تنها راه نجات


همان طور که در فصل اول گفته شد، ايمان غير از اسلام است. مسلمان (گوينده شهادتين) از اسلام خويش در دنيا بهره مند مي شود: ارث مي برد، ازدواج مي کند و از حقوق يک مسلمان در جامعه بهره مند است. ولي مومن، يعني آن کس که مطيع ولايت آل محمد صلي الله عليه و آله و سلم است، علاوه بر اينکه در بهره وري از آثار دنيوي اسلام، با مسلمان برابر است، مزيتي که دارد اين است که از آثار معنوي و اخروي ايمان نيز بهره مند است، در حالي که مسلمان غير مومن از آن بهره اي ندارد. و آن عبارت است از: قبول اعمال و نجات اخروي و شفاعت اولياء خدا در عالم آخرت. در حديث شيعه و اهل سنت آمده که عمر بن خطاب از رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم درباره صحت اين روايت پرسيد که: من قال لا اله الا الله محمد رسول الله دخل الجنه. کسي که به توحيد و نبوت معتقد باشد، اهل بهشت است. رسول خدا حديث فوق را تاييد نموده، فرمودند: نعم، اذا تمسک بمحبه هذا و ولايته. آري، بشرط اينکه به محبت علي بن ابي طالب و ولايت او متمسک



[ صفحه 40]



باشد. [1] يعني ولايت آل محمد صلي الله عليه و آله و سلم در دنيا و آخرت به مانند دژ مستحکمي است که انسان را از عذاب الهي حفظ مي کند [2] ، زيرا امام رضا عليه السلام در روايتي از اجداد طاهرينشان از رسول خدا از جبرئيل، از ميکائيل، از اسرافيل، از لوح از قلم نقل نمودند، که خداي تبارک و تعالي فرمود: ولايه علي بن ابي طالب حصني فمن دخل حصني امن من عذابي. ولايت علي بن ابي طالب سنگر من است، هر کس که در اين سنگر وارد شود از عذاب الهي ايمن است. [3] رمز اين سخن اين است که در مراحل مختلف از عالم آخرت، قبل از هر گونه محاسبه و پرسشي، از امر ولايت و اعتقاد به امامت ائمه هدي عليهما السلام مي پرسند، و آن کس که پاسخگو نباشد نجات نخواهد يافت. ابن حجر عسقلاني - دانشمند بزرگ اهل سنت - از يونس بن خباب نقل مي کند که پس از توضيح درباره چگونگي عذاب قبر، گفت: در اينجا مطلبي است که ناصبي ها (دشمنان اهل بيت) آن را پنهان داشته اند! گفتم: آن مطلب چيست؟ گفت: انه ليسئل في قبره من وليک، فان قال علي نجي.



[ صفحه 41]



در عالم قبر درباره امامت مي پرسند، اگر فرد بگويد: امامم علي است نجات پيدا مي کند. [4] در قيامت نيز آن گاه که نامه اعمال را منتشر کنند، عنوان نامه عمل هر کس، موضع او در قبال امر ولايت است. [5] و عبور از پل صراط نيز نيازمند اعتقاد به ولايت بوده، منکر ولايت در جهنم سقوط نموده، پيرو اهل بيت امکان عبور دارد [6] که امام صادق به نقل از رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم در روايتي که سني و شيعه نقل کرده اند فرمودند: اثبتکم قدما علي الصراط اشدکم حبا لاهل بيتي. کسي از شما بر پل صراط ثابت قدم تر است که محبت بيشتري به اهل بيت من دارد. [7] در زيارت جامعه نيز مي خوانيم: بکم يسلک الي الرضوان و علي من جحد ولايتکم غضب الرحمان با ولايت شما است که افراد به بهشت مي روند و بر منکرين ولايت شما، خشم خدا خواهد بود. مفسر بزرگ اهل سنت، آلوسي در ذيل آيه: وقفوهم انهم مسئولون، [8] .



[ صفحه 42]



ايشان را از حرکت بازدار، آنها بايد مورد رسيدگي قرار گيرند، درباره موضوع پرسش، اقوالي نقل کرده، آن گاه گويد: و اولي هذه الاقوال ان السئوال عن العقائد و الاعمال و راس ذلک لا اله الا الله و من اجله ولايه علي کرم الله وجهه. بالاترين اقوال اينکه: سئوال از عقائد و اعمال است و در راس همه عقائد توحيد، و برترين اين اعتقادات ولايت علي عليه السلام است. [9] به امام باقر عليه السلام خبر رسيد که عکرمه، غلام ابن عباس، که مردي خبيث و دشمن اهل بيت بود، در حال مردن است. فرمودند: اگر قبل از مرگ به او برسم به او مطلبي مي آموزم که به آتش جهنم دچار نشود. اصحاب عرض کردند: (او که مرد) پس آن مطلب را به ما بياموزيد! فرمودند: و الله ما هذا الا الامر الذي انتم عليه. به خدا قسم اين مطلب جز همين اعتقاد به ولايت که شما بر آن هستيد نمي باشد. [10] لذا است که بزرگترين محدث اهل سنت - بخاري - از قول رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم نقل کرده است که درباره قيامت فرمودند: ليردن علي حوضي اقوام فيختلجون فاقول: اصحابي، فيقال: انک لا تدري ما احدثوا بعدک، فيختلجون. [11] گروههائي از امت اسلام در قيامت در کنار حوض کوثر بر من وارد شده، ملائکه مانع آمدن آنها مي شوند، من مي گويم: خدايا



