بازگشت

گروه: دعا و زيارات
 
 
مرکز پاسخگو:موسسه در راه حق
موضوع اصلي:امام زمان (ع)
موضوع فرعي:غيبت
سؤال:منتظران حضرت مهدي ( عليه السلام ) چه كساني هستند ؟
جواب:

منتظران حضرت مهدي ( عليه السلام ) در اين انتظار عظيم و شكوهمند توجّه به ابعاد عقيدتي و ابعاد عملي دارند كه در اينجا به بيان آنها اشاره مي كنيم .
ابعاد عقيدتي
1 . بُعد توحيد
انسان منتظر همواره چشم به راه فرجي است كه به قدرت مطلقه الهي تحقق خواهد يافت .
منتظران بايد هميشه متوجّه درگاه كبرياي الهي باشند و روي دل به سوي خدا كنند و از پيشگاه لايزال طلب گشايش و فرج نمايند . « افضل اعمال امتي انتظار الفرج من اللَّه ؛ بهترين اعمال امّت من انتظار فرج است از نزد خداي عزيز و جليل » .
{P - بحارالانوار ، ج 52 - 128 . P}
2 . بُعد نبوّت
مهدي ( عليه السلام ) از اهل بيت پيامبر ( ص ) است ، او دوازدهمين وصي و جانشين پيامبر ( ص ) است آنگاه كه ظاهر گردد پرچم پيامبر اسلام ( ص ) را در دست گيرد و به سنّت پيامبر ( ص ) عمل كند ، و شخص منتظر خود را مسئول عمل به سنّت پيامبر اسلام ( ص ) از طريق اهل بيت ( عليهم السلام ) مي داند . و در حاكميّت سنّت رسول ( ص ) تلاش مي كند .
امام صادق ( عليه السلام ) مي فرمايد : هر كسي از شما در حال انتظار ظهور حاكميّت دين خدا درگذرد مانند كسي است كه خدمت قائم باشد و در خيمه او . . . نه بلكه مانند كسي است كه در ركاب قائم بجنگد نه به خدا سوگند بلكه مانند كسي كه در ركاب پيامبر ( ص ) شهيد شده باشد .
{P - بحارالانوار ، ج 52 - 126 . P}
3 . بُعد قرآن
امر مهم ديگري كه هر منتظري بايد متوجّه آن باشد كتاب خدا قرآن كريم است مهدي ( عليه السلام ) زنده كننده همه احكام قرآن است . و منتظران در احياء احكام قرآن و علوم قرآني در ابعاد مختلف تلاش مي كنند . و خود عمل كننده به آن هستند .
4 . بُعد امامت
همچنين در احاديث و تعاليم ائمه طاهرين ( عليهم السلام ) تأكيد شده است بر اين كه در عصر غيبت راه امامان را بپيمائيد و از تعاليم و احكام آن پيروي كنيد و از قرار گرفتن در خط مخالفان تبرا و بيزاري جوييد و اصل تولي و تبري را در شئون زندگي حاكم كنيد تا از منتظران واقعي باشيد .
5 . بُعد عدل
انتظار يعني چشم به راه امامي داشتن كه تصميم دارد جهان را از عدل و داد مملو سازد . پس از آن كه ظلم و جور همه امور را فرا گرفته است . و شخصي كه در انتظار عدل است ، به عدل روي مي آورد و به رعايت آن مقيّد بوده و براي حاكميّت آن جهاد مي كند .
6 . بُعد معاد
انتظار موعود روابطي بسيار عميق با اصل اعتقادي معاد دارد و بدينسان مي نگريم كه انتظار شاخص منوّر ابعاد عقايد حقّه است تا او نيايد و حكومت عدل را در جهان برپا ندارد عمر جهان به سرنمي رسد و قيامت برپا نمي گردد .
ابعاد عملي مكتب
1 . بُعد دينداري
از ويژگيهاي انسان منتظر دينداري است انسان در دوران غيبت بايد مواظب دين خود و دينداري و صحت اعمال خود باشد .
