بازگشت

مشخصات کتاب
    :نام کتاب   حکومت اسلامي در عصر انتظار  
    :نويسنده   مزيناني، محمد صادق  
    :موضوع   اخلاق - معارف مهدوي - علوم سياسي - حکومت - حکومت اسلامي  
    :زبان اصلي    

شرح موضوعات کتاب
     بررسي نظرات 2 گروه موافق و مخالف تشکيل حکومت  
     اسلامي توسط فقهاي جامع الشرايط عادل  
     در زمان غيبت کبرا و رد آراء گروه دوم است. نويسنده  
     که سخت طرفدار تشکيل حکومت در  
     زمان غيبت امام عصر (ع) است، دلايل مخالفين اين  
     حکومت را 3 عامل مي داند: 1. برداشت  
     نادرست از رواياتي که گسترش ظلم و فساد را از  
     نشانه هاي ظهور امام معرفي مي کند؛ 2.  
     استناد به رواياتي که از هر گونه قيام و نهضتي در  
     زمان غيبت، نهي و امر به سکوت و  
     صبر بر بلاها نموده است؛ 3. تفسير نادرست از امامت  
     و رهبري و تصور اين که تشکيل  
     حکومت، دخالت در قلمرو کار معصوم (ع) است. وي  
     روايات اول را به طبيعت جهان و عدم  
     گسترش ظلم و فساد توسط مؤلفين و انجام امر به معروف  
     و نهي از منکر، طبق صريح قرآن  
     توجيه کرده است؛ دليل دوم مخالفين را به قيام اشخاص  
     باطل گرا که براي دولت خود دعوت  
     مي کنند تأويل و در مقابل، رواياتي که قيام مؤمنين  
     (همانند قيام زيد) را تأئيد  
     نموده اند، به عنوان شاهد آورده است. درباره دليل  
     سوم مخالفين نيز ابراز داشته که  
     وجود خطا و اشتباه در زمام داران مؤمن غير معصوم،  
     دليل بر عدم پيروي آنها نيست و  
     نيز به رواياتي که در آنها مؤمنين لايق و شايسته حق  
     رهبري معرفي شده اند، استشهاد  
     جسته است.  
     بررسي نظرات 2 گروه موافق و مخالف تشکيل حکومت  
     اسلامي توسط فقهاي جامع الشرايط عادل  
     در زمان غيبت کبرا و رد آراء گروه دوم است. نويسنده  
     که سخت طرفدار تشکيل حکومت در  
     زمان غيبت امام عصر (ع) است، دلايل مخالفين اين  
     حکومت را 3 عامل مي داند: 1. برداشت  
     نادرست از رواياتي که گسترش ظلم و فساد را از  
     نشانه هاي ظهور امام معرفي مي کند؛ 2.  
     استناد به رواياتي که از هر گونه قيام و نهضتي در  
     زمان غيبت، نهي و امر به سکوت و  
     صبر بر بلاها نموده است؛ 3. تفسير نادرست از امامت  
     و رهبري و تصور اين که تشکيل  
     حکومت، دخالت در قلمرو کار معصوم (ع) است. وي  
     روايات اول را به طبيعت جهان و عدم  
     گسترش ظلم و فساد توسط مؤلفين و انجام امر به معروف  
     و نهي از منکر، طبق صريح قرآن  
     توجيه کرده است؛ دليل دوم مخالفين را به قيام اشخاص  
     باطل گرا که براي دولت خود دعوت  
     مي کنند تأويل و در مقابل، رواياتي که قيام مؤمنين  
     (همانند قيام زيد) را تأئيد  
     نموده اند، به عنوان شاهد آورده است. درباره دليل  
     سوم مخالفين نيز ابراز داشته که  
     وجود خطا و اشتباه در زمام داران مؤمن غير معصوم،  
     دليل بر عدم پيروي آنها نيست و  
     نيز به رواياتي که در آنها مؤمنين لايق و شايسته حق  
     رهبري معرفي شده اند، استشهاد  
     جسته است.