مسکه 10


ايضا در نجم ثاقب است که موفق بن احمد خوارزمي در مناقب خود روايتکرده از سلمان محمدي که گفت داخلشدم بر رسولخدا صلي الله عليه و اله که ديدم حسين عليه السلام بر زانوي آن جناب بود و او دو چشمانش را مي بوسيد و دهنش را ميبوسيد و ميفرمود تو سيدي پسرسيدي پدر ساداتي تو امامي پسر امامي برادر امامي پدر ائمه تو حجتي پسر حجتي برادر حجتي پدر نه حجتي که از صلب تو اند که نهم ايشان قائم ايشان است و نيز ابن شهر آشوب در مناقب از طريق اهل سنت روايتکرده از عبد الله بن مسعود که گفت شنيدم رسولخدا صلي الله عليه و اله ميفرمود ائمه بعد از من دوازده تن اند نه تن ايشان از صلب حسين که نهم مهدي ايشان است و نيز روايتکرده از عبد الله بن محمد بغوي ازعلي بن جعد از احمد بن وهب بن منصور از ابي قبيصه شريح بن محمد عنبري از نافع ازعبد الله بن عمر که نبي صلي الله عليه و اله فرمود يا علي من نذير امه خويشم و تو هادي ايشاني و حسن قائد ايشان است و حسين سائق ايشان است و علي بن الحسين جامع ايشان است و محمد بن علي عارف ايشان است و جعفر بن محمد کاتب ايشان است و موسي بن جعفر محصي ايشان است و علي بن موسي عبور دهنده و نجات دهنده و دور کننده دشمنان ايشان است و نزديک کننده مومنان از آنها است و محمد بن علي قايد و سايق ايشانست و علي بن محمد عالم ايشان است و حسن بن علي معطي ايشان است و قائم خلف ساقي و شناسنده و شاهد ايشان است ان في ذلک لايات للمتوسمين و نيز شيخ اسعد بن ابراهيم بن حسن بن علي اربلي حنبلي در اربعين خود باسناد خود از محمد نوفلي روايتميکند که گفت خبر داد مرا پدرم و او خادم امام علي بن موسي الرضا عليهما السلام بود از آن جناب گفت خبر داد مرا پدرم کاظم گفت خبر داد مرا پدرم صادق گفت خبر داد مرا پدرم باقر گفت خبر داد مرا پدرم زين العابدين گفت خبر داد مرا پدرم سيد الشهداء گفت خبر داد مرا پدرم سيد الاوصياء فرمود خبر داد مرا برادرم و حبيبم رسولخدا سيد الانبياء صلي الله عليه و عليهم و فرمود يا علي کسيکه خوشنودش ميکند که ملاقات کند خداوند را در حاليکه او اقبال فرموده بر او و راضي است از او پس موالاتکند با تو و ذريه تو تا کسيکه اسم او اسم من است و کنيه او کنيه من است ختم ميشود باو ائمه بعد از تو عليهم الصلوه و السلام مولف گويد ظاهر اينست که در اينخبر اسم هر يک از امامانرا داشته و مولف بجهه اختصار يا خوف تشنيع شيعه حذف کرده و از تامل معلوم ميشود که اينهمانخبر است که ما آنرا در مسکه دهم از عبقريه ششم از اين بساط از اربعين ابي الفوارس نقلکرديم چنانکه در صبيحه سيم از عبقريه دويم از بساط سيم که ملقب بالصبح الاسفر است عله اعتناء ننمودن علماء عامه را باين اخبار که صريح در مذهب اماميه اند و اختيار نمودن مذاهب ديگريرا مثل اشعري و معتزلي بودنرا در اصول و مالکي و شافعي و حنفي و جنفي بودنرا در فروع ذکر نموده ايم بانجا مراجعه شود انتهي ما اردنا نقله و من الله التوفيق و به نستعين.