امام صادق ( عليه السلام ) مي فرمايد : براي صاحب الامر غيبتي طولاني است در اين دوران هر كسي بايد تقوي پيشه سازد و به دين حق تمسك بجويد .
{P - بحارالانوار ، ج 52 - 135 . P}
2 . بُعد پارسايي
منتظر علاوه بر تدين و تقوي بايد پارسا باشد و خود را چنان كه آن پيشوا دوست دارد بسازد .
امام صادق ( عليه السلام ) مي فرمايد : هر كس در شمار اصحاب قائم باشد بايد چشم به راه باشد و پارسايي پيش گيرد و كردار با ورع داشته باشد .
{P - 52 - 140 . P}
3 . بُعد تقيّد مكتبي
انسانيّت و رعايت ارزش انسان تنها و تنها در تعاليم علي ( عليه السلام ) و آل علي ( عليه السلام ) جلوه گر است انسان منتظر مهدي آل محمّد ( ص ) چنين است در خط آنان و بلكه خصم هر راه غير آل محمّد است پيامبر ( ص ) مي فرمايد : خوشا به حال منتظراني كه به حضور قائم برسند آنان كه پيش از قيام او نيز پيرو اويند با دوست او عاشقانه دوستند و موافق و با دشمن او خصمانه دشمنند و مخالف .
{P - بحارالانوار ، ج 52 - 130 . P}
4 . بُعد امر به معروف و نهي از منكر
يكي از تكاليف عمده ديني امر به معروف و نهي از منكر است با اين دو عمل است كه احكام و فرائض الهي برقرار مي ماند . انسان منتظر نمي تواند در اين باره بي تفاوت باشد و در حديثي پيامبر اكرم ( ص ) فرموده است : « طوبي لمن ادرك قائم اهل بيتي و هو مقتدٍ به قبل قيامه » شاخص مهم اين اقتداء انجام فريضه امر به معروف و نهي از منكر است .
5 . بُعد اخلاق اسلامي
انسان منتظر بايد داراي اخلاق اسلامي باشد و جامعه اسلامي بايد مظهر اخلاق اسلامي باشد امام صادق ( عليه السلام ) فرموده است : هر كس خوش دارد در شمار اصحاب قائم باشد بايد در عصر انتظار مظهر اخلاق نيك اسلامي باشد چنين كسي اگر پيش از قيام قائم ( عليه السلام ) در گذرد پاداش او مانند كساني باشد كه قائم را درك كنند و به حضور او برسند پس در دينداري و تخلق به اخلاق اسلامي بكوشيد و در حال انتظار ظهور حق به سر بريد اين ( كردار پاك و افكار تابناك ) گوارا باد بر شما اي گروهي كه رحمت خدا شامل حال شماست .
{P - بحارالانوار ، ج 52 - 140 . P}
6 . بُعد آمادگي نظامي
مسلمان بايد هميشه آمادگي نظامي و نيروي سلحشوري داشته باشد تا به هنگام طلايع حق به صف پيكار گران مهدي ( عليه السلام ) بپيوندد .
امام صادق ( عليه السلام ) فرموده است : هر كه از شما براي خروج قائم اسلحه تهيه كنيد اگر چه يك نيزه چون وقتي كه خداوند متعال ببيند كسي به نيّت ياري مهدي ( عليه السلام ) اسلحه تهيه كرده است اميد است عمر او را دراز كند تا ظهور را درك نمايد و از ياوران مهدي ( عليه السلام ) باشد .
{P - بحارالانوار ، ج 52 - 366 . P}
7 . نگهبان ايمان
در روزگار غيبت امام ( عليه السلام ) و طولاني شدن عصر انتظار ممكن است شبهه هائي در ذهن برخي بيايد با شياطين پنهان و آشكار به سست كردن پايه هاي اعتقادي كساني به ويژه جوانان برخيزند انسان منتظر بايد در رفع شبهات و روشن كردن پوچي آنها بكوشد در احاديث و تعاليم از اهميّت ايمان در عصر غيبت به گونه هايي عجيب ياد شده است و منتظران مؤمن داراي مقام و منزلت شمشير زنان در ركاب پيامبر ( ص ) دانسته شده اند از اين بالاتر پيامبر اكرم ( ص ) آنان را برادران خود خوانده است .