[ صفحه 43]



اصحابم (از رسيدن به من مانع شده اند)، پاسخ گفته مي شود: تو نمي داني پس از مرگ تو آنها چه کرده اند، پس مانع آمدن آنها و نجات آنها مي گردند. يعني اگر فرد، از اصحاب پيامبر نيز باشد و به راه پيامبر جان فشاني کرده باشد، اگر پيرو ولايت نباشد نجات نخواهد يافت. پس رمز نجات اهل بهشت، ولايت اهل بيت و سر شقاوت اهل جهنم، انکار ولايت اهل بيت است، که امام صادق عليه السلام در ذيل آيه شريفه: فيومئذ لا يسئل عن ذنبه انس و لا جان. [12] در روز قيامت، از گناهان (برخي) انسانها و جن ها پرسش نخواهد شد (مورد شفاعت قرار مي گيرند). فرمودند: و الله لا يري منکم في النار اثنان، لا و الله، و لا واحد. به خدا قسم از شما شيعيان [13] در جهنم دو نفر حتي يک نفر هم ديده نمي شود. [14] و نيز فرمودند: اما و الله ما هلک من کان قبلکم و ما هلک من هلک حتي يقوم قائمنا الا في ترک ولايتنا و جحود حقنا.



[ صفحه 44]



به خدا قسم علت هلاکت اقوام قبل از شما و اقوام بعد، تا زمان ظهور حضرت مهدي عليه السلام، چيزي جز ترک ولايت ما و انکار حق امامت و خلافت ما نيست. [15] بنابر اين، راه نجات ما که در عصر غيبت حضرت مهدي عليه السلام قرار گرفته ايم، نيز چيزي جز پناه بردن به ولايت و محبت و انتظار ظهور حضرت ولي عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف نيست. از اين روست که در زيارت آن حضرت، خطاب به آن بزرگوار عرض مي کنيم: اشهد ان بولايتک تقبل الاعمال و تزکي الافعال و تضاعف الحسنات و تمحي السيئات، فمن جاء بولايتک و اعترف بامامتک، قبلت اعماله و صدقت اقواله و تضاعفت حسناته و محيت سيئاته، و من عدل عن ولايتک و جهل معرفتک و استبدل بک غيرک کبه الله علي منخره في النار و لم يقبل له عملا و لم يقم له يوم القيامه وزنا گواهي مي دهم که به ولايت تو (اي امام زمان)، (خدا) اعمال را پذيرفته، افعال را پاکيزه کرده، حسنات را دو برابر نموده، گناهان را پاک مي کند. پس کسي که معتقد به ولايت تو باشد و به امامت تو اعتراف کند، اعمالش پذيرفته شده، گفتارهايش تصديق شده، حسناتش دو برابر و گناهانش محو خواهد شد و آن کس که از ولايت تو سر باز زند و معرفت تو را جاهل باشد و به جاي تو ديگري را به امامت بپذيرد، خداوند او را به صورت در آتش پرتاب مي کند و عمل او را نمي پذيرد، براي سنجش اعمال او ميزاني اقامه نمي کند.



[ صفحه 45]




پاورقي

[1] امالي شيخ طوسي 288:1 - صحيح مسلم جلد 1 باب من لقي الله تعالي بالايمان.

[2] روايات اين باب بسيار فراوان است، بعنوان نمونه مرحوم علامه مجلسي در کتاب ارجمند بحار الانوار جلد 68 باب 18 باب الصفح عن الشيعه، 97 روايت در اين زمينه نقل نموده است.

[3] عيون اخبار الرضا عليه السلام 136:2.

[4] تهذيب التهذيب - ابن حجر 439:11.

[5] اين مطلب در روايات سني و شيعه آمده است، بعنوان نمونه: رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: عنوان صحيفه المومن حب علي بن ابي طالب. تاريخ بغداد - خطيب بغدادي جلد 410:4.

[6] مضمون حديثي از رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم در کتب اهل سنت و شيعه بعنوان مثال: المناقب ابن مغازلي شافعي:242 ح 289.

[7] فضائل الشيعه - شيخ صدوق: 5.

[8] سوره صافات: 24.

[9] تفسير روح البيان 74:23.

[10] محاسن:149 و 639 - بحار 119:68 ح 48.

[11] تيسير الوصول، ابن ربيع 168:3.

[12] سوره الرحمن: 39.

[13] ناگفته نماند نجات پيروان اهل بيت از عذاب الهي، به معناي انکار مواعيد الهي در عذاب گناهکاران نيست، بلکه پس از اينکه گناه شيعه را به بلاياي دنيا يا سختي مرگ و عذاب قبر و ديگر عرصات عالم آخرت پاک کردند، به شفاعت اهل بيت نجات مي يابد رجوع کنيد به فصل 14 همين نوشتار.

[14] بحار 144:68 ح 91.

[15] کافي 426:1 ح 74.