بازگشت

هلاكت ومرگ زمين به كفر وكافرين وحيات وزنده شدن آن به بركت حضرت قائم (ع)


1877 - ( ابن عباس ) " إعلموا أن الله يحيي الأرض بعد موتها : يعني يصلح الأرض بقائم آل محمد من بعد موتها ، يعني من بعد جور أهل مملكتها . قد بينا لكم الآيات : بقائم آل محمد ، لعلكم تعقلون "

***

* حديث شماره : 1876 *
* أحمد بن حسن ميثمى ، از مردى ، از ياران امام صادق از آن حضرت روايت كرده است كه فرمود : اين آيه در سوره حديد نازل شده است ( ولا يكونوا كالذين اوتوا الكتاب من قبل فطال عليهم الأمد فقست قلوبهم وكثير منهم فاسقون ) آنها مانند كسانى كه قبلا كتاب داده شدند نيستند ، روزگار بر آنها دراز شد و دلهاى آنها سخت شد وبسيارى از آنها فاسقند ) اين آيه دربارهء اهل زمان غيبت است ، سپس خداوند فرمود : ( إن الله يحيى الأرض بعد موتها قد بينا لكم الآيات لعلكم تعقلون ) ( بدانيد كه خدا زمين را بعد از مردنش زنده كرد ، همانا نشانه ها را براى شما بيان كرديم ، شايد شما بر سر عقل آئيد ) وفرمود : همانا روزگار ( أمد ) ، روزگار غيبت است ، اى امت محمد يا اى گروه شيعه ، خداى عزوجل اراده كرده كه شما مانند كسانيكه از قبل كتاب داده شدند ، نباشيد چه اينكه روزگار بر آنها دراز شد . تأويل اين آيه مربوط به أهل زمان غيبت وروزهاى آن است نه غير آنها از مردم ديگر زمانها ، خداوند متعال شيعه را از شك كردن در حجت خدا نهى كرده است ، ويا اينكه گمان كنند خدا در يك چشم بهم زدن زمينش را از حجت تهى مىكند ( همانگونه كه أمير المؤمنين عليه السلام در نامه اش به كميل بن زياد فرموده است : آرى ، زمين از حجت خدا خالى نيست ، يا ظاهر ومعلوم است يا از ترس مخفى است ، واين بدان جهت است كه دلائل ونشانه هاى خدا از بين نرود ) وخداوند آنها را بر حذر داشته است از اينكه شك وترديد به خود راه دهند ، پس روزگار برآنها طولانى شود ودلهاى آنها سخت گردد . پس از آن حضرت فرمود : آيا نشنيده اى گفتهء خداوند متعال را در آيه بعد از اين آيه : ( اعلموا أن الله يحيى الأرض بعد موتها قد بيناكم الآيات لعلكم تعقلون ) ( بدانيد كه خدا زمين را بعد از مردنش زنده مىكند ، همانا نشانه ها را براى شما ، بيان كرديم شايد بر سر عقل آئيد - يعنى خدا زمين را بوسيلهء عدل قائم [ عليه السلام ] در زمان ظهورش ، بعد از آنكه زمين به دست پيشوايان ضلالت مىميرد ، زنده مىگرداند .

***

1877 - المصادر :
* : غيبة الطوسي : ص 109 - 110 - روى إبراهيم بن سلمة ، عن أحمد بن مالك الفزاري ، عن حيدر بن محمد الفزاري ، عن عباد بن يعقوب ، عن نصر بن مزاحم ، عن محمد بن مروان الكلبي ، عن أبي صالح ، عن ابن عباس في قوله : -
* : الأنوار المضيئة : على ما في البحار .
* : منتخب الأنوار المضيئة : ص 18 ف 2 - بالطريق المذكور ( محمد بن أحمد الأيادي رحمه الله ) يرفعه إلى ابن عباس ، كما في غيبة الطوسي ، بتفاوت يسير ، وفيه " بالحجة من آل محمد " .
* : إثبات الهداة : ج 3 ص 501 ب 32 ، ف 12 ح 287 - عن غيبة الطوسي بتفاوت يسير .
وفي ص 581 ب 32 ف 59 ح 762 - عن البحار .
* المحجة : ص 221 - عن غيبة الطوسي .
* : البحار : ج 51 ص 53 ب 5 ح 32 - عن غيبة الطوسي .
وفي : ص 63 ح 65 - عن الأنوار المضيئة .
* : منتخب الأثر : ص 248 ب 2 ف 25 ح 5 - عن البحار