8 . انتظار ، تمرين و رياضت
منتظران با اخلاص در مرحله تربيت نفس و خودسازي به امر ديگر پرداخته و آن دور بودن از رفاه و تن پروري است امام صادق ( عليه السلام ) مي فرمايد درباره خروج قائم خيلي عجله داريد هان! به خدا سوگند او جامه مويين مي پوشد و نان جوين مي خوردو روزگار قيام او روزگار به كار بردن شمشير است و ( جنگ با فاسدان و مفسدان و جباران ) و نيز مرگ در سايه شمشير .
او شبانگاهان به دردمندان و نيازمندان سرمي زند و روزها به نبرد در راه دين مي پردازد .
{P - بحارالانوار ، ج 52 - 354 . P}
9 . انتظار عدل و احسان
انسان منتظر بايد در گسترش عدل و احسان بكوشد و در معاملات و حقوق و قوانين خود عدالت را عملي سازد اگر چنين نباشد صدق اينگونه مردم در انتظار از كجا نمودار خواهد گشت .
10 . انتظار شناخت و موضع
هر عقيده اي كه انسان در هر باره اي دارد بايد از روي شناخت و بصيرت باشد اين مسئله در عصر غيبت بيشتر از وقتهاي ديگر اهميّت پيدا مي كند . دختر رُشيد هَجَري شيعه معروف مي گويد : به پدرم گفتم : اي پدر چه بسيار در عبادت خدا رنج مي بري و كوشش مي كني ؟ در پاسخ گفت دخترم بعد از ما مردمي مي آيند كه بصيرت و شناختي كه در دين دارند از اين كوششها و رنجها افضل است .
{P - بحارالانوار ، 52 - 130 . P}
11 . تحمّل و پايداري
انسان به درستي حق و راه حق را شناخت در راه آن پايداري مي كند امام جعفر صادق ( عليه السلام ) از پيامبر اكرم ( ص ) روايت كرده : پس از شما مردمي خواهند آمد كه به يك تن از آنان اجر پنجاه تن از شما را خواهند داد اصحاب گفتند : اي پيامبر! ما در جنگهاي بدر و اُحُد و حُنيَن با تو بوده ايم و درباره ما آياتي نازل شده است اين چگونه خواهد بود پيامبر ( ص ) فرمود : شما اگر شرايطي كه آنان قرار مي گيرند قرار بگيريد آن تحمّل و شكيبائي را كه آنان دارند نخواهيد داشت .
{P - بحارالانوار ، ج 52 ، ص 131 . P}
انسان در عصر غيبت بايد داراي شناختي درست و بصيرتي درخشان باشد تا بتواند اعتقاد حق را حفظ كند .
12 . پيروي از خط رهبر
هنگام غيبت امام بايد از آداب و احكام امامان پيشين پيروي كرد و راه را چنانكه آنان فرموده اند بپيماييد امام صادق ( عليه السلام ) مي فرمايد : هرگاه زمان غيبت فرا رسيد به دستور امامان پيشين چنگ زنيد تا امام آخرين ظهور كند هرگاه روزي رسيد كه امامي از آل محمّد ( ص ) در ميان خود نداشتيد همان اماماني را كه دوست مي داشتيد دوست بداريد و همان كسان را كه دشمن مي داشتيد دشن بداريد و همواره در خط رهبري و ولايت حقه جاي داشته باشيد و صبح و شام در حالت انتظار به سر ببريد تا خداوند ستاره هدايت شما را طالع سازد تا خداوند صاحب دين را برساند .
