هنگام ظهور کي خواهد بود؟



حکمت خدا، اقتضا نموده است که هنگام ظهور حضرت مهدي عليه السلام در ميان مردم، نامعلوم و از آنان پوشيده باشد، به همين جهت
مردم نمي دانند که آن حضرت بطور دقيق چه وقتي ظهور خواهد کرد.

با وجود روايات بسياري که از پيامبر گرانقدر و امامان نور عليهم السلام پيرامون ابعاد گوناگون حيات امام عصر عليه
السلام رسيده است، با اين وصف به هنگامه ي ظهور آن حضرت بطور مشخص در هيچ روايتي تصريح نشده بلکه بعکس، رواياتي از پيامبر و
امامان معصوم عليهم السلام وارده شده است که در آنها بشدت از کساني که که از هنگام ظهور خبر دهند انتقاد گشته و آنان را
تکذيب نموده اند. و نيز روشن ساخته اند که هيچ يک از پيشوايان معصوم عليهم السلام در اين مورد سخني نگفته و براي ظهور، زماني
مشخص نفرموده است.

براي نمونه:

1- از پيامبر گرامي صلي الله عليه و اله و سلم آورده اند که در مورد غيبت حضرت مهدي عليه السلام و مسايل مربوط به آن
فرمود:

«و يکذب فيها الوقاتون.» [1] .

يعني: کساني که براي ظهور وقت تعيين مي کنند، دروغ مي گويند.





2- «فضيل» از امام باقر عليه السلام پرسيد:

«هل لهذا الأمر وقت؟»

يعني: آيا هنگامه ي ظهور معلوم است؟

فقال عليه السلام: «کذب الوقاتون، کذب الوقاتون، کذب الوقاتون؟» [2] .

آن حضرت، در پاسخ او سه بار فرمود: «کساني که براي ظهور، وقت تعيين مي کنند، دروغ مي گويند.»

آري! وقت تعيين کنندگان براي ظهور، دروغ بافانند.

3- از امام صادق عليه السلام آورده اند که فرمود:

«کذب الموقتون، ما وقتنا فيما مضي و لا نوقت فيما يستقبل.» [3] .

يعني: کساني که براي ظهور وقت تعيين مي کنند دروغ مي بافند، ما خاندان رسالت، نه در گذشته براي آن وقت مشخصي اعلان
کرديم و نه در آينده چنين خواهيم کرد.

4- و نيز از آن گرامي آورده اند که فرمود:

«... کذب الوقاتون و هلک المستعجلون و نجا المسلمون.» [4] .

يعني: وقت تعيين کنندگان براي ظهور حضرت مهدي عليه السلام دروغ مي گويند و شتاب کنندگان در آن به هلاکت مي رسند و تنها
تسليم شوندگان به امر خدا، نجات مي يابند.

روشن است که منظور از عدم تعيين وقت در اينجا، همان مشخص و معلوم





ساختن سال ظهور آن گرامي، بطور دقيق است، چرا که انبوه روايات رسيده از اهل بيت عليهم السلام که نشانه هاي قطعي ظهور را
بيان مي کند، همگي بيانگر آن است که با پيدايش اين نشانه ها ظهور امام عصر عليه السلام نزديک مي گردد و در حقيقت نشانه هاي
قطعي ظهور يا هنگامه ي آن به هم نزديک هستند.



[1] کفايةالاثر، صث 463، اکمال الدين، ج 2، ص 378، بحارالانوار، ج 51، ص 151 و معجم احاديث
الامام المهدي عليه السلام ج 4، ص 186.

[2] غيبت شيخ طوسي، ص 262، و کافي ج 1، ص 368، بحارالانوار، ج 53، ص 103 و معجم احاديث الامام
المهدي عليه السلام، ج 3، ص 260.

[3] غيبت شيخ طوسي، ص 262، بحارالانوار، ج 52، ص 103 و معجم احاديث الامام المهدي عليه
السلام، ج 3، ص 377.

[4] غيبت شيخ طوسي، ص 262 و کافي، ج 1، ص 368، بحارالانوار، ج 52، ص 103 و معجم احاديث الامام
المهدي عليه السلام، ج 3، ص 379.