رفرفه 03


و ايضا در انيس الاعلام استکه در مدح شرع و امه حضرت خاتم الانبياء صلي الله عليه و آله و سلم جناب عيسي عليه السلام در باب بيستم از انجيل متي چنين ميفرمايد (1) سبب دکي دمي ملکوت دشمي لنش مرديت ديلطلي بموريش ددبقو فعلي تکرمه (2) و قطعلي ام فعلي من دي نر بيوم و شد رتلي لکرمه (3) و يلطلي بساعت دطلا و خزيلي خيني دکلي بشوق باطيلي (4) و مري اله زيمون اپ اختون لکرم دمندي ديلي واجب بت يبنوخون (5) و اني زل و يلطلي مدري بساعه داشت و دعتچه و عبدلي و هتخه (6) و اخ بساعه دخد عسر پلطلي و موخچل خيني بکلي باطيلي و مري اله قمودي کليتون لخه کله يوم باطيلي (7) امري اله دنش لا دبقلي الن مري اله زيمون اوپ اختون لکرم و مندي ديلي واجب بت شقلتون (8) اين کتب ديلي دمش مري سرد کرم لناظره قري فعلي و هلون حقي و شري من خاراي و هلقمي (9) و تيلون اني داخ ساعه دخد عسر شقلون دينار دينار (10) و کدتيلون قمي خشبلون دو و دبت شقليوه و شقلون دينار دينار اوپ اني (11) و کدشقلون طور طملون علي مروپلت (12) و امري اني خاراي خد ساعه پلخلون و عبيد لوخ برابر عمن دطعنن يقره ديوم و خمه (13) اين هو جوبلي و مري لخ منه خوري ناحق ليون بعبد بيوخ لوبدينار قطعلوخ عمي (14) شقول ديوخ و سي اين ببعايون دلده خارا يا بين اخ دواپ الوخ (15) نيلل بدستور الي دمندي دبشملي عبد بدي بن عينوخ بشتل سبب دانا طابون (16) هتخ بت هوي خاراي قمي و قمي خاراي بسبب در ابنا قري و خچين کبي المعني (1) زيرا که



[ صفحه 32]



