عمل دوّم



شيخ ابراهيم كفعمي در «جنّة الواقية» فرموده است كه: «در بعضي از كتابهاي اصحاب خود ديدم كه هر كس ديدن يكي از انبياء و ائمّه (ع) يا ساير مردم يا فرزندان خود را در خواب اراده كند پس سوره «والشّمس» و «انّا انزلناه» و «قل يا ايّها الكافرون» و «قل هواللّه احد» و «قل اعوذ بربّ الفلق» و «قل اعوذ بربّ النّاس» را بخواند. سپس صد مرتبه «قل هواللّه احد» را بخواند و بر پيغمبر(ص) صلوات بفرستد و بر پهلوي راست بخوابد حتماً آنكس را كه قصد كرده خواهد ديد و هر صحبتي كه بخواهد با آنها خواهد كرد، انشاء اللّه تعالي .

در نسخه ديگري هم همين مطلب را ديدم به جز آنكه گفته است انسان بايد اين اعمال را هفت شب انجام بدهد البتّه بعد از خواندن دعايي كه اوّلش اين است: «اللّهم انت الحيّ الّذي...»

اين دعا را سيّد بن طاووس در كتاب «فلاح السّائل» از بعضي از ائمّه(ع) بدينصورت نقل كرده است: «هر گاه اراده كردي كه ميّت خود را ببيني پس با طهارت و بر طرف راست خود بخواب و مشغول گفتن تسبيح فاطمه زهرا (س) بشو و سپس بگو: «اللّهم انت الحيّ ...»

شيخ طوسي در «مصباح» خود فرموده است: «كسي كه مي خواهد مرده اي را در خواب خود ببيند در وقت خواب بگويد:

«اَللَّهُمَّ اَنْتَ الْحَيّ ْ اَلَّذي لا يوُصَف وَ الْايمانُ يُعْرَفُ مِنْه مِنْكَ بَدَأَتِ الْاَشْياءْ وَ اِلَيْكَ تَعوُدُ فَما اَقْبَلَ مِنْها كُنْتَ مَلْجَأَهُ وَ مَنْجاهُ وَ ما اَدْبَرَ مِنْها لَمْ يَكُنْ لَهُ مَلْجَأٌ وَ لا مَنْجا مِنْكَ اِلاَّ اِلَيْكَ فَاَسْئَلُكَ بِلَا اِلَهَ اِلاَّ اَنْتْ وَ اَسْئَلُكَ بِبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ وَ بِحَقِّ حَبيبِكَ مُحَمَّدٍ (ص) سَيِّدِالنَّبِيّينَ وَ بِحَقِّ عَلِيٍّ خَيْرِ الْوَصِيّين وَ بِحَقِّ فاطِمَةَ سَيِّدَةِ نِساءِ الْعالَمين وَ بِحَقِّ الْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ الَّذينَ جَعَلْتَهُما سَيِّدَي شَبابِ اَهْلِ الْجَنَّةِ اَجْمَعينَ اَنْ تُصَلِّيَ عَلي مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اَهْلَ بَيْتِهِ وَ اَنْ تُرِيَني مَيِّتي في الْحالِ الَّتي هُوَ فيها.»

( - بحارالانوار ج 53 ص 329 )

يعني: «پروردگارا! تو زنده اي هستي كه توصيف نمي شوي، و ايمان از او شناخته مي شود، اشياء از تو شروع شد (منشاء و خالق اشياء تو بودي) و بازگشت آنها بسوي توست، هر آنچه كه روي بياورد پناه و محلّ نجاتش تو هستي و هر آنچه از آنها پشت كند پناهگاهي ندارد و هيچ نجاتي نيست جز بسوي تو آمدن؛ پس من از تو مي خواهم به حقّ لا اله الاّ انت و از تو مي خواهم به بسم اللّه الرّحمن الرّحيم و به حقّ حبيبت محمّد (ص) آقاي پيامبران و به حقّ علي (ع) بهترينِ جانشينان و به حقّ فاطمه (س) سرور زنان جهانيان و به حقّ حسن و حسين (ع) همانهائي كه آنها را آقايان تمام جوانان اهل بهشت قرار دادي از تو مي خواهم كه درود فرستي بر محمّد و آل محمّد و اهل بيت او و اينكه مرده مرا در همان حالي كه هست به من نشان دهي.»

پس بدرستي كه او را خواهد ديد انشاء اللّه تعالي .

و بنابر روايت اوّل كه اين دعا را مي شود حتّي براي انبياء و ائمّه(ع)، چه زنده و چه مرده خواند.

كسي كه اين دعا را مي خواند بايد آخر آن را به آن چه مناسب مقام امام زنده و پيغمبر زنده است تبديل كند، حتّي ظاهر آن است كه اگر براي نبيّ يا امام زنده يا از دنيا رفته بخواند بايد آخرش را تغيير بدهد.

مؤيّد اين مطلب آن است كه در كتاب «تسهيل الدّواء» بعد از ذكر دعاي مذكور آمده كه بعضي از بزرگان ما گفته اند: هر كس اراده كرده كه يكي از انبياء يا ائمّه هُدي (ع) را در خواب ببيند پس دعاي مذكور را بخواند تا آن جا كه «ان تصلّي علي محمّد و آل محمّد»، آن گاه بگويد: «ان تريني فلاناً» يعني نام آن كسي را كه مي خواهد ببرد و بعد از آن سوره «والشّمس»، «واللّيل» و «قدر» و «جحد» و «اخلاص» و «معوذتين» و صد مرتبه سوره «توحيد» را بخواند پس هر كسي را كه خواسته است خواهد ديد و هر سؤالي را كه بخواهد از او خواهد نمود و او نيز جواب خواهد داد. انشاء اللّه.