بازگشت

كساني كه در غيبت صغري موفق به زيارت حضرت مهدي (ع) شده اند


1323 - غيبة الطوسي : ص 164 ( وروى ) محمد بن يعقوب رفعه عن الزهري ( قال ) : طلبت هذا الامر طلبا شاقا حتى ذهب لي فيه مال صالح ، فوقعت إلى العمري وخدمته ولزمته وسألته بعد ذلك عن صاحب الزمان ، فقال لي : ليس إلى ذلك وصول ، فخضعت فقال لي : بكر بالغداة فوافيت فاستقبلني ومعه شاب من أحسن الناس وجها وأطيبهم رائحة ، بهيئة التجار وفي كمه شئ كهيئة التجار ، فلما نظرت إليه دنوت من العمري فأومأ إلي فعدلت إليه وسألته فأجابني عن كل ما أردت ، ثم مر ليدخل الدار ، وكانت من الدور التي لا يكترث لها ، فقال العمري إن أردت أن تسأل سل فإنك لا تراه بعد ذا ، فذهبت لأسأل فلم يسمع ودخل الدار وما كلمني بأكثر من أن قال : ملعون ملعون ، من أخر العشاء إلى أن تشتبك النجوم ، ملعون ملعون من أخر الغداة إلى أن تقضي النجوم ، ودخل الدار "

***

* حديث شماره : 1323 *
* محمد بن يعقوب مرفوعا از زهرى نقل كرده كه گفت : در پى اين أمر [ ديدار حضرت صاحب ( ع ) ] دشواريهاى زيادى را متحمل شدم تا آنجا اموال زيادى را كه بر اين كار از دست دادم ، [ از اين رو ] نامه اى به عمرى [ محمد بن عثمان ] نوشتم ، وخدمتگزارى او را كرده وملازم او بودم ، وپس از آن از او در بارهء صاحب الزمان ( ع ) ، سئوال كردم ، به من گفت : امكان چنين چيزى وجود ندارد خاضعانه از او درخواست كردم به من گفت : صبح زود بيا ، من به عهد خود وفا كردم ، او به استقبال من آمد وجوانى خوش سيما وخوشبو شبيه بازرگانان بود ودر آستين او چيزى شبيه بازرگانان وجود داشت ، هنگاميكه باو نگرستم ، به عمرى نزديك شدم ، واو به من اشاره كرد ، من روبروى حضرت قرار گرفته وسئوالات خود را از او پرسيدم واو هر چه را كه خواستم پاسخ داد وسپس رفت تا داخل خانه شود ، [ آن خانه ] از خانه هاى بود كه بدان توجهى نمىشد ، عمرى به من گفت : اگر مى خواهى چيزى از آن حضرت بپرس ، زيرا بعد از اين او را نخواهى ديد ، من رفتم تا از او سئوال كنم ، حضرت گوش نداد وداخل خانه شد تنها سخن كه با من گفت اين بود كه فرمود : ملعون است كسى كه نماز عشاء را آنقدر تأخير بيندازد تا ستاره ها نمايان شود ، ملعون است كه كسى نماز صبح را آنقدر به تأخير اندازد تا ستاره ها محو شوند ، وداخل خانه شد .

***

1323 - المصادر :
* : الاحتجاج : ج 2 ص 479 - كما في غيبة الطوسي بتفاوت يسير ، عن محمد بن يعقوب رفعه عن الزهري ، وفيه " . . شافيا بدل شاقا " .
* : منتخب الأنوار المضيئة : ص 142 ف 10 - كما في غيبة الطوسي بتفاوت يسير ، عن أحمد بن محمد بن الأيادي ، يرفعه إلى الزهراني ، وفيه " . . يعني رؤية القائم عليه السلام . . ليس إلى ذلك سبيل " .
* : وسائل الشيعة : ج 3 ص 147 ب 21 ح 7 - عن الاحتجاج .
* : تبصرة الولي : ص 781 ح 53 - عن غيبة الطوسي .
* : البحار : ج 52 ص 15 ب 18 ح 13 - عن الاحتجاج ، وغيبة الطوسي .