ملکوت آسمان صاحب خانه را ماند که بامدادان بيرون رفت تا بجهه تاکستان خود عمله اجرت نمايد (2) پس با عمله روزي يکدينار قرار داده ايشان را بتاکستان خود فرستاد (3) و قريب بساعه سيم بيرون رفته بعضي ديگر را در بازار بيکار ايستاده ديد (4) ايشان را نيز گفت شما هم بتاکستان شويد و آنچه حق شما است بشما ميدهم پس رفتند (5) باز قريب بساعه ششم و نهم رفته همچنين کرد (6) و قريب بساعه يازدهم رفته چند نفر ديگر بيکار ايستاده يافت ايشان را گفت از بهر چه تمام روز اينجا بيکار ايستاده ايد (7) گفتندش هيچکس ما را اجرت نکرد بديشان فرمود شما نيز بتاکستان برويد و حق خويش را آنجا خواهيد يافت (8) و چونوقت شام رسيد صاحب تاکستان بناظر خود فرمود مزد وران را طلبيده از آخرين گرفته تا اولين مزد ايشان را ادا کن (9) پس اصحاب يازده ساعه آمده هر نفري ديناري يافتند (10) و اولين آمده گمان بردند که بيشتر خواهند يافت ولي ايشان نيز هر نفري ديناري يافتند (11) اما چون گرفتند بصاحب خانه شکايت نموده (12) گفتند که اين آخرين يکساعه کار کردند و ايشان را با ما که محتمل سختي و حرارت روز گرديده ايم مساوي ساخته (13) در جواب يکي از ايشان فرمود ايرفيق بر تو ظلمي نکرده ام مگر بديناري با من قرار ندادي (14) حق خود را گرفته برو ميخواهم بدين آخرين مثل تو دهم (15) آيا مرا جايز نيست که از مال خود آنچه خواهم بکنم مگر چشم تو بد است از آن روز که من نيکو هستم (16) بنابراين اولين آخرين و آخرين اولين خواهند شد زيرا که خوانده شدگان بسيارند و برگزيدگان کم انتهي و در انيس الاعلام است که مصنف اين کتاب بگويد آخرين امه محمد صلي الله عليه و آله و سلم اند که ايشان مقدم خواهند بود در اجر پس ايشان آخرينند که اولين خواهند بود در روز قيامه قال النبي صلي الله عليه و آله و سلم نحن الاخرون السابقون يعني مائيم امه آخر که سبقت خواهيم جست بر جميع امم و قال ايضا ان الجنه حرمت علي الانبياء کلهم حتي ادخلها و حرمت علي الامم حتي تدخلها امتي يعني بدرستيکه جنت حرام است بر تمامي پيغمبران تا من داخل آن نشوم و حرام است بر جميع امم تا امت من داخل آن نشوند وايضا در خبر ديگردر مرض موت پيغمبر جبرئيل از جانب رب جليل نزول اجلال فرمود و عرض کرد يا احمد بهشت حرام است بر همه پيغمبران و امه ايشان تا تو و امه تو داخل نشويد موافق آيه (8) ناظر خود را طلبيده و خواهد فرمود از آخرين مزد ايشان را ادا کن و موافق آيه (16) اولين آخرين و آخرين اولين خواهند شد و فخر الرازي در تفسير انا انزلناه نوشت که روز قيامت شخصي اسرائيلي را مياورند که چهار صد سال عبادت خدا کرده است و شخصي را از امه مرحومه مياورند که چهل سال عبادت نموده است پس ثواب چهل ساله اين اکثر خواهد بود از ثواب چهارصد ساله آن شخص اسرائيلي عرض ميکند خدايا تو عادلي ثواب آن را ا خود زيادتر ميبينم خطاب ميرسد که شما بني اسرائيل از عقوبت دنيا ترسيده مرا عبادت ميکرديد و امه محمد ايمن بودند از عقوبت دنيويه لقوله تعالي و ما کان الله ليعذبهم و انت فيهم پس خلوص ايشان در عبادت اکثر بود لهذا ايشان اکثر ثوابا هستند و ايضا مصنف آنکتاب گويد خدا را بشهادت ميطلبم که همين يک بشارت در اثبات نبوت حضرت خاتم الانبياء و اينکه شرع او مستمراست تا روز قيامه و امه او آخر امم اند از براي اهل انصاف کافي و وافي است و حمدميکنم خدا را که مرا ملهم نمود باين نحو استدلال که احدي از علما را نديدم و بکتاب او برنخوردم که باين آيات استدلال نمايد بر حقانيت اين دين و افضليت اين امت از جميع امم قال الله عز و جل کنم خير امه اخرجت للناس الايه و ايضا بهزار هزار زبان خدا را شکر مينمايم که مرا هدايت کرد و توفيق عنيات فرمود که در سلک اخرامم منسلک گرديده ام و انشاء الله در روز قيامه از اولين خواهم بود بموجب فرمايشات خود عيسي و از درگاه احديت مسئلت مينمايم که همه قسسين و اهل ثثليث را بتوحيد خالص هدايت بفرمايد اللهم تبتني علي الدين القويم و الصراط المستقيم بمحمد و اله الطاهرين برحمتک يا ارحم الراحمين اين ناچيز گويد که محتمل است قويا که مراد از آخرين منتظرين ظهور موفور السرور حضرت بقيه الله باشند با آن ثوابهائيکه از براي اين نيت خداوند متعال از براي ايشان قرار داده که از جمله مثل کسي استکه در رکاب امام زمان جهاد نمايد خصوصا بقرنيه فرمايش عيسي که فرموده خوانده شدگان بسيارند و برگزيدگان کم و مراد از برگزيدگان سيصد و سيزده نفر از اصحاب خاص آن حضرت باشند که در يکشب در مکه معظمه در نزد آن حضرت مجتمع آيند و الله الاعلم.