{P - بحارالانوار ، ج 52 ، ص 133 . P}
13 . انتظار بسيج عمومي
انتظار يك بسيج عمومي است مكتب تشيع علوي در عصر انتظار پيرواني مي خواهد هميشه آماده از نظر قدرتهاي ايماني و روحي و نيروهاي بدني و سلاحي و تمرينهاي عملي و نظامي ، پرورشهاي اخلاقي و اجتماعي و سازماندهيهاي سياسي و مرامي داشته باشد .
14 . انتظار و ضد انتظار
نمي توان پذيرفت كه دين اسلام و ائمه طاهرين ( عليهم السلام ) صبر بر ظلم و ترك امر به معروف و نهي از منكر را براي مسلمين تجويز كرده باشند . ديني كه مي گويد همه كارهاي خير و جنگ در راه خدا در مقايسه با امر به معروف و نهي از منكر مانند آب دهاني است در برابر دريايي موج خيز امر به معروف و نهي از منكر كردن نه اجل كسي را نزديك مي كند و نه روزي كسي را مي كاهد و از همه اينها افضل و برتر گفتن سخن درباره عدل است در نزد حاكم جابر و ستمگر .
15 . نقش نيروهاي مردمي
حضور نيروهاي مردمي در تشكيل حكومت مهدي ( عليه السلام ) از احاديث و تعاليم دين گرفته شده است و اين امر قابل توجّه است . و منتظران در تلاشند تا نيروهاي مردمي را براي حاكميّت حكومت مهدي ( عليه السلام ) آماده كرده و خود در صف مقدّم مبارزه باشند .
مهدي ( عليه السلام ) از مردم ياري مي طلبد . يكي از ياران خود را مي خواهد به او مي فرمايد به نزد مردم مكّه برو و بگو : اي مكيان ؛ من فرستاده مهدي ام .
مهدي مي گويد : ما خاندان رحمت هستيم .
ما ذريه محمّد ( ص ) از سلاله پيامبرانيم ظالمان به ما ستم كردند و بر ما جفا روا داشتند و از هنگام درگذشت پيامبر ( ص ) تا امروز حق ما را از ما ستاندند اكنون من از شما ياري مي طلبم به ياري من بشتابيد .
{P - بحارالانوار ، ج 52 ، ص 307 . P}
16 . حضور شيعه در صحنه
شيعه بايد همواره حضور اعتقادي و اجتماعي خويش را تشكيلات سياسي و نظامي يعني در واقع حضور شيعي خويش را در صحنه تاريخ نگاه دارد تا سرانجام به هنگام ظهور در محل جريان اصلي خود قرار گيرد .
هنگامي كه قائم قيام كند خداوند شيعيان را از همه شهرها نزد او گرد مي آورد . هنگامي كه قائم قيام كند خداوند هر عيبي و نقصي را از شيعيان برطرف مي كند و دلهاي آنان را چنان پاره هاي فولاد مي گرداند قدرت هر مرد از آنان را به اندازه قدرت چهل مرد قرار مي دهد و آنگاه آنان حاكمان و فرمانروايان زمين خواهند بود و سران بزرگوار جهان .
{P - بحارالانوار ، ج 52 ، ص 291 . P}
{P - بحارالانوار ، ج 52 ، ص 37 . P}
17 . پرهيز از يأس و مبارزه با آن
لازم است كه منتظران حكومت توحيد و عدل از هيچ امري و عاملي به ويژه از طول كشيدن عصر غيبت و فزون شدن قدرت كاذب قدرتمندان جهان يأس به دل راه ندهند . « انتظروا الفرج و لاتياسوا من روح اللَّه فان احب الاعمال الي اللَّه انتظار الفرج ؛ چشم به راه رسيدن فرج باشيد و از كاركشايي و آسايش رساني الهي نوميد مباشيد زيرا كه بهترين {P - بحارالانوار ، ج 52 ، ص 122 . P}
اعمال انتظار رسيدن فرج و گشايش است از سوي