|
|
|
نقد و بررسي عقايد فرقه بهاييت است. به نظر |
|
|
|
نويسنده، بهاييت فرقه اي منحرف و گمراه |
|
|
|
است که براي ايجاد تفرقه و انشقاق در ميان مسلمين |
|
|
|
ظهور کرده است. وي مي گويد: |
|
|
|
بهاييت معتقدند خداوند وجودي مطلق و داراي صفات و |
|
|
|
اسما، آن گونه که در اديان توحيدي |
|
|
|
آمده است، نيست نيز آ ن ها حضرت رسول (ص) را خاتم |
|
|
|
الانبيا مي دانند، نه خاتم الرسل |
|
|
|
و با يک سري مقدمات ظني، استدلال مي کنند که قيام و |
|
|
|
ارسال تمام اديان و انبيا، |
|
|
|
مقدمه ظهور بهاء الله بوده است. نويسنده منشأ عقايد |
|
|
|
بهاييان را در مذهب شيعه |
|
|
|
جست وجو کرده و عقايد ديدگاه هاي شيخ احمد احسايي و |
|
|
|
کاظم رشتي را منبع اصلي دين |
|
|
|
بهاييت مي داند. وي به تفصيل، عقايد و کتب و ابعاد |
|
|
|
سياسي حرکت بهاييت را تحليل و |
|
|
|
نقد کرده است. |
|
|
|
نقد و بررسي عقايد فرقه بهاييت است. به نظر |
|
|
|
نويسنده، بهاييت فرقه اي منحرف و گمراه |
|
|
|
است که براي ايجاد تفرقه و انشقاق در ميان مسلمين |
|
|
|
ظهور کرده است. وي مي گويد: |
|
|
|
بهاييت معتقدند خداوند وجودي مطلق و داراي صفات و |
|
|
|
اسما، آن گونه که در اديان توحيدي |
|
|
|
آمده است، نيست نيز آ ن ها حضرت رسول (ص) را خاتم |
|
|
|
الانبيا مي دانند، نه خاتم الرسل |
|
|
|
و با يک سري مقدمات ظني، استدلال مي کنند که قيام و |
|
|
|
ارسال تمام اديان و انبيا، |
|
|
|
مقدمه ظهور بهاء الله بوده است. نويسنده منشأ عقايد |
|
|
|
بهاييان را در مذهب شيعه |
|
|
|
جست وجو کرده و عقايد ديدگاه هاي شيخ احمد احسايي و |
|
|
|
کاظم رشتي را منبع اصلي دين |
|
|
|
بهاييت مي داند. وي به تفصيل، عقايد و کتب و ابعاد |
|
|
|
سياسي حرکت بهاييت را تحليل و |
|
|
|
نقد کرده است. |
|