرون بود،



[ صفحه 89]



عرض کردم دو امام در يکزمان ميباشند؟ فرمود نه مگر يکي از آنها خاموش باشد و پيرو ديگري باشد و ديگر امام گويا بطرف خود باشد و اما آنکه هر دو در يکزمان امام ناطق باشند نميشود. گفتم بعد از حسن و حسين امامت در دو برادر هست؟ فرمودنه امامت در نسل حسين بگردد چنانچه خدا در (سوره زخرف آيه 28) فرموده است و آنرا کلمه باقيه در نفسل او نهاد سپس امامت در اعقاب و اعقاب اعقاب است تا قيامت

10- امام ششم در تفسير گفته خداي عز و جل (در سوره حج آيه 45) بئر بيکار و قصر سخت بنياد فرمود بئر معطله امام صامت است و قصر سخت بنياد امام ناطق است